Kennisnet

Onderwijs dubbel over gebruik computers

7 september 2007

Negen van de tien leraren in het basisonderwijs gebruikt de computer bij lesactiviteiten.

In het voortgezet onderwijs is dat maar de helft,11% heeft zelfs nog nooit met een computer gewerkt. De verwachting van het management is dat het aantal leraren in het voortgezet onderwijs dat de computer gebruikt bij het lesgeven in 2009 is gegroeid naar 71%. Dit blijkt uit de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet Ict op school.

Gebruik computers
Het percentage leraren dat computers gebruikt bij het lesgeven in het basisonderwijs is aanmerkelijk hoger dan in het voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs worden computers het meest gebruikt voor oefenprogramma's en bij huiswerkopdrachten. In het voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen de computer bij het maken van werkstukken en als hulpmiddel bij het zoeken naar informatie.

Visie voor ict-gebruik
Ruim de helft van de leraren in het basisonderwijs en 70% in het voortgezet onderwijs heeft grote behoefte aan een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie voor het gebruik van ict binnen hun school ontwikkelt. In het voortgezet onderwijs ontbreekt volgens meer dan negen van elke tien leraren leiderschap en inhoudelijke coördinatie voor het gebruik van ict. Op deze scholen is het de verantwoordelijkheid van elke leraar om zelf te bepalen om wel of geen ict te gebruiken.

Leerlingen en internet
Het percentage leerlingen in de leeftijd van 11-15 jaar die op school niet met internet werken, daalde van 30% in 2006 naar 23% in 2007. In vergelijking met 2006 (36%) hebben leraren in 2007 (40%) het iets vaker in de gaten als leerlingen informatie van internet kopiëren. Dit betekent dat 60% van de leraren plagiaat dus nog niet doorheeft.

Ouders
Volgens meer dan tweederde van de ouders is de communicatie tussen ouders en school te verbeteren wanneer scholen meer informatie beschikbaar stellen via mail en een schoolwebsite. Het merendeel van de ouders zou graag via de computer toegang krijgen tot de schoolvorderingen van hun kind.

Van en voor scholen
De Vier in Balans Monitor 2007 is van en voor scholen. Het doel van het verzamelde onderzoek is om scholen in basisonderwijs en voortgezet onderwijs informatie te verschaffen voor een evenwichtige en duurzame integratie van ict. De uitkomsten stellen afzonderlijke scholen in staat de eigen positie te vergelijken met die van andere scholen.

Het volledige rapport van de Vier in Balans Monitor 2007 en links naar onderliggende onderzoeken is als pdf beschikbaar via www.ictopschool.net/onderzoek en in de week van 17 september als brochure te bestellen.
Download het volledige rapport