Kennisnet
Onderwijs dubbel over gebruik computers
7 september 2007
Negen van de tien leraren in het basisonderwijs gebruikt de computer
bij lesactiviteiten.
In het voortgezet onderwijs is dat maar de helft,11% heeft zelfs nog
nooit met een computer gewerkt. De verwachting van het management is
dat het aantal leraren in het voortgezet onderwijs dat de computer
gebruikt bij het lesgeven in 2009 is gegroeid naar 71%. Dit blijkt uit
de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet Ict op school.
Gebruik computers
Het percentage leraren dat computers gebruikt bij het lesgeven in het
basisonderwijs is aanmerkelijk hoger dan in het voortgezet onderwijs.
In het basisonderwijs worden computers het meest gebruikt voor
oefenprogramma's en bij huiswerkopdrachten. In het voortgezet
onderwijs gebruiken leerlingen de computer bij het maken van
werkstukken en als hulpmiddel bij het zoeken naar informatie.
Visie voor ict-gebruik
Ruim de helft van de leraren in het basisonderwijs en 70% in het
voortgezet onderwijs heeft grote behoefte aan een schoolmanagement dat
samen met het team een breed gedragen visie voor het gebruik van ict
binnen hun school ontwikkelt. In het voortgezet onderwijs ontbreekt
volgens meer dan negen van elke tien leraren leiderschap en
inhoudelijke coördinatie voor het gebruik van ict. Op deze scholen is
het de verantwoordelijkheid van elke leraar om zelf te bepalen om wel
of geen ict te gebruiken.
Leerlingen en internet
Het percentage leerlingen in de leeftijd van 11-15 jaar die op school
niet met internet werken, daalde van 30% in 2006 naar 23% in 2007. In
vergelijking met 2006 (36%) hebben leraren in 2007 (40%) het iets
vaker in de gaten als leerlingen informatie van internet kopiëren. Dit
betekent dat 60% van de leraren plagiaat dus nog niet doorheeft.
Ouders
Volgens meer dan tweederde van de ouders is de communicatie tussen
ouders en school te verbeteren wanneer scholen meer informatie
beschikbaar stellen via mail en een schoolwebsite. Het merendeel van
de ouders zou graag via de computer toegang krijgen tot de
schoolvorderingen van hun kind.
Van en voor scholen
De Vier in Balans Monitor 2007 is van en voor scholen. Het doel van
het verzamelde onderzoek is om scholen in basisonderwijs en voortgezet
onderwijs informatie te verschaffen voor een evenwichtige en duurzame
integratie van ict. De uitkomsten stellen afzonderlijke scholen in
staat de eigen positie te vergelijken met die van andere scholen.
Het volledige rapport van de Vier in Balans Monitor 2007 en links naar
onderliggende onderzoeken is als pdf beschikbaar via
www.ictopschool.net/onderzoek en in de week van 17 september als
brochure te bestellen.
Download het volledige rapport