Internet Society Nederland

Alleen online meepraten over nieuwe wetten onverstandig

Online-burger niet representatief maken voor onze democratie

Amsterdam/Den Haag, 7 september 2007

Internet Society maakt zich zorgen over de inclusiviteit van burgerinvloed op wetvorming nu minister Hirsch Ballin van Justitie een proef wil doen met consultatie via alleen internet. Burgers, bedrijven en belangengroepen zouden volgens de minister op die manier hun mening moeten kunnen ventileren over de invoering van wetten en regels door de rijksoverheid. De exclusieve keuze voor internet druist in tegen eigen best practises van de overheid, zo meent de vereniging.

"Natuurlijk is internet een prachtig instrument om ideeen op te doen, maar het is een fictie dat democratie online beter zou zijn", aldus ISOC-directeur Michiel Leenaars. De vereniging stelt dat meningsvorming online in niet-triviale gevallen problematischer is dan in traditionele inspraakprocessen, omdat de inzet van bijvoorbeeld professionele lobbyisten al dan niet onder verschillende identiteiten discussies sterk kunnen sturen. In andere inspraakvormen is een dergelijke beinvloeding veel zichtbaarder. Bovendien zijn er traditioneel in de besluitvorming meer 'checks and balances' zoals belangengroeperingen ingebouwd om maatschappelijk zwakkere groepen bij besluitvorming te betrekken. Hoewel een groot gedeelte van de Nederlandse samenleving online is, zijn juist maatschappelijk zwakkere groepen waaronder ouderen en allochtonen nog steeds verminderd online. Slechts 66% van de vijftigplussers heeft thuis een pc en maar 58% maakt gebruik van internet.

Om 'yuppen-democratie' te voorkomen is het eerste lemma van de in Nederland aan populariteit winnende BurgerServiceCode - een handvest voor overheden waarmee men de digitale informatie, diensten en interactie op orde te brengen - niet voor niets vrijheid van kanaalkeuze. De minister zou er goed aan doen om de BurgerServiceCode op dit punt te respecteren, en niet alleen maar via een kanaal naar burgers te luisteren. Bovendien moet de gegeven input ook voor iedereen zichtbaar zijn en moet er wat mee gebeuren - anders is het risico van een betekenisloze digitale klaagmuur die de burger nog verder vervreemd groot.

---