Porsche Cayenne GTS: nog krachtiger
(9/7/2007)
Met de nieuwe Cayenne GTS onderstreept Porsche de sportieve dominantie
van de succesvolle Cayenne-serie in het SUV-segment. De GTS beleeft
zijn wereldpremière tijdens de komende internationale
autotentoonstelling IAA in Frankfurt. Op de autoshow zijn in totaal
vier Porsche modellen te zien, die nog niet op de Nederlandse markt
geïntroduceerd zijn: de Cayenne Hybride, de Cayenne Transsyberia, de
911 GT2 en de 911 Turbo Cabrio.
De nieuwe Cayenne GTS is 24 mm lager en heeft een tot 4,8 liter
vergrote V8-motor. De bodemgroep is speciaal ontwikkeld voor de GTS.
Deze variant van de Cayenne is de eerste die is uitgerust met het
unieke veersysteem van Porsche, het Porsche Active Suspension
Management (PASM) met stalen schroefveren. Tot voor kort werd dit
systeem uitsluitend gebruikt voor de sportautoâs van Porsche.
De direct ingespoten (DFI) 4,8-liter benzinemotor van de Cayenne GTS
is goed voor 405 pk (298 kW) bij 6.500 toeren per minuut. Dat is 20 pk
meer dan de Cayenne S. Het koppel bleef ongewijzigd: 500 Nm bij 3.500
toeren per minuut.
De GTS, de sportiefste uitvoering van de Cayenne, is standaard
uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kortere
eindoverbrenging dan de Cayenne S (4.1:1 tegenover 3.55:1). De Cayenne
GTS accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden, ofwel een halve
seconde sneller dan de Cayenne S.
De Cayenne GTS is uitgerust met het Porsche Traction Management (PTM),
de permanente aandrijving op alle vier de wielen. De bodemgroep met
adaptieve vering (PASM) is standaard. Als optie zijn luchtvering en
het Porsche Dynamic Chassis Control systeem (PDCC) - het actief
werkende stabilisatiesysteem, verkrijgbaar om het comfort verder te
verbeteren en de handelbaarheid nog verder te verhogen. Nieuw
ontwikkelde, in twaalf richtingen verstel-bare sportstoelen met een
combinatie van alcantara en leer accentueren het sportieve interieur.
De nieuwe Cayenne GTS is direct herkenbaar. Spatbordverbreders van 14
mm bieden plaats aan de standaard gemonteerde lichtmetalen
21-inchwielen met 295/35 R21-banden. Twee nieuwe kleuren zijn
exclusief voor de GTS: GTS Red en Nordic Gold Metallic. De voor- en
achterkant zijn overigens gelijk aan die van de Cayenne Turbo.
De nieuwe versie van de Cayenne, met Tiptronic S-transmissie,
verbruikt gemiddeld 13,9 liter per 100 km (1 op 7) volgens richtlijnen
van de EU. In februari 2008 start de levering van de auto. In
Nederland zal de Cayenne GTS ⬠106.500,- inclusief belastingen gaan
kosten.
Noviteiten
Behalve de nieuwe Cayenne GTS zijn in Frankfurt ook drie noviteiten
van Porsche te zien die nog niet op de Nederlandse markt zijn
geïntroduceerd. Het gaat om de Cayenne Hybrid, de 911 GT2 en de 911
Turbo Cabrio, die overigens vanaf zaterdag 8 september bij de
Por-sche-dealers in de showroom staat.
AutoRai