ChristenUnie
Inbreng bij wijziging voertuigreglement
woensdag 05 september 2007 10:49
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennis
genomen van de ontwerp amvb houdende wijziging van het
Voertuigreglement op een aantal punten van
uiteenlopende aard en de daarbij behorende nota van toelichting. Zij
hebben de volgende vragen:
Rolstoelinzittendenbeveiligingssystemen
Door middel van het besluit wordt de eis in het Voertuigreglement
opgenomen dat personenauto's en bedrijfsauto's die na 1 januari 2008
in gebruik zijn genomen en zijn ingericht voor het vervoer van
passagiers in een rolstoel wat de bevestiging van de rolstoel of
rolstoelen en de inzittende(n) daarvan betreft moeten voldoen aan bij
ministeriele regeling vast te stellen technische eisen. Genoemde leden
hechten belang aan de veiligheid van rolstoelinzittenden en
onderschrijven daarom deze wijzigingen die zorgen dat onverantwoorde
en onveilige situaties uit de huidige praktijk worden voorkomen.
Genoemde leden zouden in aansluiting daarop willen weten waarom er
geen technische eisen aan de rolstoelen zelf worden gesteld. Zij
hebben vernomen van de stichting Vast = Beter en de Chronisch zieken
en Gehandicapten Raad Nederland dat door het ontbreken van deze eisen
het in de toekomst kan blijven voorkomen dat rolstoelen vervoerd
worden die met de beschikbare, goedgekeurde rolstoelvastzetsystemen
onmogelijk veilig vast te zetten zijn of de veiligheidsgordel niet
juist kan worden aangebracht. Deelt de minister de mening van de
CG-Raad dat het noodzakelijk is dat aan de rolstoelen zelf, voor zover
deze gebruikt worden voor vervoer van een inzittende per auto, de eis
wordt gesteld dat de inzittende zichzelf veilig met een gordel kan
(laten) vastzetten? Zou bijvoorbeeld het voldoen aan de ISO-norm
7176-19, die in die voorwaarde voorziet, niet verplicht moeten worden?
Hoe vaak worden momenteel rolstoelen verstrekt die nog niet aan deze
norm voldoen?
De stichting Vast = Beter heeft voor bestaande rolstoelen een voorstel
opgesteld dat kan worden opgenomen in artikel 59 van het RVV om zo
aanvullende prestatie-eisen aan bestaande rolstoelen te stellen.
Genoemde leden zouden graag willen weten of de minister bereid is dit
voorstel (zie bijlage) over te nemen met daaraan gekoppeld een
overgangstermijn.
Verlichte transparanten
In het nieuwe artikel 5.18.36a mogen alleen nog aangewezen
motorrijtuigen inwendig verlichte transparanten voeren. Hieronder
vallen ook taxi's. Het is de genoemde leden opgevallen dat in dit
artikel lesvoertuigen niet worden genoemd. Is het de minister bekend
dat er rijscholen zijn die momenteel verlichte transparanten voeren
mede met het oog op de verkeersveiligheid? Deelt de minister de mening
van deze rijscholen dat verlichte transparanten voor lesvoertuigen 's
avonds kunnen bijdragen aan een goede zichtbaarheid van deze auto's en
dat het daarom wenselijk is om onder lid twee toe te voegen: "f.
lesvoertuigen"?