Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: Schrapping stopplaatsen of stoptreinen onaanvaardbaar
Persbericht BTTB 7 september 2007
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is het niet eens met
NMBS-topman Marc Descheemaecker, die stelt dat sommige regionale
treinen kunnen worden vervangen door bussen, omdat ze snellere treinen
in de weg zitten. Het alternatief, de bus zit vast in de file, biedt
minder comfort en heeft te weinig capaciteit in vergelijking met de
stoptrein. De stoptrein moet de ruggengraat vormen van het regionale
openbaar vervoer.
In 1984 werden tal van stopplaatsen gesloten, de reizigers werden
verwezen naar bussen. Die bussen werden echter nauwelijks gebruikt en
klanten in de betrokken regio keerden het openbaar vervoer massaal de
rug toe. Een objectieve studie naar de ligging van stopplaatsen kan
voor de reizigersbond wel. Immers, niet alle stopplaatsen liggen
optimaal. Verplaatsen van stopplaatsen kan in zo'n geval een uitkomst
bieden. Bij zo'n studie hoort ook onderzoek naar nieuwe stopplaatsen.
De BTTB stelt dat met de toenemende files de regionale trein meer dan
ooit hét alternatief is voor de auto. Een bus is hier geen
alternatief, en wel om drie redenen:
1. De bus kan qua reistijd nooit het niveau halen van een stoptrein.
Bovendien staat de bus mee in de file. De stoptrein Gent-Eeklo doet er
35 minuten over, de bus van De Lijn rijdt over hetzelfde traject een
uur.
2. Een bus biedt minder comfort dan de stoptrein.
3. Een bus heeft te weinig capaciteit. Op regionale treinen zitten in
de spits al snel 200 à 250 mensen. Hiervoor zijn 4 tot 5 gelede bussen
nodig.
De BTTB stelt dat er niet minder, maar méér moet worden geïnvesteerd
in regionale treinen. De NMBS beschikt momenteel niet over
treinmaterieel dat snel optrekt. In de buurlanden is hier de laatste
jaren wel in geïnvesteerd. Deze treinen zijn in exploitatie goedkoper
dan een klassieke trein. Voor het Gewestelijk Expresnet, waarover de
laatste tijd weinig wordt gesproken, moeten er ook dringend snel
optrekkende treinen worden besteld.
terug
Een objectieve studie naar de ligging van stopplaatsen kan voor ons
wel.