Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB: Schrapping stopplaatsen of stoptreinen onaanvaardbaar

Persbericht BTTB 7 september 2007

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is het niet eens met NMBS-topman Marc Descheemaecker, die stelt dat sommige regionale treinen kunnen worden vervangen door bussen, omdat ze snellere treinen in de weg zitten. Het alternatief, de bus zit vast in de file, biedt minder comfort en heeft te weinig capaciteit in vergelijking met de stoptrein. De stoptrein moet de ruggengraat vormen van het regionale openbaar vervoer.

In 1984 werden tal van stopplaatsen gesloten, de reizigers werden verwezen naar bussen. Die bussen werden echter nauwelijks gebruikt en klanten in de betrokken regio keerden het openbaar vervoer massaal de rug toe. Een objectieve studie naar de ligging van stopplaatsen kan voor de reizigersbond wel. Immers, niet alle stopplaatsen liggen optimaal. Verplaatsen van stopplaatsen kan in zo'n geval een uitkomst bieden. Bij zo'n studie hoort ook onderzoek naar nieuwe stopplaatsen.

De BTTB stelt dat met de toenemende files de regionale trein meer dan ooit hét alternatief is voor de auto. Een bus is hier geen alternatief, en wel om drie redenen:

1. De bus kan qua reistijd nooit het niveau halen van een stoptrein. Bovendien staat de bus mee in de file. De stoptrein Gent-Eeklo doet er 35 minuten over, de bus van De Lijn rijdt over hetzelfde traject een uur.

2. Een bus biedt minder comfort dan de stoptrein.
3. Een bus heeft te weinig capaciteit. Op regionale treinen zitten in de spits al snel 200 à 250 mensen. Hiervoor zijn 4 tot 5 gelede bussen nodig.

De BTTB stelt dat er niet minder, maar méér moet worden geïnvesteerd in regionale treinen. De NMBS beschikt momenteel niet over treinmaterieel dat snel optrekt. In de buurlanden is hier de laatste jaren wel in geïnvesteerd. Deze treinen zijn in exploitatie goedkoper dan een klassieke trein. Voor het Gewestelijk Expresnet, waarover de laatste tijd weinig wordt gesproken, moeten er ook dringend snel optrekkende treinen worden besteld.

terug Een objectieve studie naar de ligging van stopplaatsen kan voor ons wel.