Expositie Hommage aan Hans Verhaaf in stadhuis Maassluis
Van 1 september tot en met 31 oktober vindt in het stadhuis van
Maassluis de expositie Hommage aan Hans Verhaaf, beeldend kunstenaar
te Maassluis plaats. Deze expositie is een hommage aan de op 8 maart
2006 overleden Maassluise kunstenaar Hans Verhaaf en zijn werk. Op 6
september zal Robert Verhaaf de expositie met een greep uit het oeuvre
van zijn broer openen. De expositie is tijdens de openingstijden van
het stadhuis te bezichtigen.
Hans Verhaaf kon van jongs af aan al goed tekenen. Als autodidact met
natuurlijk talent maakte hij zich in de loop der jaren de technieken
van het aquarelleren en het schilderen met olieverf eigen. De
figuratieve verbeelding had direct zijn voorkeur. Hierbij ontwikkelde
hij een aantal thematische voorkeuren, die voor een deel een reflectie
op zijn eigen plaats in de samenleving waren. Het gaat in dit geval
over de clown of pop, oftewel de figuur die als een tragikomische het
leven ondergaat.
Deze voorkeur is tijdens de expositie goed terug te zien, onder andere
in de serie van 4 aquarellen die Verhaaf rond de jaren 80 heeft
vervaardigd. Deze aquarellen verbeelden een aantal gemoedstoestanden.
Verhaaf zette de clown soms als een clowneske figuur in de ruime zin
van het woord neer. Zo heeft hij aan het begin van deze eeuw een
aantal tekeningen gemaakt van beroemde kunstenaars in hun eigen decor.
Tijdens de expositie is goed te zien dat de tekentechniek die hij
hierbij hanteerde, een belangrijke wijziging had ondergaan. Het
simpelweg inkleuren binnen de lijnen vond hij in die periode te vlak.
Hij paste een streepjestechniek toe, waarbij de streepjes waren
samengesteld in driehoekige vormen, uiterst minuscuul. Vanuit een
bepaalde optiek zou je kunnen zeggen, dat hij het pointillisme een
nieuw leven gaf, maar dan met potlood.
Tijdens de expositie zijn ook schilderijen te bezichtigen met een
ander thema dat Hans Verhaaf veelvuldig getekend heeft, namelijk de
vrouw. In zijn beginperiode schilderde hij met olieverf verschillende
portretten in opdracht. Vele jaren later pakte hij het modelschilderen
weer op. Hij plaatste de vrouw bewust in een bepaalde omgeving, zoals
op het strand met zeevruchten of in combinatie met ander fruit. In
hoeverre het clowneske of het wrange een rol heeft gespeeld is niet
geheel duidelijk. Tot slot maken enkele schilderijen met olieverf
waarin de kleur zwart nadrukkelijk aanwezig is, onderdeel uit van de
expositie in het stadhuis. Deze schilderijen vonden hun oorsprong in
de opvatting die Hans had over het latere werk van Mondriaan.
Gemeente Maassluis