Consumentenbond


---

7 september 2007

Veel klachten over Vista

De Consumentenbond heeft in vier weken tijd 4.200 uitgewerkte klachten van consumenten gekregen over Vista, het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. Het meldpunt, dat de bond op 10 augustus op zijn website lanceerde, staat nog steeds open.

Wie een nieuwe computer koopt, krijgt met Vista te maken. Dat betekent dat niet alleen mensen met veel computerkennis, maar ook leken te maken krijgen met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. En dat werkt niet bepaald vlekkeloos. De Consumentenbond heeft veel klachten over Vista ontvangen.

59% van de klagers meldt dat een of meerdere softwareprogramma's het niet meer doen. Bij 46% van de klagers werkt apparatuur, zoals een printer of videokaart, niet meer of niet meer goed. Verder melden mensen vooral het vastlopen of traag worden van de computer (34%), netwerkproblemen, vooral bij draadloze systemen (17%) en het niet of traag opstarten van de computer (12%). Ook geven consumenten aan dat zij moeite hebben om goede ondersteuning te vinden bij het oplossen van de problemen.

De Consumentenbond vindt dat Microsoft de plicht heeft consumenten een goed en werkend product te leveren. Vista is klaarblijkelijk nog niet een volwaardige vervanging van XP. De Consumentenbond vindt daarom dat Microsoft consumenten, voor wie Vista niet goed blijkt te werken, in de gelegenheid moet stellen om zonder kosten van XP gebruik te (blijven) maken. De bond stuurt vandaag een brief naar Microsoft om hierover in overleg te treden.

De Consumentenbond adviseert consumenten alleen Vista te kopen als zij zeker weten dat zij geen problemen krijgen met de hard- en software die zij gebruiken. Consumenten die XP op hun computer hebben staan en daar tevreden over zijn, kunnen op dit moment de koop van Vista beter uitstellen. Bovendien adviseert de bond consumenten om ook eens te kijken naar alternatieven voor Windows zoals Mac OS X van Apple en het gratis Linux Ubuntu.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl