---
7 september 2007
Veel klachten over Vista
De Consumentenbond heeft in vier weken tijd 4.200 uitgewerkte klachten
van consumenten gekregen over Vista, het nieuwe besturingssysteem van
Microsoft. Het meldpunt, dat de bond op 10 augustus op zijn website
lanceerde, staat nog steeds open.
Wie een nieuwe computer koopt, krijgt met Vista te maken. Dat betekent
dat niet alleen mensen met veel computerkennis, maar ook leken te
maken krijgen met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. En dat
werkt niet bepaald vlekkeloos. De Consumentenbond heeft veel klachten
over Vista ontvangen.
59% van de klagers meldt dat een of meerdere softwareprogramma's het
niet meer doen. Bij 46% van de klagers werkt apparatuur, zoals een
printer of videokaart, niet meer of niet meer goed. Verder melden
mensen vooral het vastlopen of traag worden van de computer (34%),
netwerkproblemen, vooral bij draadloze systemen (17%) en het niet of
traag opstarten van de computer (12%). Ook geven consumenten aan dat
zij moeite hebben om goede ondersteuning te vinden bij het oplossen
van de problemen.
De Consumentenbond vindt dat Microsoft de plicht heeft consumenten een
goed en werkend product te leveren. Vista is klaarblijkelijk nog niet
een volwaardige vervanging van XP. De Consumentenbond vindt daarom dat
Microsoft consumenten, voor wie Vista niet goed blijkt te werken, in
de gelegenheid moet stellen om zonder kosten van XP gebruik te
(blijven) maken. De bond stuurt vandaag een brief naar Microsoft om
hierover in overleg te treden.
De Consumentenbond adviseert consumenten alleen Vista te kopen als zij
zeker weten dat zij geen problemen krijgen met de hard- en software
die zij gebruiken. Consumenten die XP op hun computer hebben staan en
daar tevreden over zijn, kunnen op dit moment de koop van Vista beter
uitstellen. Bovendien adviseert de bond consumenten om ook eens te
kijken naar alternatieven voor Windows zoals Mac OS X van Apple en het
gratis Linux Ubuntu.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond