Ingezonden persbericht


BAM heeft beste imago ontwikkeld

De grootste, de beste

Van alle landelijk opererende aannemers heeft BAM volgens de bouwsector het beste imago ontwikkeld. Het bouwbedrijf uit Bunnik wordt door 17% van de respondenten genoemd als aannemer die de afgelopen 5 jaar het meest het imago van beste aannemer van Nederland heeft ontwikkeld. BAM wordt op afstand gevolgd door Heijmans (12%) en Dura Vermeer (11%). Dit blijkt uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy.

Imago als beste aannemer
De laatste 5 jaren zijn erg turbulent geweest voor de bouwwereld en in het bijzonder voor de aannemerij. De parlementaire enquête bouwnijverheid waartoe in februari 2002 werd besloten en de economische recessie van begin deze eeuw maakten het bestaan van de aannemers niet makkelijk. De bouwbedrijven hadden een negatief imago en daarnaast was er ook nog eens sprake van een afnemend aantal projecten.

Vanuit deze achtergrond heeft met name de landelijk opererende aannemerij het 'beschadigde' imago weer moeten opbouwen. Nu blijkt dat BAM dit als individuele organisatie het beste heeft gedaan: bijna één op de vijf (17%) respondenten uit de bouwsector vindt dat BAM de laatste 5 jaar het meest het imago heeft ontwikkeld als "de beste aannemer van Nederland". BAM wordt gevolgd door Heijmans (12%) en Dura Vermeer (11%). De top 10 bestaat verder uit Ballast Nedam (7%), Van Wijnen (6%), Volker Wessels (6%), Janssen de Jong (3%), TBI Groep (2%), Strukton (2%) en Koop Groep (2%). Ondanks het feit dat het weer beter gaat met de aannemers kan bijna één op drie respondenten (29%) niet aangeven wie het meest het imago ontwikkeld heeft als de beste aannemer.

(pic)
©2007 USP MARKETING CONSULTANCY
Omvang en imago
Als de top 10 van grootste aannemers (bron: Cobouw, 13 juni 2007) wordt vergeleken met de top 10 van beste aannemers (USP Marketing Consultancy), dan valt onder meer op dat de op-één-na grootste bouwer van Nederland (Volker Wessels) pas op de 6e positie komt wat betreft het ontwikkelen van een imago als 'beste aannemer'. Het omgekeerde geldt voor Dura Vermeer: in omzet zijn ze de 6e aannemer, maar volgens de bouwsector komen ze op de 3e positie.

|Top 10 aannemers van Nederland                                      |
|          |Omzet (2006)               |USP: 'beste aannemer'      |
|          |Naam         |Omzet (* mld)|Naam         |%            |
|Positie 1 |BAM          |8,6          |BAM          |17%          |
|Positie 2 |Volker       |4,5          |Heijmans     |12%          |
|          |Wessels      |             |             |             |
|Positie 3 |Heijmans     |3,0          |Dura Vermeer |11%          |
|Positie 4 |TBI          |1,9          |Ballast Nedam|7%           |
|Positie 5 |Ballast Nedam|1,3          |Van Wijnen   |6%           |
|Positie 6 |Dura Vermeer |1,0          |Volker       |6%           |
|          |             |             |Wessels      |             |
|Positie 7 |Strukton     |1,0          |Janssen de   |3%           |
|          |             |             |Jong         |             |
|Positie 8 |Van Wijnen   |0,6          |TBI          |2%           |
|Positie 9 |Janssen de   |0,5          |Strukton     |2%           |
|          |Jong         |             |             |             |
|Positie 10|Mourik       |0,3          |Koop Groep   |1%           |
Als gekeken wordt naar de verschillende partijen blijkt dat BAM volgens alle partijen, behalve de afbouwers, de beste aannemer is. De afbouwers vinden namelijk dat Dura Vermeer de beste aannemer is. Wat verder opvalt is de 3e positie van Van Wijnen binnen de eigen marktpartij, overall gezien komt dit bouwbedrijf pas op de 5e positie.

|Beste aannemer van Nederland                                        |
|          |Voorschrij|Aannemers |Afbouwers |Installate|Opdrachtge|
|          |vers      |          |          |urs       |vers      |
|Positie 1 |BAM       |BAM       |Dura      |BAM       |BAM       |
|          |          |          |Vermeer   |          |          |
|Positie 2 |Dura      |Heijmans  |Heijmans  |Heijmans  |Heijmans  |
|          |Vermeer   |          |          |          |          |
|Positie 3 |Heijmans  |Van Wijnen|BAM       |Dura      |VW / BN   |
|          |          |          |          |Vermeer   |          |
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
drs. Rick van den Bos
Telefoon: 010-2066900
E-mail: bos@usp-mc.nl
Internet : www.usp-mc.nl

Achtergrondinformatie:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 787 online enquêtes afgenomen onder het USP Bouwpanel (www.bouwpanel.nl). In de vroege zomer van 2007 zijn 176 opdrachtgevers (woningcorporaties, projectontwikkelaars, gemeenten), 109 ontwerpers/adviseurs, 145 aannemers B&U en -GWW, 180 afbouwers, 145 installateurs en 32 fabrikanten en handelsorganisaties geënquêteerd.


---- --