Schiphol en de Rotterdamse haven: is één plus één meer dan twee?
Nieuwsbericht | 07-09-2007
De aanwezigheid van twee mainports in Nederland, Schiphol en
Rotterdam, biedt voor enkele bedrijfstakken extra meerwaarde.
Internationale handelsondernemingen hebben de flexibiliteit om van
moment tot moment te beslissen goederen door de lucht of over zee te
vervoeren. In de logistiek ontstaan kostenvoordelen op de arbeidsmarkt
en in de opbouw van kennis. Dat concludeert het Kennisinstituut voor
Mobiliteitsbeleid in haar vandaag verschenen rapport Synergie tussen
de mainports?. In dit rapport gaan de auteurs na of de combinatie van
twee mainports voor de economie meer betekent dan de optelsom van de
afzonderlijke mainports.
Flexibiliteit
Flexibiliteit is een belangrijk aspect voor ondernemingen die
internationaal handelen via beide mainports. De mainports faciliteren
dat ondernemingen verschillende strategieën kunnen toepassen in het
vervoer van goederen, bijvoorbeeld grote machines over zee en
reparatieonderdelen door de lucht. Daardoor kan, al dan niet
tijdelijk, de omzet worden vergroot en de concurrentie worden
aangegaan. Ondernemingen waarvoor dit geldt zitten voornamelijk in
bedrijfstakken als landbouw en voeding, machines en
(consumenten)elektronica, groothandel (bijvoorbeeld kleding) en
aardolie/chemie.
Arbeidsmarkt en kennis
Door uitwisseling van werknemers en kennis in de luchtvracht- en
zeevrachtbranche, ontstaan kostenvoordelen in de logistieke
bedrijfstak. Van de top 200 logistieke dienstverleners in Nederland,
bieden er 69 diensten aan in zowel de lucht- als de zeevracht. Voor de
meer strategische banen in deze bedrijven is de gezamenlijke
arbeidsmarkt groter en zijn de zoekkosten lager. Daarnaast wordt rond
Schiphol en Rotterdam gespecialiseerde logistieke kennis opgebouwd.
Een deel van deze kennis wordt binnen sociale netwerken uitgewisseld
en dat levert kostenvoordelen op.
Imago en vestigingsklimaat
Het is denkbaar dat Schiphol en Rotterdam samen extra meerwaarde
hebben voor het imago van Nederland en het vestigingsklimaat. De
aanwezigheid van twee mainports wordt bijvoorbeeld ingezet als
argument om bedrijven te motiveren zich in Nederland te vestigen. Op
basis van literatuuronderzoek is daarentegen geen onderbouwing
gevonden voor deze vorm van synergie.
Synergie tussen de mainports?, Joost Kolkman en Johan Visser, Den
Haag, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, september 2007, ISBN:
978-90-8902-006-2
De publicatie is hieronder te downloaden of op te vragen via e-mail:
kimpublicaties@minvenw.nl
Ministerie van Verkeer en Waterstaat