5-9-2007
Europa in actie voor goederenlogistiek
Het Europees Parlement zal vandaag instemmen met de komst van een
actieplan goederenlogistiek. Logistiek speelt een belangrijke rol bij
de verwezenlijking van allerhande nieuwe uitdagingen, bijvoorbeeld op
het gebied van milieu. Minstens zo belangrijk is de rol van logistiek
als het gaat om het concurrentievermogen van de Unie. Het
optimaliseren va
Hoe kunnen we de doeltreffendheid van individuele vervoerswijzen, en
combinaties daarvan, verbeteren? Dat is volgens Jeanine
Hennis-Plasschaert de hamvraag.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Om de verwachte groei in het
goederenvervoer te kunnen accommoderen, is het van belang dat alle
transportmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het is dus heel
nadrukkelijk niet óf-óf maar én-én. Dit vraagt in eerste instantie om
een zo pragmatisch mogelijke aanpak. Als we het hebben over de aanpak
van bestaande knelpunten zullen vele 'heilige huisjes' omver moeten.
Dus ook de huisjes die betrekking hebben op de 'lange zwaren
voertuigen ofwel eco-combi´s', de wildgroei aan rijverboden en de
spookverhalen rondom het vrijgeven van de mogelijkheden voor
cabotage."
Jeanine Hennis-Plasschaert betreurt het dat de reactie vanuit het
parlement op het voorgestelde actieplan dreigde te verzanden in een
politieke discussie over het al dan niet toestaan van die ´lange
zwaren voertuigen´. Na veel gesoebat is een meerderheid
uiteindelijk akkoord gegaan met een neutraal compromis waarmee het
bestaansrecht van deze voertuigen in ieder geval wordt erkend.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Roepen om innovatieve concepten om
diezelfde concepten op basis van oneigenlijke argumenten direct naar
de vuilnisbak te verwijzen, zet geen zoden aan de dijk. De
tegenstanders van de eco-combi zouden zich moeten baseren op de
onderzoeksresultaten. Het compromis is verre van zaligmakend, maar in
ieder geval een stap in de juiste richting."
---
---------------------------------
VVD