Realistische Volvo C30 plug-in hybride
(9/6/2007)
Volvo Cars introduceert het Volvo ReCharge Concept: een hybride
voertuig dat een optimaal milieueffect bereikt dankzij individuele
wielmotoren en accuâs die via een gewoon stopcontact zijn op te laden.
Na het opladen kan de auto maar liefst 100 kilometer op louter
elektrische energie rijden, voordat de viercilinder bio-ethanol
krachtbron bijspringt en de accuâs bijlaadt. Het Volvo ReCharge
concept wordt op de Autoshow van Frankfurt voorgesteld in een speciaal
ontworpen Volvo C30.
âEen deel van alle autoâs moet elektrisch aangedreven worden om in de
toekomst nog steeds de CO2-emissienormen te halen. Het Volvo
ReCharge Concept op elektrische energie heeft een uitstekende
actieradius en de verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat.
Daarom is het een zéér interessant conceptâ, aldus Magnus Jonsson,
Senior Vice President Research en Development bij Volvo Cars.
Het ReCharge Concept is ontwikkeld door het VMCC (Volvo Monitoring and
Concept Centre), de in het Californische Camarillo gevestigde denktank
van de Volvo Car Corporation. âHet is een doorbraak op het gebied van
duurzaam transport. Iemand die per dag minder dan 100 kilometer rijdt,
zal hierdoor nog maar zelden bij de benzinepomp staan. In de Verenigde
Staten geldt dat voor bijna 80 procent van alle automobilistenâ,
verklaart Jonsson.
Dankzij de riante actieradius is de Volvo Recharge concept C30
bijzonder vriendelijk voor de portemonnee van de eigenaar. Wanneer hij
alleen op elektrische energie rijdt, zijn de variabele kosten zelfs 80
procent lager dan bij een vergelijkbare benzineauto.
Wanneer per dag meer dan 100 km wordt gereden, zal het gemiddelde
benzineverbruik variëren van 0 tot 5,5 liter per 100 km, afhankelijk
van hoeveel kilometer met de verbrandingsmotor wordt gereden.
âAls deze C30 wordt gebruikt zoals hij is bedoeld, dan ligt de
CO2-uitstoot nog eens 66 procent lager dan bij de zuinigste
hybrideautoâs die op het moment te koop zijn. En wanneer de
elektriciteit in de betreffende markt ook nog afkomstig is van
CO2-vriendelijk bronnen zoals biogas, waterkrachtcentrales of
nucleaire installaties, dan zal de CO2-emissie nog gunstiger
uitpakkenâ, aldus Jonsson.
Elk wiel een elektromotor
Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste
hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen
geen mechanische verbinding meer is.
Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt
gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accuâs zijn ontworpen
om langer mee te gaan dan de auto zelf. Vier elektromotoren, een op
elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht. Een 1.6-liter
viercilinder FlexiFuel dient als krachtbron voor een geavanceerde
generator, die de wielmotoren aandrijft als de accuâs leeg zijn.
De Volvo ReCharge Conceptauto is een puur elektrisch aangedreven auto,
waarbij een efficiënte generator (de Auxiliary Power Unit, APU)
aanslaat zodra de energie in de accuâs onvoldoende is. De APU stuurt
dan de benodigde elektrische energie naar alle wielmotoren. Omdat de
verbrandingsmotor alleen de APU aandrijft, draait hij in een toeren-
en belastinggebied waar de emissiewaarden en de CO2-uitstoot
minimaal zijn.
Rijder kiest de energiebron
De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de
energie van de accuâs is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder
FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op
het dashboard. Zo kan hij de accuâs maximaal opladen wanneer hij op de
snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de
volgende stad over te houden.
âEr is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de
hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accuâs
kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is
zodanig ontworpen dat mensen continu op elektrische energie kunnen
rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaatâ, stelt
Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept.
âBovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een
levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden
van 0 tot 100 en heeft een top van 160 km/uur.â
Speciaal ontwikkelde elektromotoren
De belangrijkste elektrische componenten van het Volvo ReCharge
concept - de generator van de APU en de wielmotoren - zijn ontwikkeld
in samenwerking met de Britse elektromagnetische specialist PML
Flightlink. Omdat elk wiel is uitgevoerd met zijn eigen elektromotor,
zijn zowel de gewichtsverdeling als het mechanische rendement en de
tractie optimaal. De wrijvingsverliezen, die je normaal in de
mechanische tandwieloverbrengingen hebt, zijn hierdoor ook
geëlimineerd. En omdat de auto geen transmissie heeft zoals een
normale auto, is er geen versnellingspook in het interieur aanwezig.
Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo
ReCharge Concept voorzien van zeer efficiënte, door Michelin
ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte
voor de wielmotoren te creëren. Logischerwijs heeft de auto
vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de
vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.
De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de
accuâs. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de
traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de
verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid
van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de
commandoâs van de bestuurder via een viervoudig elektronisch
stuursysteem verwerkt.
Ideaal voor forensen
Het Volvo ReCharge Concept is het best geschikt voor automobilisten
die dagelijks een beperkte afstand afleggen. Een forens die
bijvoorbeeld minder dan 100 km per dag aflegt, kan de hele retourtrip
van huis naar werk op elektrische energie afleggen. Hij verbruikt
hiermee 0 liter per 100 km. Maar ook automobilisten die een grotere
afstand afleggen profiteren van het ReCharge Concept. Voor een rit van
150 km, die met volle accuâs van start gaat, heeft de auto minder dan
2,8 liter brandstof nodig. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt
dan 1,9 l/100 km (124 mpg).
âDe enige voorwaarde is dat de autobezitter toegang heeft tot
elektrische oplaadpunten, zoals thuis of op de werkplek. Het duurt
slechts drie uur om de accuâs volledig op te laden. Een laadcyclus van
een uur is echter al genoeg voor een actieradius van 50 kmâ, aldus
Magnus Jonsson.
AutoRai