31-08-2007
Gemeenteraad organiseert symposium over bereikbaarheid
Op donderdag 6 september organiseert de gemeenteraad een symposium
over de bereikbaarheid van de gemeente. Dit symposium is onderdeel van
het beleidsdebat dat de gemeenteraad wil voeren over dit thema. Met
beleidsdebatten wil de raad komen tot uitspraken over een onderwerp,
die als richting aan het college worden meegegeven. Het is vervolgens
aan het college deze uitspraken te verwerken in een raadsvoorstel, de
begroting of de voorjaarsnota. Het college heeft een plan gemaakt over
de bereikbaarheid met als titel "Ontwerp-koersnota
Hoofdinfrastructuur". Tijdens het symposium wordt een korte film
hierover getoond. Op basis van dit plan zijn zes vragen geformuleerd
die centraal staan tijdens het symposium, dat wordt geleid door
Maarten Bouwhuis. Tijdens het symposium geven enkele deskundigen hun
mening hierover. Het symposium vindt plaats in het Bestuurscentrum en
begint om 20.00 uur. Geïnteresseerden kunnen aanwezig zijn bij het
symposium. Aanmelden via beleidsdebatten@s-hertogenbosch.nl of
tel.: (073) 615 90 81.
Beleidsdebat
Op woensdag 19 september debatteert de commissie Ruimtelijke
Ontwikkelingen en Beheer hierover en in de gemeenteraad van 2 oktober
aanstaande vindt het finale debat plaats, waarin de raad uitspraken
doet die het college richting geven bij het verder uitwerken van de
koersnota Hoofdinfrastructuur. Het beleidsdebat wordt voorbereid door
de voorbereidingcommissie Bereikbaarheid bestaande uit de volgende
raadsleden: Hermie van Ommeren (voorzitter), Pieternell van de Korput,
Ellen Pauel, Peter van Dooremalen en Paul Masselink.
Zes vragen centraal
De volgende vragen staan centraal in het symposium:
- Welke van de drie modellen in de ontwerp-koersnota geleidt de
mobiliteit op de meest duurzame wijze gelet op de in de
ontwerp-koersnota gestelde doelen?
- Zijn in het doorstroomassenmodel de goede doorstroomassen benoemd?
- In hoeverre biedt de ontwerp-koersnota voldoende ruimte voor het
openbaar vervoer?
- In hoeverre biedt de ontwerp-koersnota voldoende ruimte voor de
fiets?
- Wat zijn de (financiële) effecten van de ontwerp-koersnota op de
binnenstad en in hoeverre zijn die effecten wenselijk?
- In hoeverre heeft de ontwerp-koersnota gevolgen voor de functie van
de wijkwegen? Zijn maatregelen nodig en zo ja, welke?
Deskundigen
De volgende deskundigen geven een antwoord op de zes vragen:
- Lars Lutje Schipholt: algemeen directeur en adviseur inno-V, lid
expertiseteam Raad voor Verkeer en Waterstaat, deskundig op het gebied
van strategie, beleidsvormingsprocessen, marketing, marktwerking,
aanbestedingen en betere benutting van railsystemen;
- Adriaan Walraad: verkeerskundig consultant (Walraad
verkeersadvisering BV) en docent verkeersveiligheid (NHTV / Academie
Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit); brede verkeerskundige vakkennis;
- Ineke Spapé: directeur SOAB (adviesbureau voor woning en
leefomgeving) en ingenieur verkeer en mobiliteit, gespecialiseerd in
mobiliteitsvraagstukken, fiets- en voetgangersplanning en kindveilige
verkeersoplossingen en lid van de commissie Wegverkeer van de
Onderzoeksraad voor Veiligheid (onder Pieter van Vollenhoven) en
part-time docent Mobiliteit en Ruimte (NHTV).