TNS NIPO


Publicaties TNS NIPO onderzoek

6 september 2007

Vrouwen gamen net zo vaak als mannen

Nederlandse vrouwen spelen vrijwel net zo vaak computerspelletjes als mannen. Van de ruim tien miljoen Nederlanders die internetten, speelt ongeveer tweevijfde van zowel de mannen als de vrouwen minstens een kwartier per dag een game. Slechts zelden zijn dit extreem gewelddadige games. Tweederde van de gamers vindt dat dergelijke games verboden moeten kunnen worden. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology, onder ruim achtduizend Nederlanders.

Vrouwen spelen net zo vaak games als mannen
De tijd dat het spelen van computerspelletjes (games) vooral iets was voor mannen, ligt duidelijk achter ons. Vier op de tien (42%) van de Nederlandse vrouwen speelt regelmatig - gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game. Daarmee blijven de vrouwen niet achter bij de Nederlandse mannen, waarvan 44 procent regelmatig een game speelt. Ook spelen mannen en vrouwen vrijwel even vaak. Alleen de groep zeer fanatieke gamers is onder vrouwen kleiner. Speelt zes procent van de vrouwelijke gamers meer dan twee uur per dag, onder de mannelijke gamers is dit twaalf procent.

Gemiddeld genomen zijn de mannelijke gamers jonger dan de vrouwen. Eenderde (34%) van de mannelijke gamers is jonger dan 25 jaar, tegenover een kwart van de vrouwen.

Volgens Wouter Rutten, hoofd communicatie van de Nederlandse brancheorganisatie van de entertainmentindustrie (NVPI), is hier sprake van een trend. 'Het spelen van games wordt steeds populairder bij een brede laag van de bevolking. We zien vooral een razendsnelle groei onder doelgroepen die je niet meteen met gaming in verband brengt, zoals vrouwen en 45-plussers. Doordat het aanbod van verschillende games breder wordt en de drempel voor het online spelen lager, wordt gaming steeds aantrekkelijker én beter bereikbaar voor een grotere groep consumenten.'

Het ligt wellicht voor de hand dat vrouwen in andere games interesse hebben dan mannen. In ieder geval hebben vrouwen nog minder op met extreem gewelddadige games. Driekwart van de vrouwelijke gamers is van mening dat deze verboden moeten kunnen worden, ruim de helft (53%) van de mannelijke gamers is het met hen eens.

Een uitlaatklep, maar niet onder werktijd
Het spelen van een game is voor de helft van de Nederlandse gamers vaak een goede uitlaatklep. Een uitlaatklep die men onder werktijd blijkbaar niet nodig heeft, of van de werkgever niet mag gebruiken. Slechts zes procent van de Nederlandse gamers zegt wel eens onder werktijd te spelen.

PC en Playstation 2 favoriet, Wii groeit sterk
De pc is nog steeds het meest gebruikte apparaat om games op te spelen (93%). Echter, voor de spelcomputers worden veel meer én duurdere spellen verkocht (bron: NVPI). Het lijkt erop dat veel pc-gamers online gratis spellen spelen, en bij het kopen van een spel vaak wachten tot dit afgeprijsd is.

Naast de pc is de Playstation 2 (sinds 2000 op de Nederlandse markt) het populairst: zestien procent maakt hiervan gebruik voor het spelen van games. Daarnaast is de Nintendo Wii aan een sterke opmars bezig. Hoewel pas sinds de Kerst van 2006 op de Nederlandse markt, maakt nu al vier procent van de Nederlandse gamers hiervan gebruik. Ter vergelijking: drie procent van de gamers speelt op een X-box 360 en één procent op een Playstation 3 (respectievelijk ongeveer een jaar en ongeveer een half jaar op de Nederlandse markt).

Ruim een vijfde speelt mobiel
Maar liefst 22 procent van de gamers speelt niet alleen op een pc/spelcomputer via de tv, maar ook op een mobiel apparaat. Zoals een Nintendo DS, Nintendo Gameboy, Playstation Portable (PSP), of een mobiele telefoon. Tien procent van de Nederlandse gamers speelt (onder andere) regelmatig spelletjes op de mobiele telefoon. Aangezien Nederland inmiddels meer mobiele telefoons dan inwoners telt, is hierin nog een enorme groei mogelijk.

C6012 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende het derde kwartaal van 2007. Daarbij zijn 8.160 Nederlanders met internt geïnterviewd (n=8.160).

TNS NIPO Technology volgt maandelijks middels het Consumer Insights ICT panel ontwikkelingen op o.a. het gebied van internet, (mobiele) telefonie en digitale tv.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Bart Paashuis (tel: 020 522 57 42).