Publicaties TNS NIPO onderzoek
6 september 2007
Vrouwen gamen net zo vaak als mannen
Nederlandse vrouwen spelen vrijwel net zo vaak computerspelletjes als
mannen. Van de ruim tien miljoen Nederlanders die internetten, speelt
ongeveer tweevijfde van zowel de mannen als de vrouwen minstens een
kwartier per dag een game. Slechts zelden zijn dit extreem
gewelddadige games. Tweederde van de gamers vindt dat dergelijke games
verboden moeten kunnen worden. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer
Insights ICT van TNS NIPO Technology, onder ruim achtduizend
Nederlanders.
Vrouwen spelen net zo vaak games als mannen
De tijd dat het spelen van computerspelletjes (games) vooral iets was
voor mannen, ligt duidelijk achter ons. Vier op de tien (42%) van de
Nederlandse vrouwen speelt regelmatig - gemiddeld minstens een
kwartier per dag - een game. Daarmee blijven de vrouwen niet achter
bij de Nederlandse mannen, waarvan 44 procent regelmatig een game
speelt. Ook spelen mannen en vrouwen vrijwel even vaak. Alleen de
groep zeer fanatieke gamers is onder vrouwen kleiner. Speelt zes
procent van de vrouwelijke gamers meer dan twee uur per dag, onder de
mannelijke gamers is dit twaalf procent.
Gemiddeld genomen zijn de mannelijke gamers jonger dan de vrouwen.
Eenderde (34%) van de mannelijke gamers is jonger dan 25 jaar,
tegenover een kwart van de vrouwen.
Volgens Wouter Rutten, hoofd communicatie van de Nederlandse
brancheorganisatie van de entertainmentindustrie (NVPI), is hier
sprake van een trend. 'Het spelen van games wordt steeds populairder
bij een brede laag van de bevolking. We zien vooral een razendsnelle
groei onder doelgroepen die je niet meteen met gaming in verband
brengt, zoals vrouwen en 45-plussers. Doordat het aanbod van
verschillende games breder wordt en de drempel voor het online spelen
lager, wordt gaming steeds aantrekkelijker én beter bereikbaar voor
een grotere groep consumenten.'
Het ligt wellicht voor de hand dat vrouwen in andere games interesse
hebben dan mannen. In ieder geval hebben vrouwen nog minder op met
extreem gewelddadige games. Driekwart van de vrouwelijke gamers is van
mening dat deze verboden moeten kunnen worden, ruim de helft (53%) van
de mannelijke gamers is het met hen eens.
Een uitlaatklep, maar niet onder werktijd
Het spelen van een game is voor de helft van de Nederlandse gamers
vaak een goede uitlaatklep. Een uitlaatklep die men onder werktijd
blijkbaar niet nodig heeft, of van de werkgever niet mag gebruiken.
Slechts zes procent van de Nederlandse gamers zegt wel eens onder
werktijd te spelen.
PC en Playstation 2 favoriet, Wii groeit sterk
De pc is nog steeds het meest gebruikte apparaat om games op te spelen
(93%). Echter, voor de spelcomputers worden veel meer én duurdere
spellen verkocht (bron: NVPI). Het lijkt erop dat veel pc-gamers
online gratis spellen spelen, en bij het kopen van een spel vaak
wachten tot dit afgeprijsd is.
Naast de pc is de Playstation 2 (sinds 2000 op de Nederlandse markt)
het populairst: zestien procent maakt hiervan gebruik voor het spelen
van games. Daarnaast is de Nintendo Wii aan een sterke opmars bezig.
Hoewel pas sinds de Kerst van 2006 op de Nederlandse markt, maakt nu
al vier procent van de Nederlandse gamers hiervan gebruik. Ter
vergelijking: drie procent van de gamers speelt op een X-box 360 en
één procent op een Playstation 3 (respectievelijk ongeveer een jaar en
ongeveer een half jaar op de Nederlandse markt).
Ruim een vijfde speelt mobiel
Maar liefst 22 procent van de gamers speelt niet alleen op een
pc/spelcomputer via de tv, maar ook op een mobiel apparaat. Zoals een
Nintendo DS, Nintendo Gameboy, Playstation Portable (PSP), of een
mobiele telefoon. Tien procent van de Nederlandse gamers speelt (onder
andere) regelmatig spelletjes op de mobiele telefoon. Aangezien
Nederland inmiddels meer mobiele telefoons dan inwoners telt, is
hierin nog een enorme groei mogelijk.
C6012 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende het derde kwartaal van 2007. Daarbij zijn 8.160 Nederlanders
met internt geïnterviewd (n=8.160).
TNS NIPO Technology volgt maandelijks middels het Consumer Insights
ICT panel ontwikkelingen op o.a. het gebied van internet, (mobiele)
telefonie en digitale tv.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Bart Paashuis (tel: 020
522 57 42).
TNS NIPO