Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 6 september 2007
Bevoorrading in binnensteden
voor winkels groot probleem
Het wordt steeds moeilijker om winkels in de binnensteden bevoorraden. Door
allerlei lokale regels mogen vrachtauto's de binnenstad niet meer in. Winkeliers
moeten zich in bochten wringen en extra kosten maken om de schappen toch
gevuld te krijgen. Uiteindelijk zullen winkeliers hierdoor uit de binnenstad
verdwijnen. Dit zal onmiddellijk zijn weerslag hebben op de leefbaarheid van
het centrum: leegstand, criminaliteit en economische achteruitgang.
Deze waarschuwing zal de heer Ed Hamming, co-voorzitter van het Platform Detailhandel
Nederland vanmiddag laten klinken op de Manifestatie "Detailhandel & Bereikbaarheid".
De bevoorrading kan door een wirwar aan regelgeving steeds moeilijker de winkels bereiken.
Het gaat om strenge laad- en lostijden, verschillende voertuigeisen, milieuzones, strikte
geluidsnormen en wegwerkzaamheden. Deze regels verhogen de logistieke kosten voor
winkeliers fors. De afgelopen jaren betreft het een stijging van gemiddeld 5% per jaar. In
2006 zijn de kosten nog sterker gestegen, tot 520 miljoen euro. Elke huishouden betaalt
jaarlijks gemiddeld 90 euro extra voor zijn producten door de slechte bereikbaarheid van
winkels.
Zo zijn venstertijden, de tijden waarop winkels in binnensteden mogen worden bevoorraad,
een groot knelpunt. Door strenge venstertijden vindt de bevoorrading nu plaats op het
drukste tijdstip van de dag. Winkels moet worden toegestaan buiten de venstertijden te
bevoorraden. Dat zal files terugdringen, zorgen voor minder luchtvervuiling en de binnenstad
beter bereikbaar maken.
Daarom pleit het Platform Detailhandel Nederland voor het 's nachts bevoorraden van
winkels. Winkeliers en transportbedrijven hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het
geluidsarm bevoorraden van winkels, waardoor dit mogelijk is geworden. Het Platform
Detailhandel Nederland wil een landelijke ontheffing voor de venstertijden.
Niet alleen de slechte bereikbaarheid voor de vrachtauto's is een gevaar voor de binnenstad,
maar ook het autovrij maken van centra, het verhogen van parkeertarieven of het invoeren
van betaald parkeren, zorgen voor omzetdalingen die kunnen oplopen tot 20%.
Het Platform Detailhandel Nederland verwacht dat, wanneer er niets wordt gedaan aan het
bereikbaar maken van binnensteden, steeds meer winkeliers het loodje zullen leggen.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het
Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Ingezonden persbericht