Hoofdrol nieuwe Lancia Musa op 62ste Internationale Autosalon van Frankfurt
(9/4/2007)
Na de wereldpremière tijdens het 64^ste Internationale Filmfestival
van Venetië, maakt de nieuwe Lancia Musa zijn debuut op Autosalon van
Frankfurt. Ook de exclusieve Lancia Ypsilon Sport MomoDesign neemt een
prominente plek op de stand in.
In Frankfurt presenteert Lancia een zowel stilistisch als
architectonisch indrukwekkende stand, geheel uitgevoerd in zwart en
wit. Absolute ster op de stand is de nieuwe Lancia Musa, die voor het
eerst op een internationale autosalon te zien is. Er worden twee
Musaâs in Platino-uitvoering getoond. De een voorzien van een 1.9
Multijet motor van 100 pk, de ander met een 1.3 Multijet 90 pk motor,
uiteraard met DPF. Ook zal een Lancia Musa 1.4 16v voorzien van een
gerobotiseerde DFN (Dolce Far Niente) versnellingsbak in
Oro-uitvoering tentoongesteld worden.
Ruimte eveneens voor de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign, de
temperamentvolle en trendy auto ontstaan uit de samenwerking tussen
Lancia en MomoDesign, twee wereldberoemde Italiaanse firmaâs die zich
beide onderscheiden door innovatief design, het gebruik van
topkwaliteit materialen en oog voor detail. Op de Duitse catwalk twee
exemplaren van de Ypsilon Sport MomoDesign in bicolore carrosserie,
een 14. 16v 95 pk benzinemotor en een 1.3 Multijet met maar liefst 105
pk.
Het gamma op de stand in Frankfurt wordt gecompleteerd door de
vlaggenschepen Lancia Thesis en Lancia Phedra. Bezoekers kunnen een
showcar op basis van de Lancia Thesis en Lancia Phedra Emblema met 7
zitplaatsen, voorzien van de nieuwe170 pk sterke 2.2. Multijet motor,
bewonderen. Deze motor heeft een dubbele parallelle turbocompressor,
die ervoor zorgt dat de reactietijden, zelfs bij lage toerentallen,
worden teruggedrongen ten gunste van de souplesse, het rijplezier en
de rijprestaties. Met een maximum koppel van 370 Nm bij 1500 tpm
accelereert de Phedra in 10,8 seconden van 0 tot 100 km en haalt een
maximum snelheid van 200 km/u, terwijl de verbruikscijfers in
vergelijking met de 136 pk versie, praktisch gelijk blijven.
De showcar op basis van de Lancia Thesis onderscheidt zich door een
bicolore carrosserie (Maserati Quartz Dolomite, ton-sur-ton) en de
18-inch lichtmetalen spaakvelgen. Het interieur straalt elegantie uit
door de beige Frau(TM) lederen bekleding met zwarte stiksels en de
zwarte ebbenhouten accenten. De Thesis is uitgerust met een 2.4
Multijet 20v motor gekoppeld aan een sequentiële automatische
versnellingsbak.
Tenslotte kan het publiek in Frankfurt kennismaken met het concept van
de Lancia Caféâs, die in diverse Europese steden geopend worden en de
bijbehorende Lancia boutiques.
De stand in Frankfurt ademt een aangenaam ontspannen sfeer, de sfeer
van het merk Lancia, dat zich kenmerkt door zijn rijke historie, maar
dat eveneens gericht is op toekomstige uitdagingen. Denk daarbij aan
de nieuwe Lancia Delta HPE die in 2008 op de markt komt. Lancia wil
haar doelstellingen bereiken niet alleen door zijn sterke positie in
thuismarkt Italië te consolideren, maar ook door gebruik te maken van
de goede vooruitzichten op de bestaande grote Europese markten en
nieuwe landen aan te boren zoals Turkije, Rusland en Scandinavia.
Tevens zal het merk terugkeren naar rechtsgestuurde markten zowel in
Europa (Groot-Britannie, Ierland, Malta en Cyprus) als daarbuiten
(Japan, Australië en Zuid-Afrika).
Werelddebuut nieuwe Lancia Musa
Na de wereldpremière tijdens het 64^ste Internationale Filmfestival
van Venetië, maakt de nieuwe Lancia Musa zijn debuut op de Autosalon
van Frankfurt.
De nieuwe Musa is de opvolger van een succesvol model dat in drie jaar
tijd alle commerciële doelstellingen wist te overtreffen. In 2006 en
2007 was de Lancia Musa de best verkochte compacte MPV van Italië.
Elegantie en functionaliteit
De Lancia Musa heeft een restyling ondergaan en heeft dankzij een
aantal stijlelementen volgens de laatste trends een fraaier en
moderner uiterlijk gekregen. Bovendien oogt de Musa hierdoor een stuk
ruimer.
De voorzijde van de auto werd voorzien van een aantal chroomaccenten,
die niet alleen de nieuwe styling benadrukken, maar de auto bovendien
een dynamisch uiterlijk verlenen, hetgeen terug te zien zal zijn in de
toekomstige Lancia modellen. In het midden van de chromen grille
pronkt het nieuwe Lancia-logo als symbool van âverandering in
continuïteitâ; een teken uit het verleden gestoken in een modern
jasje. Een logo van een merk dat zich richt op toekomstige
uitdagingen, maar dat trots is op haar historische identiteit.
Eenzelfde harmonie en stylistische samenhang is terug te vinden aan de
compleet gerestylede achterzijde. De flinke achterklep vervult een nog
belangrijkere functie dan bij zijn voorganger. De bagageruimte is
namelijk met 75 liter vergroot tot 390 liter (uit te breiden tot 460
liter door de verschuifbare achterbank). De tildrempel is bovendien
zoân vier centimeter verlaagd waardoor het plaatsten van koffers en
tassen wordt vergemakkelijkt.
Eveneens aan de achterzijde vallen de technologische LED achterlichten
op, die meer licht geven en daardoor veiliger zijn dan de traditionele
lampen.
Tenslotte is de Lancia Musa voorzien van nieuwe lichtmetalen wielen en
bevinden zich aan de zijkant chromen sierstrips waarin het Lancia logo
als een juweel is ingelegd. De elegante ronde lijnen en de afwezigheid
van hoekige vormen benadrukken het uitnodigende en beschermende
karakter van de cabine. Veiligheid en maximaal comfort in compacte
afmetingen: de lengte bedraagt iets meer dan 4 meter, de breedte 1,70m
, de hoogte 1,66m en een wielbasis van 2,51m. Ondanks dat de Lancia
Musa in lengte is gegroeid, blijft het een compacte MPV met een
binnenruimte die een vlaggenschip waardig is.
De nieuwe Musa ontvangt zijn bestuurder en passagiers in een omgeving
die gekenmerkt wordt door een combinatie van emotie en
functionaliteit, mede door de modulaire stoelen, die in meerdere
standen versteld kunnen worden. De achterbank is in delen (60/40)
neerklapbaar Oog voor detail, het gebruik van topkwaliteit materialen
en de geraffineerde kleurencombinaties maken de auto verder af.
Uiteraard kan de klant zijn Musa volledig naar eigen wens aankleden.
Er zijn meer dan 80 mogelijkheden door combinatie van de 5
interieuruitrustingen met 14 carrosseriekleuren (waarvan 10 compleet
nieuw) en 4 âbicoloreâ versies.
Binnenin valt het gebruik van kleur en materiaal op: duurzame en
chique bekleding, zoals leer en Alcantara^(TM). Chromen en satijnen
details verfraaien bovendien de elegante lijnen en vormen.
Maximaal comfort en rijplezier
Reizen in een Lancia Musa blijft een aangename ervaring, mede dankzij
het GranLuce Panoramadak, de plezierig aanvoelende oppervlakken, de
comfortabele ergonomische stoelen, de dualzone automatische
airconditioning en het Bose Sound System(TM). En niet te vergeten de DFN
gerobotiseerde versnellingbak, leverbaar op de Lancia Musa 1.4 16v en
de 1.3 Multijet 16v.
Het is eveneens mogelijk de Lancia Musa uit te rusten met Blue&Me^(TM),
het systeem dat de bestuurder in staat stelt op een veilige manier
naar muziek te luisteren en te telefoneren dankzij de voicecontrol en
Bluetooth(TM) technologie. Door het gebruik van de beste soundproof
materialen is het geluidsniveau binnenin met 2 db gedaald.
Het motorenaanbod garandeert een evenwicht tussen prestaties, verbruik
en respect voor het milieu. De Lancia Musa is leverbaar met een 1.9
Multijet turbodiesel motor van 100 pk een 1.3 Multijet van 70 pk
(beide niet in Nederland) en een 1.3 Multijet van 90. Verder zijn 2
benzinemotoren leverbaar: een 1.4 8v van 77 pk en een 1.4 16v van 95
pk.
De exclusieve Lancia Ypsilon Sport MomoDesign
Met de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign, wordt de samenwerking tussen
Lancia en Momo, twee Italiaanse designgrootheden bekend vanwege hun
creaties, hernieuwd. Naast een bijzonder fraai Italiaans uiterlijk en
sportieve prestaties is voor het eerst het nieuwe Lancia logo te zien
op de Ypsilon Sport MomoDesign.
Zowel Lancia als Momo hebben een eigen stijl ontwikkeld waarmee ze hun
creaties onderscheidend maken. Lancia wordt geroemd vanwege de fraai
vormgegeven autoâs, Momo vanwege haar designkleding en accessoires als
horloges, helmen, zonnebrillen en schoenen. Het zijn unieke producten
in de modewereld, net als de creaties van Lancia uniek zijn in de
automobielindustrie. De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is een
voorbeeld van hoe een âautomotiveâ object geïnterpreteerd kan worden
vanuit een stilistisch oogpunt van een ander merk met inachtneming van
de waarden waar Lancia zich al ruim een eeuw mee onderscheidt: design,
elegantie en karakter.
Aan de buitenkant zijn diverse MomoDesign-elementen zichtbaar. Zo zijn
de 16â lichtmetalen velgen mat gepolijst, is de achterruit donker
getint en zijn de 4 bodykleuren (grijs, geel, wit, zwart) te
combineren met matte âTitanium Greyâ-lak op de kofferklep, dak en
buitenspiegels. Om extra te benadrukken dat er hier sprake is van een
Italiaans ontwerp, staat op de B-stijl in grote, zwarte letters
âMomoDesignâ geschreven. Binnen is de Sport MomoDesign onder andere te
herkennen aan het donker gekleurde interieur met diverse
chroomaccenten, een lederen stuurwiel en een met leer beklede
versnellingspookknop.
De ânormaleâ Ypsilon blijft naast de MomoDesign een uniek model dat op
maar liefst 700 manieren naar smaak valt aan te kleden. Er is keus uit
12 exterieur kleuren, 4 uitrustingniveaus (Argento, Oro Bianco, Oro
Giallo en Platino), 9 âbicoloreâ exterieurkleurstellingen, 9
verschillende interieuroutfits en er zijn 7 verschillende aluminium
velgen.
De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is er met de 95 pk sterke 1.4 16v
motor die standaard gekoppeld is aan een zesversnellingsbak (optioneel
is de DFN gerobotiseerde automatische versnellingsbak beschikbaar). In
10,9 seconden kan de nieuwe Italiaan de sprint naar de 100 km/h klaren
en een top bereiken van 175 km/h.
Qua veiligheid mag de nieuwe sportieve âYpâ gerust compleet genoemd
worden. Zo beschikt hij over ABS met EBD, voor- en zijairbags en ESP
met ASR en Hill Holder. Ook qua uitrusting komt hij niets te kort. Zo
behoren onder andere elektrische ramen voor, airconditioning,
radio/cdspeler en zogenaamde âfollow me home deviceâ allemaal tot de
standaarduitrusting.
Ook is er keus uit een aantal opties waaronder een groot zonnedak, een
uitgebreide Hi-Fi installatie en het innovatieve Blue&Me systeem. Dit
laatste systeem verhoogt het rijplezier en veiligheid, is zeer
eenvoudig in gebruik en deels via spraak te bedienen. Middels
Bluetooth technologie kan er handsfree gebeld worden, ontvangen
sms-berichten worden hardop voorgelezen en via een usb-aansluiting kan
er geluisterd worden naar digitale muziekbestanden.
Nieuw logo
Op de nieuwe Lancia Musa en op de Ypsilon Sport MomoDesign pronkt het
nieuwe Lancia-logo. Het nieuwe logo is ontworpen door
RobilantAssociati (een reclamebureau gespecialiseerd in merkenadvies
en strategische ontwerpen) en door âLancia Styling Centreâ. Het is een
symbool van âverandering in continuïteitâ; een teken uit het verleden
gestoken in een modern jasje. Een logo van een merk dat zich richt op
toekomstige uitdagingen, maar dat trots is op haar historische
identiteit. Het nieuwe logo van Lancia is een zichtbare synthese van
traditie en innovatie. Het Italiaanse merk kan terugkijken op een
erfgoed dat steeds een bron van inspiratie is geweest in haar streven
naar innovatieve, technische oplossingen. Het nieuwe logo bevestigt
Lanciaâs traditie middels twee elementen: de kleur blauw âdat als
sinds 1911 in het logo verwerkt is- en het schild dat in 1929 werd
toegevoegd en dat nu âup to dateâ is gebracht. De belangrijkste
veranderingen betreffen het stuurwiel -dat nu een grafisch symbool is
geworden- en de vier spaken die nu als twee punten zijn afgebeeld.
Deze spelen een belangrijke rol omdat ze de aandacht vestigen op het
Lancia logo.
AutoRai