Gemeente Hoorn


Burgers waarderen gemeente Hoorn overwegend positief

4 september 2007 - Resultaten vergelijkend onderzoek de Staat van de Gemeente Hoorn

De waardering van burgers voor de gemeente Hoorn is overwegend positief. Dat blijkt uit het vergelijkend onderzoek De Staat van de gemeente 2007, een onafhankelijk benchmarkonderzoek waaraan dit voorjaar 26 gemeenten hebben meegedaan. Vijf van de 26 deelnemende gemeenten hadden, net als Hoorn, 50.000 of meer inwoners. In deze categorie scoorde Hoorn samen met Alkmaar het best. Er is op zes onderdelen gemeten. Als partner voor zijn burgers scoort Hoorn met een 7 ver boven het gemiddelde. In de categorie burger als wijkbewoner (6,7) scoort Hoorn op veel punten bovengemiddeld. Met een waardering van 6,9 voor de burger als klant, blijft de gemeente Hoorn iets achter bij het gemiddelde. De relatief lage score wordt met name veroorzaakt door het oordeel over de wachttijden en de openingsuren van de loketten. Op dit moment onderzoekt de gemeente hoe de dienstverlening op deze punten kan worden verbeterd.

De Staat van de gemeente geeft de resultaten weer van de tevredenheid van burgers, bedrijven en instellingen vanuit zes rollen: klant, kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De onderzoekers hebben de resultaten in drie categorieën onderverdeeld: tot 25.000 inwoners, 25.000 tot 50.000 inwoners, 50.000 inwoners of meer. In de categorie 50.000 inwoners of meer scoort Hoorn op alle onderdelen, met uitzondering van de burger in de rol als klant, bovengemiddeld. Samen met Alkmaar staat de gemeente Hoorn hier op de eerste plaats. Op de totale ranglijst van gemeenten bezet Hoorn een gedeelde zesde plaats met Alkmaar. Hoorn krijgt van haar burgers de volgende rapportcijfers (tussen haakjes het gemiddelde van de grote steden): kiezer: 5,6 (5,5); klant: 6,9 (7,2); onderdaan: 6,2 (6), partner: 7 (6,3), wijkbewoner : 6,7 (6,6); belastingbetaler: 6,7 (6,6).

Vriendelijk en deskundig

Inwoners van Hoorn hebben veel waardering voor de vriendelijkheid, de verzorgdheid, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van ambtenaren. Op al deze onderdelen scoort de gemeente (nagenoeg) een 8. Dat het gemiddelde op 6,9 uitkomt, heeft met name te maken met de lage score op het onderdeel wachttijd loket (5,8), waar andere gemeenten gemiddeld 7,4 scoren. Ook op het onderdeel openingstijden avond en weekeinde scoort de gemeente minder dan gemiddeld. De gemeente heeft dan ook besloten dat er een vervolgonderzoek komt, hoe de prestaties op dit punt beter kunnen.

Voorzieningen

Op het gebied van wonen (burgers als wijkbewoner) scoort Hoorn op veel onderdelen bovengemiddeld. Inwoners zijn niet alleen dik tevreden over hun woning (8,3), maar ook bovengemiddeld tevreden over de winkels in de buurt, de sport- en onderwijsvoorzieningen en het onderhoud van de wijk. Opvallend is dat Hoorn op het gebied van openbaar vervoer en parkeren beter scoort dan gemiddeld en ook hoger dan Alkmaar. Het parkeren in de buurt wordt door inwoners met een 6 gewaardeerd, terwijl de gemiddelde waardering van de vijf grote steden 5,7 is. Als het gaat om de tevredenheid over het parkeren in het algemeen in de gemeente scoort Hoorn in haar categorie zelfs het best (5,8 tegen 5,3 gemiddeld). Dat de gemeente op het gebied van uitgaansgelegenheden met 6,1 wat lager scoort dan gemiddeld heeft waarschijnlijk te maken met het gebrek aan een bioscoop en discotheek. In die lacune wordt binnen afzienbare tijd voorzien met de bouw van vrijetijdspark Blauwe Berg.

Van elkaar leren

De gemeente Hoorn doet dit jaar voor het eerst mee aan De Staat van de gemeente. Het gaat om een vergelijkend onderzoek (benchmark) van BMC, Deloitte en PON Instituut voor advies, onderzoek en ontwikkeling in Noord Brabant. Met de resultaten van het onderzoek weet de gemeente wat burgers en bedrijven vinden van de prestaties van de gemeente. Ook kan de gemeente zich goed vergelijken met andere gemeenten en daarvan leren. Aan het onderzoek hebben sinds 2005 120 gemeenten meegedaan. Dit jaar deden er 26 gemeenten mee. Voor het onderzoek in Hoorn zijn 1.200 vragenlijsten onder burgers verspreid, 400 vragenlijsten onder loketbezoekers en 2.000 vragenlijsten onder instellingen en bedrijven. Daarnaast is de gemeente bevraagd en is gebruik gemaakt van diverse onderzoeksbronnen, zoals het CBS. Het college heeft besloten om de twee jaar mee te doen aan dit onderzoek.

De volledige resultaten van het onderzoek De Staat van de gemeente 2007 zijn vanaf 4 september te vinden op www.staatvandegemeente.nl