Gemeente Hoorn
Burgers waarderen gemeente Hoorn overwegend positief
4 september 2007 - Resultaten vergelijkend onderzoek de Staat van de
Gemeente Hoorn
De waardering van burgers voor de gemeente Hoorn is overwegend
positief. Dat blijkt uit het vergelijkend onderzoek De Staat van de
gemeente 2007, een onafhankelijk benchmarkonderzoek waaraan dit
voorjaar 26 gemeenten hebben meegedaan.
Vijf van de 26 deelnemende gemeenten hadden, net als Hoorn, 50.000 of
meer inwoners. In deze categorie scoorde Hoorn samen met Alkmaar het
best. Er is op zes onderdelen gemeten. Als partner voor zijn burgers
scoort Hoorn met een 7 ver boven het gemiddelde. In de categorie
burger als wijkbewoner (6,7) scoort Hoorn op veel punten
bovengemiddeld. Met een waardering van 6,9 voor de burger als klant,
blijft de gemeente Hoorn iets achter bij het gemiddelde. De relatief
lage score wordt met name veroorzaakt door het oordeel over de
wachttijden en de openingsuren van de loketten. Op dit moment
onderzoekt de gemeente hoe de dienstverlening op deze punten kan
worden verbeterd.
De Staat van de gemeente geeft de resultaten weer van de tevredenheid
van burgers, bedrijven en instellingen vanuit zes rollen: klant,
kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De
onderzoekers hebben de resultaten in drie categorieën onderverdeeld:
tot 25.000 inwoners, 25.000 tot 50.000 inwoners, 50.000 inwoners of
meer. In de categorie 50.000 inwoners of meer scoort Hoorn op alle
onderdelen, met uitzondering van de burger in de rol als klant,
bovengemiddeld. Samen met Alkmaar staat de gemeente Hoorn hier op de
eerste plaats. Op de totale ranglijst van gemeenten bezet Hoorn een
gedeelde zesde plaats met Alkmaar.
Hoorn krijgt van haar burgers de volgende rapportcijfers (tussen
haakjes het gemiddelde van de grote steden): kiezer: 5,6 (5,5); klant:
6,9 (7,2); onderdaan: 6,2 (6), partner: 7 (6,3), wijkbewoner : 6,7
(6,6); belastingbetaler: 6,7 (6,6).
Vriendelijk en deskundig
Inwoners van Hoorn hebben veel waardering voor de vriendelijkheid, de
verzorgdheid, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van
ambtenaren. Op al deze onderdelen scoort de gemeente (nagenoeg) een 8.
Dat het gemiddelde op 6,9 uitkomt, heeft met name te maken met de lage
score op het onderdeel wachttijd loket (5,8), waar andere gemeenten
gemiddeld 7,4 scoren. Ook op het onderdeel openingstijden avond en
weekeinde scoort de gemeente minder dan gemiddeld. De gemeente heeft
dan ook besloten dat er een vervolgonderzoek komt, hoe de prestaties
op dit punt beter kunnen.
Voorzieningen
Op het gebied van wonen (burgers als wijkbewoner) scoort Hoorn op veel
onderdelen bovengemiddeld. Inwoners zijn niet alleen dik tevreden over
hun woning (8,3), maar ook bovengemiddeld tevreden over de winkels in
de buurt, de sport- en onderwijsvoorzieningen en het onderhoud van de
wijk. Opvallend is dat Hoorn op het gebied van openbaar vervoer en
parkeren beter scoort dan gemiddeld en ook hoger dan Alkmaar. Het
parkeren in de buurt wordt door inwoners met een 6 gewaardeerd,
terwijl de gemiddelde waardering van de vijf grote steden 5,7 is. Als
het gaat om de tevredenheid over het parkeren in het algemeen in de
gemeente scoort Hoorn in haar categorie zelfs het best (5,8 tegen 5,3
gemiddeld). Dat de gemeente op het gebied van uitgaansgelegenheden
met 6,1 wat lager scoort dan gemiddeld heeft waarschijnlijk te maken
met het gebrek aan een bioscoop en discotheek. In die lacune wordt
binnen afzienbare tijd voorzien met de bouw van vrijetijdspark Blauwe
Berg.
Van elkaar leren
De gemeente Hoorn doet dit jaar voor het eerst mee aan De Staat van de
gemeente. Het gaat om een vergelijkend onderzoek (benchmark) van BMC,
Deloitte en PON Instituut voor advies, onderzoek en ontwikkeling in
Noord Brabant. Met de resultaten van het onderzoek weet de gemeente
wat burgers en bedrijven vinden van de prestaties van de gemeente. Ook
kan de gemeente zich goed vergelijken met andere gemeenten en daarvan
leren. Aan het onderzoek hebben sinds 2005 120 gemeenten meegedaan.
Dit jaar deden er 26 gemeenten mee. Voor het onderzoek in Hoorn zijn
1.200 vragenlijsten onder burgers verspreid, 400 vragenlijsten onder
loketbezoekers en 2.000 vragenlijsten onder instellingen en bedrijven.
Daarnaast is de gemeente bevraagd en is gebruik gemaakt van diverse
onderzoeksbronnen, zoals het CBS.
Het college heeft besloten om de twee jaar mee te doen aan dit
onderzoek.
De volledige resultaten van het onderzoek De Staat van de gemeente
2007 zijn vanaf 4 september te vinden op www.staatvandegemeente.nl