AutoRai

Ford Europa publiceert eerste productduurzaamheidsindex in de auto-industrie

(9/4/2007)
Ford Europa presenteert een primeur voor de auto-industrie: het baanbrekende PSI-rapport (Product Sustainability Index, productduurzaamheidsindex). De PSI van Ford is tot nu toe de meest integrale aanpak waarmee de gevolgen voor het milieu en de sociale en economische effecten van auto's kunnen worden geanalyseerd en aangepakt vanaf de beginstadia van de productontwikkeling.

Het 38 pagina's tellende PSI-rapport geeft een gedetailleerd inzicht in de achterliggende gedachte, de criteria en de benadering die in de PSI is toegepast. Het rapport laat tevens zien dat alle drie de modellen die tot nu toe zijn ontworpen met de PSI als uitgangspunt, de compleet nieuwe Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy, in vergelijking met vorige modellen een verbetering van de productduurzaamheid laten zien op het gebied van milieuprestaties en sociale en economische effecten.

U kunt het PSI-rapport downloaden van http://media.ford.com (sectie "Eurowide") of www.ford.com/go/sustainability (sectie "download resources").

"Ford blijft zich voortdurend inzetten om mobiliteit duurzamer te maken. De uitdaging waarvoor we ons geplaatst zien, is dermate groot, dat we niet kunnen volstaan met de introductie van twee of drie nieuwe producten en het daarbij kunnen laten. De PSI van Ford Europa laat zien dat duurzaamheid een integraal onderdeel kan worden van de reguliere productontwikkeling, zodat klanten en het milieu daarvan kunnen profiteren. Bovendien illustreert de PSI hoe toegewijd en vastberaden we zijn om het voortouw te nemen bij het aanpakken van deze kwesties in de auto-industrie", aldus John Fleming, president en CEO van Ford Europa.

"Het is de innovatieve combinatie van een scala aan duurzaamheidscriteria en de integratie daarvan in het productontwikkelingsproces, wat de PSI van Ford uitzonderlijk maakt", voegt hij daaraan toe.

Essentiële duurzaamheidsaspecten
Met de PSI van Ford worden acht productkenmerken getoetst die als essentiële duurzaamheidsaspecten van een auto zijn aangemerkt. Dit zijn: 1) potentiële gevolgen voor het broeikaseffect gedurende de levenscyclus (voornamelijk door uitstoot van kooldioxide), 2) potentiële gevolgen voor de luchtkwaliteit (overige uitstoot), 3) het gebruik van duurzame materialen (herbruikbare en hernieuwbare materialen),4) stoffenbeheer (inclusief TÃV-certificatie voor op allergene stoffen geteste interieurs), 5) het effect van het door de auto geproduceerde geluid (geluid bij voorbijrijden), 6) veiligheid (voor inzittenden en voetgangers), 7) mobiliteitsmogelijkheden (aantal zitplaatsen en hoeveelheid bagageruimte in verhouding tot voertuiggrootte) en 8) de eigendomskosten gedurende de levenscyclus (totale kosten voor de klant gedurende de eerste drie jaar).

Deze te meten grootheden vormen een afspiegeling van het meerdimensionale karakter van duurzaamheid en de holistische benadering van Ford.

In een onafhankelijke recensie van de PSI van Ford concluderen professor Dr. David Hunkeler (voorheen werkzaam aan de Vanderbilt University in Nashville in de VS en de Université de Lausanne in Zwitserland) en professor Dr. Walter Kloepffer (Johannes Gutenberg Universität Mainz in Duitsland), experts op het gebied van levenscycli en duurzaamheid, dat de PSI een op een volledige duurzaamheidsanalyse gericht initiatief is dat voldoet aan ISO-norm 14040, de internationale standaard voor levenscyclusanalyse.

De PSI vormt een basis voor de permanente beoordeling van nieuwe generaties auto's en voor verbeterde duurzaamheidsprestaties. Dit heeft ertoe geleid dat de PSI-prestaties van de compleet nieuwe Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy beter zijn dan die van hun voorgangers.

In deze drie modellen zijn bijvoorbeeld meer gerecyclede en hernieuwbare materialen toegepast. Terwijl de veiligheidsprestaties zijn verbeterd, is de uitstoot gedurende de levenscyclus van deze auto's verkleind.

Verder zijn alle drie de modellen bekroond met het keurmerk "Allergy-Tested Interior" (op allergene stoffen getest interieur) van de TÃV Rhineland Group, net als hun voorgangers de Ford Ka, de Ford Focus en de Ford C-MAX.

Met de toekenning van dit certificaat bevestigen de experts van TÃV dat de materialen in het interieur van een auto zijn geselecteerd om het risico op allergische reacties zo klein mogelijk te houden. Ford is de eerste autofabrikant die deze TÃV-certificatie heeft ontvangen en heeft zich voorgenomen om zoveel mogelijk bestaande en toekomstige modellen op vergelijkbare wijze te laten testen.

De PSI is het resultaat van jarenlang onderzoek, dat al in het begin van de jaren negentig is begonnen. In 1993 was Ford de eerste autofabrikant die wereldwijd Design-for-Recycling Guidelines (richtlijnen voor op hergebruik gericht ontwerp) uitvaardigde voor zijn ingenieurs en leveranciers. Sindsdien zijn deze richtlijnen geëvolueerd tot het bredere concept Design-for-Environment (milieugericht ontwerp), maar zelfs dat was slechts een tussenstap omdat het maatschappelijke concept van duurzaamheid een bredere invulling heeft gekregen dan uitsluitend milieukwesties. Om dit concept uit te werken was een Design-for-Sustainability-hulpmiddel (op duurzaamheid gericht ontwerp) nodig dat uiteindelijk de PSI opleverde, de meest recente en meest omvattende stap in de evolutie van ontwerphulpmiddelen voor auto's van Ford.

"Alle toekomstige modellen van Ford zullen worden ontwikkeld met de PSI als uitgangspunt. Dit geeft aan dat Ford zich blijft inspannen om een bijdrage te leveren aan duurzame mobiliteit", merkt Fleming op.

"Het is echter ook duidelijk dat de samenleving in toenemende mate behoefte heeft aan een geïntegreerde aanpak waarbij alle partijen in de transportsector een bijdrage leveren om de enorme uitdaging die duurzame mobiliteit betekent, aan te kunnen. We zijn daarom gezamenlijk verantwoordelijk voor het probleem en het oplossen daarvan", aldus Fleming.