Ford Europa publiceert eerste productduurzaamheidsindex in de auto-industrie
(9/4/2007)
Ford Europa presenteert een primeur voor de auto-industrie: het
baanbrekende PSI-rapport (Product Sustainability Index,
productduurzaamheidsindex). De PSI van Ford is tot nu toe de meest
integrale aanpak waarmee de gevolgen voor het milieu en de sociale en
economische effecten van auto's kunnen worden geanalyseerd en
aangepakt vanaf de beginstadia van de productontwikkeling.
Het 38 pagina's tellende PSI-rapport geeft een gedetailleerd inzicht
in de achterliggende gedachte, de criteria en de benadering die in de
PSI is toegepast. Het rapport laat tevens zien dat alle drie de
modellen die tot nu toe zijn ontworpen met de PSI als uitgangspunt, de
compleet nieuwe Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy, in
vergelijking met vorige modellen een verbetering van de
productduurzaamheid laten zien op het gebied van milieuprestaties en
sociale en economische effecten.
U kunt het PSI-rapport downloaden van http://media.ford.com (sectie
"Eurowide") of www.ford.com/go/sustainability (sectie "download
resources").
"Ford blijft zich voortdurend inzetten om mobiliteit duurzamer te
maken. De uitdaging waarvoor we ons geplaatst zien, is dermate groot,
dat we niet kunnen volstaan met de introductie van twee of drie nieuwe
producten en het daarbij kunnen laten. De PSI van Ford Europa laat
zien dat duurzaamheid een integraal onderdeel kan worden van de
reguliere productontwikkeling, zodat klanten en het milieu daarvan
kunnen profiteren. Bovendien illustreert de PSI hoe toegewijd en
vastberaden we zijn om het voortouw te nemen bij het aanpakken van
deze kwesties in de auto-industrie", aldus John Fleming, president en
CEO van Ford Europa.
"Het is de innovatieve combinatie van een scala aan
duurzaamheidscriteria en de integratie daarvan in het
productontwikkelingsproces, wat de PSI van Ford uitzonderlijk maakt",
voegt hij daaraan toe.
Essentiële duurzaamheidsaspecten
Met de PSI van Ford worden acht productkenmerken getoetst die als
essentiële duurzaamheidsaspecten van een auto zijn aangemerkt. Dit
zijn: 1) potentiële gevolgen voor het broeikaseffect gedurende de
levenscyclus (voornamelijk door uitstoot van kooldioxide), 2)
potentiële gevolgen voor de luchtkwaliteit (overige uitstoot), 3) het
gebruik van duurzame materialen (herbruikbare en hernieuwbare
materialen),4) stoffenbeheer (inclusief TÃV-certificatie voor op
allergene stoffen geteste interieurs), 5) het effect van het door de
auto geproduceerde geluid (geluid bij voorbijrijden), 6) veiligheid
(voor inzittenden en voetgangers), 7) mobiliteitsmogelijkheden (aantal
zitplaatsen en hoeveelheid bagageruimte in verhouding tot
voertuiggrootte) en 8) de eigendomskosten gedurende de levenscyclus
(totale kosten voor de klant gedurende de eerste drie jaar).
Deze te meten grootheden vormen een afspiegeling van het
meerdimensionale karakter van duurzaamheid en de holistische
benadering van Ford.
In een onafhankelijke recensie van de PSI van Ford concluderen
professor Dr. David Hunkeler (voorheen werkzaam aan de Vanderbilt
University in Nashville in de VS en de Université de Lausanne in
Zwitserland) en professor Dr. Walter Kloepffer (Johannes Gutenberg
Universität Mainz in Duitsland), experts op het gebied van
levenscycli en duurzaamheid, dat de PSI een op een volledige
duurzaamheidsanalyse gericht initiatief is dat voldoet aan ISO-norm
14040, de internationale standaard voor levenscyclusanalyse.
De PSI vormt een basis voor de permanente beoordeling van nieuwe
generaties auto's en voor verbeterde duurzaamheidsprestaties. Dit
heeft ertoe geleid dat de PSI-prestaties van de compleet nieuwe Ford
Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy beter zijn dan die van hun
voorgangers.
In deze drie modellen zijn bijvoorbeeld meer gerecyclede en
hernieuwbare materialen toegepast. Terwijl de veiligheidsprestaties
zijn verbeterd, is de uitstoot gedurende de levenscyclus van deze
auto's verkleind.
Verder zijn alle drie de modellen bekroond met het keurmerk
"Allergy-Tested Interior" (op allergene stoffen getest interieur) van
de TÃV Rhineland Group, net als hun voorgangers de Ford Ka, de Ford
Focus en de Ford C-MAX.
Met de toekenning van dit certificaat bevestigen de experts van TÃV
dat de materialen in het interieur van een auto zijn geselecteerd om
het risico op allergische reacties zo klein mogelijk te houden. Ford
is de eerste autofabrikant die deze TÃV-certificatie heeft ontvangen
en heeft zich voorgenomen om zoveel mogelijk bestaande en toekomstige
modellen op vergelijkbare wijze te laten testen.
De PSI is het resultaat van jarenlang onderzoek, dat al in het begin
van de jaren negentig is begonnen. In 1993 was Ford de eerste
autofabrikant die wereldwijd Design-for-Recycling Guidelines
(richtlijnen voor op hergebruik gericht ontwerp) uitvaardigde voor
zijn ingenieurs en leveranciers. Sindsdien zijn deze richtlijnen
geëvolueerd tot het bredere concept Design-for-Environment
(milieugericht ontwerp), maar zelfs dat was slechts een tussenstap
omdat het maatschappelijke concept van duurzaamheid een bredere
invulling heeft gekregen dan uitsluitend milieukwesties. Om dit
concept uit te werken was een Design-for-Sustainability-hulpmiddel (op
duurzaamheid gericht ontwerp) nodig dat uiteindelijk de PSI opleverde,
de meest recente en meest omvattende stap in de evolutie van
ontwerphulpmiddelen voor auto's van Ford.
"Alle toekomstige modellen van Ford zullen worden ontwikkeld met de
PSI als uitgangspunt. Dit geeft aan dat Ford zich blijft inspannen om
een bijdrage te leveren aan duurzame mobiliteit", merkt Fleming op.
"Het is echter ook duidelijk dat de samenleving in toenemende mate
behoefte heeft aan een geïntegreerde aanpak waarbij alle partijen in
de transportsector een bijdrage leveren om de enorme uitdaging die
duurzame mobiliteit betekent, aan te kunnen. We zijn daarom
gezamenlijk verantwoordelijk voor het probleem en het oplossen
daarvan", aldus Fleming.
AutoRai