Zowel Fiat als Abarth etaleren hun kracht tijdens 62e IAA
(9/4/2007)
Fiat grijpt de Autosalon van Frankfurt aan om haar groen/wit/rode
karakter te onderstrepen. Naast de 150 pk sterke 1.4 T-Jet motoren
(laag verbruik, hoge prestaties) toont het Italiaanse merk onder
andere de milieubewuste Fiat Panda Aria Concept. Vanzelfsprekend heeft
de nieuwe 500 een eigen afdeling. Hoogtepunt bij Abarth is de Grande
Punto Abarth âessesseâ (super Sport) protoype.
De Fiat-stand is verdeeld in drie themaâs, elk passend bij de kleuren
(groen, wit, rood) van de Italiaanse vlag. Het groen uit de vlag sluit
aan bij Fiatâs investeringen in een schoner milieu. Het âwitâ richt
zich op het ânieuwe Fiatâ, waar de nieuwe 500 het toonbeeld van is.
Tot slot sluit het âroodâ perfect aan bij de passie voor racen
waarvoor Abarth garant staat.
In de strijd voor een schoner milieu behaalt Fiat de beste resultaten
op het gebied van het terugdringen van schadelijke CO -uitstoot.
Onafhankelijk onderzoek door âEuropean Federation for Transport and
Environmentâ (T&E) wees uit dat Fiat in 2005 het beste resultaat heeft
geboekt qua CO -uitstootreductie. In 2006 bereikte de Fiat Group 18%
reductie van CO -uitstoot ten opzichte van 1995 en in datzelfde jaar
had maar liefst 55% van alle verkochte autoâs van de Groep een
CO -uitstoot van minder dan 140 g/km. 13% had zelfs een
CO -uitstoot die minder was dan 120 g/km! Op basis van deze
resultaten en de aanhoudende inspanningen, wil Fiat Automobiles het
laagste gemiddelde CO -uitstootgehalte voor autoâs bereiken in 2012.
Fiat wil dit halen middels een nieuw programma voor motoren,
versnellingsbakken en autoâs. Het programma omvat tevens een
structurele toepassing van Stop&Start, dat het brandstofverbruik met
meer dan 10% moet reduceren in stadsverkeer.
Fiat investeert in een schoner milieu. Het Italiaanse merk is al ruim
10 jaar marktleider op het gebied van aardgasmotoren. Zonder twijfel
is aardgas (CNG) momenteel de meest milieuvriendelijke brandstof die
we kennen. Bovendien is aardgas in ruime mate voorhanden. Tevens is
Fiat de weg van het zogenaamde downsizen ingeslagen. In plaats van met
steeds grotere motoren, werkt Fiat aan steeds kleinere motoren. De 1.4
T-Jet motor met maar liefst 150 pk is het laatste resultaat. Fiat
loopt met T-Jet motoren vooruit op de toekomst. Je zou bijna zeggen
dat de nieuwe 1.4 liter T-Jet benzinemotoren het stokje overnemen van
de JTD commonraildieselgeneratie waarmee Fiat de autowereld een nieuw
gezicht gaf.
Tijdens de IAA in Frankfurt kan ook kennis genomen worden van andere
systemen die bijdragen aan een eco-waardige rijstijl. Zo is het merk
de eerste fabrikant die hoogwaardige software beschikbaar stelt die de
rijstijl van de bestuurder analyseert en adviseert hoe er
eco-vriendelijker gereden kan worden. De rijstijl van de bestuurder
kan opgeslagen worden op een USB-stick die aangesloten kan worden op
het Blue&Me systeem.
Het groen uit de Italiaanse vlag past daarom perfect bij Fiat. Dit
wordt onderstreept met de nieuwe Fiat Panda Aria Concept. In haar
pogingen schadelijke uitstoot terug te dringen, is de Panda Aria
recordhouder met een CO emissie van slechts 69g/km!
Groen
De Fiat Panda Aria is uitgerust met een door âFiat Power Train
Technologiesâ ontwikkelde, nieuwe tweecilinder 80 pk sterke
turbomotor. De gedachte achter de nieuwe tweecilinder motor is het
downsizen van een conventionele viercilindermotor naar een
tweecilinder met turbo, die beschikt over het innovatieve Multiair(TM)
elektronische inlaatkleppencontrolesysteem. Dit systeem controleert de
inlaatlucht in benzinemotoren met elektronische injectie, zonder
gebruik te maken van de gebruikelijke gasklep. Hierdoor werkt het
flexibeler dan mechanische timingsystemen. Niet alleen is de
tweecilinder motor zuiniger qua brandstofverbruik, tevens is de motor
20% lichter qua gewicht en 25% kleiner in omvang in vergelijking met
een viercilinder met hetzelfde vermogen. Het maximaal haalbare
vermogen van de nieuwe krachtbron, in de mono fuel benzine versie, is
105 pk. Een 65 pk sterke versie, eveneens uitgerust met het Multiair(TM)
is in ontwikkeling.
Op de Fiat Panda Aria is de nieuwe 80 pk sterke tweecilinder motor
gecombineerd met een âdual fuelâ management systeem. Dit maakt gebruik
van een mengsel van benzine èn een mix van methaan (70%) en waterstof
(30%). Dit draagt bij aan een drastische uitstootvermindering van
schadelijke stoffen doordat de brandstof nog beter en volledig
verbrand wordt.
Tevens is de nieuwe tweecilindermotor uitgerust met het Stop&Start
systeem en de innovatieve MTA (Manual Transmission Automated)
versnellingsbak. Dit verzekert optimale regeling van het schakelmoment
en perfecte mechanische efficiëntie. Dankzij al deze middelen
garandeert de nieuwe Fiat Panda Aria minimale uitstoot van schadelijke
stoffen. Zo heeft hij een CO uitstoot van slechts 69g/km!
Wit
De nieuwe Fiat 500 krijgt een eigen, wit gedeelte. De auto wordt op
bijzondere wijze getoond. Op een nagebouwde 500 die 5 keer de grootte
heeft van het origineel is een circuit gemaakt waar vijf 500âs rijdend
te zien zijn. Twee in de Sport-, twee in de Lounge- en één in de
Pop-uitvoering. Het publiek kan zelf achter het stuur van de rijdende
autoâs kruipen en ervaren wat het is om een 500 te besturen.
Het is voor het eerst dat een auto gelanceerd is waarbij de totale
motorenreeks (69 pk 1.2, 75 pk 1.3 Multijet met DPF en 100 pk 1.4 16V)
voldoet aan de emissielimieten conform Euro 5 normen. Dit twee jaar
voordat de wetgeving van kracht wordt. Fiat geeft hier duidelijk het
signaal mee af, zich volledig in te zetten voor een schoner milieu.
Het is ook voor het eerst dat een auto met zulke compacte afmetingen (
355 cm lang, 163 cm breed, 149 cm hoog en een wielbasis van 230 cm) de
maximale 5 sterren bij de Euro NCAP crashtests heeft behaald. Sterker
nog, de nieuwe Fiat 500 is zo veilig, dat hij klaar is voor
toekomstige 6 sterren!
Rood
Het laatste gedeelte van de stand in Frankfurt is gewijd aan de wereld
van Abarth. De stand, in de sportieve kleur rood, straalt technologie,
traditie en sportiviteit uit.
Na de officiële presentatie in maart, maakt Abarth zijn âreturnâ
tijdens de IAA. Abarth is altijd synoniem geweest voor agressiviteit,
passie, sportiviteit en spanning. Nu is het terug met nieuwe modellen
die alle autosportliefhebbers zullen aanspreken.
De Abarth-stand richt zich op twee eigenschappen welke onlosmakelijk
verbonden zijn aan de revival van het merk. Aan de ene kant is dat de
racerij, aan de andere kant is dat hoogstaande techniek verpakt in een
(ogenschijnlijk) simpel jasje.
De 270 pk sterke Grande Punto Abarth S2000 staat op een stalen
platform in de vorm van een schorpioen; het symbool van het merk. De
auto is gebouwd voor de racerij en komt uit in het Italiaanse
rallykampioenschap met Giandomenico Basso en navigator Mitia Dotta en
doet mee aan het IRC (Intercontinental Rally Challenge) met coureurs
Anton Alen, Andrea Navarra en Umberto Scandola.
De Grande Punto Abarth, eveneens te bewonderen in Frankfurt, is
uitgerust met een 1.4 turbo benzinemotor met 150 pk (155 indien er
gereden wordt met een 98 octaangehalte). De sportieveling rijdt van 0
naar 100 in slechts 8,2 seconden en kan een topsnelheid halen van 208
km/h.
Absoluut hoogtepunt van de stand is de Grande Punto Abarth âessesseâ
(Super Sport) prototype. Een juweel van assertiviteit en elegantie.
Dankzij een boosterkit beschikt de auto over een vermogen van maar
liefst 180 pk! Abarth heeft altijd garant gestaan voor super sportieve
prestaties. Zo had bijvoorbeeld de Fiat 500 in 1958 13 pk en een
topsnelheid van 85 km/h. De Abarth versie beschikte over het dubbele
vermogen, 26 pk, en had een topsnelheid van 118 km/h. De Grande Punto
Abarth en de Grande Punto Abarth met de âessesseâ-kit zullen de
opwinding van dat soort autoâs weer doen leven.
AutoRai