Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/6918 2060722590
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen die het Tweede Kamerlid
Duyvendak aan mij heeft gesteld over het tracé A4 Burgerveen-Leiden.
1. Kent u de uitspraak van de Raad van State over de A4 Burgerveen Leiden?1
1. Ja.
2. Worden de normen voor de luchtkwaliteit in de omgeving van tracé
overschreden? Zo ja, hoeveel bedraagt deze overschrijding en voor welke stoffen?
2. In het door de Raad van State vernietigde Tracébesluit is aangetoond dat de
luchtkwaliteit in het onderzochte gebied niet verslechtert door de verbreding van
de A4. In dit onderzoek zijn de overschrijdingen en onderschrijdingen van de
normen voor fijn stof (PM10) en NO2 ten opzichte van de grenswaarden bepaald,
waarbij er per saldo geen sprake was van een verslechtering. De Raad van State
heeft het tracébesluit vernietigd omdat de aanpak (onder andere het
onderzoeksgebied) van het luchtonderzoek niet goed genoeg bevonden werd.
Door middel van een nieuw luchtonderzoek zal opnieuw moeten worden aangetoond dat de luchtkwaliteit per saldo verbetert. Essentie is dat de aanpak
van dit onderzoek aansluit bij de kritiek van de Raad van State.
3. Welke gevolgen voor de gezondheid van omwonenden heeft de overschrijding
van de normen voor de luchtkwaliteit?
3. Met het nieuwe aangegeven luchtonderzoek zal moeten worden aangetoond dat
de luchtkwaliteit per saldo verbetert. In ieder geval verbetert de luchtkwaliteit in
het meest druk bevolkte gebied langs de A4 door de aanleg van de verdiepte
ligging bij Leiden, Zoeterwoude en Leiderdorp. Dit heeft een positief effect op de
gezondheidseffecten voor de omwonenden.
4. Welke maatregelen gaat u op korte termijn treffen om de luchtkwaliteit in de
omgeving van de weg te verbeteren?
4. Momenteel staan er door de flessenhals in de A4 veel files bij Leiden en
Leiderdorp. Files zijn slecht voor de luchtkwaliteit. De verbreding van de A4 zal het
fileleed op deze locaties sterk verminderen en samen met het verdiept aanleggen
van de A4 de luchtkwaliteit verbeteren. Tevens zal voorafgaand aan de
openstelling van het traject worden bezien of er op het betreffende traject een
tijdelijke 80 km zone wordt ingesteld.
Naast de projectspecifieke maatregelen helpen ook de generieke
luchtkwaliteitsmaatregelen de luchtkwaliteit te verbeteren, zoals
stimuleringsregelingen voor roetfilters op nieuwe voertuigen en voor het achteraf
aanbrengen van roetfilters op personenvoertuigen, bestelwagens, OV-bussen en
vrachtwagens (zie ook de recente brief van de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan de Tweede Kamer, kenmerk
VROM/LMV 2007063426).
5. Is hierbij de ondertunneling van het tracé een mogelijkheid die u serieus
onderzoekt?
5. Nee, ondertunneling is geen mogelijkheid die in het luchtonderzoek is betrokken.
Ondertunneling is erg moeilijk te realiseren aangezien de A4 een route is voor
explosiegevaarlijke stoffenvervoer. Daarnaast is ondertunneling zeer kostbaar. Op
dit tracé zijn andere, meer kosteneffectieve maatregelen mogelijk om aan de
normen voor luchtkwaliteit te voldoen.
6. Deelt u de mening dat nieuwe en aanvullende onderzoeken geen oplossing
vormen maar dat de luchtkwaliteit zelf moet worden verbeterd?
6. Ja, de luchtkwaliteit zelf moet inderdaad verbeterd worden. Onderzoek biedt
alleen inzicht in problematiek Er zullen daadwerkelijk maatregelen moeten
worden getroffen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het betreft dan zowel
generieke maatregelen voor verkeer (zoals bijvoorbeeld roetfilters) als
locatiespecifieke maatregelen (zoals bijvoorbeeld dynamische
verkeersmanagement).
7. Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?
7. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat