Heemstede scoort hoog in onderzoek Ernst & Young naar kwaliteit digitaal
loket
Uit het rapport Benchmark Digitale Dienstverlening 2007 van Ernst &
Young blijkt dat het digitale loket van de gemeente Heemstede hoog
scoort. Leidschendam-Voorburg heeft het beste digitale loket.
Heemstede neemt een 10e positie in.
Verschil groot tussen gemeenten
Ernst & Young voert het onderzoek naar digitale dienstverlening
jaarlijks uit onder alle 493 Nederlandse gemeenten met een website.
Ernst & Young ziet een duidelijke verbetering ten opzichte van het
vorige jaar. De mate waarin gemeenten hun dienstverlening hebben
gedigitaliseerd, verschilt echter sterk.
Sommigen bieden op de website slechts formulieren die uitgeprint en
vervolgens opgestuurd kunnen worden. Andere gemeenten, waaronder
Heemstede, bieden de mogelijkheid om een product volledig digitaal af
te handelen, inclusief identificatie via DigiD en online betalen per
creditcard of iDeal.
De top-10 bestaat uit:
1. Leidschendam-Voorburg
2. Delft
3. Dordrecht, Pijnacker-Nootdorp en Haarlemmermeer
4. Groningen, Hengelo, Enschede
5. Zaanstad
6. Den Haag, Breda
7. Eindhoven, Deventer
8. 's-Hertogenbosch, Papendrecht en Zoetermeer
9. Helmond
10. Heemstede
Persoonlijk loket
Een aantal gemeenten in de top van het klassement, waaronder
Heemstede, bieden tevens een Persoonlijk digitaal loket. Het merendeel
van de gemeenten (88,5%) biedt zo'n mogelijkheid echter niet. Deze
mogelijkheid biedt burgers veel extra's, zoals het kunnen volgen van
de status van aanvragen of nieuwsbrieven op maat.
E-mail reactietijd
Aanvullend op het onderzoek naar de kwaliteit van de digitale loketten
is onderzocht hoe het gesteld is met de reactietijd van vragen per
e-mail. Naar alle gemeente is per e-mail een vraag verstuurd om de
reactietijd te meten. Ook hierbij scoorde Heemstede goed. De gemeente
gaf de volgende dag een antwoord op de vraag.
Klik hier voor de website van Ernst & Young voor meer informatie.
Zie het origineel
---
Gemeente Heemstede