Gemeente Heemstede




Heemstede scoort hoog in onderzoek Ernst & Young naar kwaliteit digitaal loket

Uit het rapport Benchmark Digitale Dienstverlening 2007 van Ernst & Young blijkt dat het digitale loket van de gemeente Heemstede hoog scoort. Leidschendam-Voorburg heeft het beste digitale loket. Heemstede neemt een 10e positie in.

Verschil groot tussen gemeenten
Ernst & Young voert het onderzoek naar digitale dienstverlening jaarlijks uit onder alle 493 Nederlandse gemeenten met een website. Ernst & Young ziet een duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige jaar. De mate waarin gemeenten hun dienstverlening hebben gedigitaliseerd, verschilt echter sterk.
Sommigen bieden op de website slechts formulieren die uitgeprint en vervolgens opgestuurd kunnen worden. Andere gemeenten, waaronder Heemstede, bieden de mogelijkheid om een product volledig digitaal af te handelen, inclusief identificatie via DigiD en online betalen per creditcard of iDeal.

De top-10 bestaat uit:

1. Leidschendam-Voorburg

2. Delft

3. Dordrecht, Pijnacker-Nootdorp en Haarlemmermeer
4. Groningen, Hengelo, Enschede

5. Zaanstad

6. Den Haag, Breda

7. Eindhoven, Deventer

8. 's-Hertogenbosch, Papendrecht en Zoetermeer
9. Helmond

10. Heemstede

Persoonlijk loket
Een aantal gemeenten in de top van het klassement, waaronder Heemstede, bieden tevens een Persoonlijk digitaal loket. Het merendeel van de gemeenten (88,5%) biedt zo'n mogelijkheid echter niet. Deze mogelijkheid biedt burgers veel extra's, zoals het kunnen volgen van de status van aanvragen of nieuwsbrieven op maat.

E-mail reactietijd
Aanvullend op het onderzoek naar de kwaliteit van de digitale loketten is onderzocht hoe het gesteld is met de reactietijd van vragen per e-mail. Naar alle gemeente is per e-mail een vraag verstuurd om de reactietijd te meten. Ook hierbij scoorde Heemstede goed. De gemeente gaf de volgende dag een antwoord op de vraag.

Klik hier voor de website van Ernst & Young voor meer informatie. Zie het origineel

---