de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/6538 2060722370,2060722380 en 2060722510
Onderwerp
Kamervragen
Geachte Voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen over de Betuweroute, gesteld door de leden Roemer en
Jansen ingezonden 2 augustus 2007 (vraagnummer 2060722370), de aanvullende vraag
gesteld door het lid De Krom, ingezonden 2 augustus 2007 (vraagnummer 2060722380)
en de aanvullende vragen gesteld door de leden Vendrik en Duyvendak ingezonden 3
augustus 2007 (vraagnummer 2060722510).
Antwoorden op de vragen gesteld door de leden Roemer en Jansen
(vraagnummer 2060722370).
1. Wat is uw mening over het weinige gebruik van de Betuweroute sinds de opening? 1)
Hoe vaak is gebruik van deze spoorlijn gemaakt?
1. Zoals bekend is de exploitatie van de Betuweroute begonnen met een ingroei-jaar
voor alle partijen die bij de Betuweroute zijn betrokken. In de brief van 13 februari
(Kamerstuk 2006-2007, 22589, nr. 284, Tweede Kamer) heeft mijn ambtsvoorganger
uw Kamer al geïnformeerd over het gebruik van de Betuweroute en de geleidelijke
instroom van ETCS locomotieven in het ingroei-jaar. Sinds de opening van de
Betuweroute hebben daarover (in de periode tot 13 augustus 2007) 23 commerciële
treinen gereden. Daarnaast heeft een tiental werktreinen en testtreinen over de
Betuweroute gereden.
1 de Volkskrant, 1 augustus 2007
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/6538
2. Hoeveel inkomsten waren er begroot voor het gebruik van deze lijn en hoeveel
inkomsten zijn er feitelijk gerealiseerd sinds 15 juni 2007? Hoe ontwikkelt zich dit de
rest van het jaar?
2. In de eerdergenoemde brief van 13 februari 2007 is de Kamer geïnformeerd over de
afspraken tussen de Staat en de aandeelhouders van Keyrail over de exploitatie en
bijbehorende prestatieafspraken. Zoals daarin aangegeven zal Keyrail met een
jaarverslag aan de Staat nader inzicht bieden in de geleverde (financiële) prestaties.
3. Is het waar dat de Betuweroute ernstig hinder ondervindt van werkzaamheden in
Duitsland? Zo ja, waarom is met de openstelling van de Betuweroute hier geen
rekening mee gehouden?
3. In opdracht van de Duitse spoorbeheerder DB Netz hebben in de periode van 30 juni
tot en met 29 juli 2007 tussen Emmerich en Oberhausen werkzaamheden
plaatsgevonden ten behoeve van spoorvernieuwing. Gedurende deze periode is het
goederenvervoer ongehinderd via de grensovergang bij Venlo afgewikkeld. De
testritten op de Betuweroute konden gewoon voortgang vinden.
Onderhoudswerkzaamheden behoren tot de normale bedrijfsvoering van
netwerkbeheerders die periodiek terugkeren; dat kon dus geen reden zijn om er de
openstelling van de Betuweroute op aan te passen.
4. Is bij de besprekingen van de intentieovereenkomst tussen Duitsland en Nederland
over de infrastructurele uitbreiding tot Oberhausen op 22 januari 2007 ook gesproken
over deze Duitse werkzaamheden? 2) Zo neen, wat is uw mening hierover? Zo ja, hoe
heeft u dit aan de Kamer medegedeeld? Kunt u uw antwoord toelichten?
4. Nee, in het overleg over structurele uitbreiding is niet gesproken over operationele
aspecten zoals onderhoudswerk. Informatie-uitwisseling over
onderhoudswerkzaamheden aan het spoor betreft uitsluitend operationele aspecten
van het spoorgebruik, en die informatie-uitwisseling blijft derhalve beperkt tot de
spoorinfrabeheerders, die op basis daarvan zonodig het spoorgebruik aanpassen en de
spoorgebruikers informeren. Die taakverdeling is naar mijn mening juist.
5. Is het waar dat er nog veel werkzaamheden moeten worden verricht aan de Duitse
kant van de lijn die er toe zullen leiden dat er minder gebruik van de Betuweroute
gemaakt zal worden? Wanneer zullen werkzaamheden worden verricht en welke
overlast zal dit voor de Betuweroute opleveren?
5. In 2007 zijn er verder geen grootschalige buitendienststellingen van de spoorlijn
tussen Emmerich en Oberhausen meer voorzien. Er zijn wel reguliere periodieke
buitendienststellingen gepland in 2007 en in 2008. Keyrail en DB Netz stemmen de
afwikkeling van het verkeer gedurende deze buitendienststellingen vooraf af.
2 Brief van de minister van Verkeer en Waterstaat op 13 februari 2007, 22 589, nr. 284
---
VenW/DGP-2007/6538
Waar nodig maken zij afspraken met ProRail om tijdelijk gebruik te kunnen maken van
andere routes. Dit is regulier werk van netwerkbeheerders.
6. Wanneer hebben de vervoerders voldoende materieel om de Betuweroute optimaal te
gebruiken en wanneer zou het vervoer met gevaarlijke stoffen over de Betuweroute
kunnen plaatsvinden?
6. De vervoerders ACTS en Rail4Chem beschikken al over locomotieven die over de
Betuweroute kunnen rijden. Zoals de Kamer al eerder is bericht zullen in de loop van
de komende maanden meer geschikte locomotieven beschikbaar komen; het tempo
waarin dat geschiedt hangt af van de leveranciers van de ombouwvoorzieningen. Bij
voortgangsrapportage 22 zal ik u daarover nader informeren. Het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de Betuweroute kan onbelemmerd plaatsvinden, met
uitzondering van eventuele perioden met extreme droogte of aanhoudende kou
(conform het bestuursakkoord met de Betuweroute dat mijn ambtsvoorganger u op
15 december 2006 toezond (Kamerstuk 2006-2007, 22026, nr. 258, Tweede Kamer,
bijlage 2)). Deze beperking komt naar verwachting eind 2007 te vervallen. Zie ook het
antwoord op vraag 2 van de leden Vendrik en Duyvendak, hierna. Echter, er is enige
tijd "terughoudend beleid gevoerd" in verband met enig achterstallig baggerwerk van
enkele sloten, maar dat is sinds 9 augustus jl. vervallen. Sinds 9 augustus is er daarom
geen enkele belemmering om over de Betuweroute te rijden, ongeacht de lading.
7. Welke maatregelen gaat u nemen om ervoor te zorgen dat de Betuweroute zo snel
mogelijk optimaal gebruikt gaat worden? Kunt u hierbij ook een realistische
tijdsplanning geven?
7. In de eerdergenoemde brief van 13 februari 2007 aan de Kamer is uitgebreid
aangegeven wat allemaal gedaan wordt om ervoor te zorgen dat de Betuweroute zo
snel mogelijk optimaal gebruikt gaat worden. Nu, nog geen twee maanden na de start
van het "ingroei-jaar", is er geen reden om aan andere maatregelen te denken. Zie
voorts mijn antwoord op vraag 3 van de leden Vendrik en Duyvendak, verderop in
deze brief.
Antwoord op de aanvullende vraag gesteld door het lid De Krom (vraagnummer
2060722380).
1. Is het waar dat het benodigde brandweerrapport pas in september 2007 verschijnt?
Bestaan er nog andere problemen met betrekking tot de veiligheid? Zo ja, welke en
wat zijn hiervan de gevolgen? 3)
1. Zie mijn hiernavolgende antwoorden op de vragen van de leden Vendrik en
Duyvendak.
3 de Volkskrant, 1 augustus 2007
---
VenW/DGP-2007/6538
Antwoorden op de aanvullende vragen gesteld door de leden Vendrik en Duyvendak
(vraagnummer 2060722510).
1. Klopt het dat er problemen zijn met de veiligheid? Zo ja, hoe rijmt u dit met uw
beantwoording op 19 juni jl. van de vragen van het lid Duyvendak? 4)
1. Nee, dat klopt niet. Conform afspraak werkt ProRail aan de uitvoering van de
bestuursovereenkomst van 15 december 2006 waarin afspraken zijn gemaakt over de
publieke veiligheid. Mijn antwoorden op de genoemde vragen van de heer
Duyvendak zijn dan ook nog steeds geldig.
2. Ontbreekt er nog altijd een brandweerrapport? Is tot deze tijd het vervoer van
gevaarlijke stoffen niet toegestaan op de Betuwelijn? Zo ja, hoe rijmt u dit met uw
beantwoording op 19 juni jl. van de vragen van het lid Duyvendak? 5)
2. Het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid werkt samen met TNO inderdaad
nog aan een rapportage over brandweeroptreden bij spoorinfrastructuur met
geluidschermen. De eventuele hinder van geluidsschermen is niet specifiek voor de
Betuweroute en heeft geen relatie met het al dan niet toestaan van vervoer van
gevaarlijke stoffen over de Betuweroute. Zoals ook is vastgelegd in de
bestuursovereenkomst met de burgemeesters van de Betuweroute-gemeenten van 15
december 2006 (overweging nr. 13 in Kamerstuk 2006-2007, 22026, nr. 258,
Tweede Kamer, bijlage 2) vormt dat nog lopende onderzoek ook naar de mening van
de burgemeesters van de Betuweroute-gemeenten geen beletsel voor het in gebruik
nemen van de Betuweroute.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute is toegestaan, met
uitzondering van eventuele periodes met extreme weersomstandigheden (zie de
eerdergenoemde bestuursovereenkomst, art.3, lid 1). Deze beperking is nog niet in
werking hoeven treden omdat er sinds ingebruikneming van de Betuweroute nog
geen extreme weersomstandigheden zijn geweest. Die beperking komt definitief te
vervallen wanneer een afgesproken pakket maatregelen is gerealiseerd (zie de
eerdergenoemde bestuursovereenkomst, art.3, lid 6 t/m 8); naar huidige verwachting
zal dat eind 2007 het geval zijn.
3. Wanneer kan de Betuwelijn definitief en zonder problemen in gebruik worden
genomen? Zal bij deze echte ingebruikneming de Koningin opnieuw worden
uitgenodigd? 6)
4 In Vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de Handelingen nr. 1902 schreef u immers op de vraag `Is het
gezien de veiligheidsrisico's nog wel verantwoord dat de Betuwelijn op zaterdag 16 juni 2007 wordt geopend ?'
als antwoord dat `De Betuweroute is de veiligste spoorlijn van Nederland'
5 In Vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de Handelingen nr. 1902 gaf u immers aan dat het lopende
onderzoek geen belemmering vormde voor de opening van de Betuwelijn
6 ) Op 16 juni 2007 werd immers de Betuwelijn al door de koningin definitief in gebruik gesteld
---
VenW/DGP-2007/6538
3. Zoals eerder met de Tweede Kamer is gewisseld, is de Betuweroute op 16 juni
2007 in gebruik genomen met een ingroei-jaar. De in de vraag bedoelde "echte
ingebruikneming" heeft op dat moment plaatsgevonden, want vanaf 16 juni
2007 is de Betuweroute voor commercieel gebruik beschikbaar gesteld.
De "ingroei" op de Betuweroute betreft zowel de techniek als de exploitatie en
het (commerciële) samenspel van de marktpartijen. De Betuweroute is voorzien
van moderne technieken waarmee in de praktijk ervaring wordt opgedaan in
combinatie met diverse typen locomotieven met ETCS-apparatuur van
verschillende leveranciers (Alstom, Bombardier en Siemens). Een complexe situatie
die hoge eisen stelt aan de betrouwbaarheid van de techniek, in het bijzonder de
goede samenwerking tussen de baangebonden en de locomotiefgebonden
systemen. Daarom wordt er niet alleen commercieel gereden maar worden er ook
nog werkzaamheden uitgevoerd; tevens vinden er nog trein-baan integratietesten
plaats. De locomotieven die zijn omgebouwd door Alstom worden momenteel al
in de praktijk gebruikt. De door Bombardier omgebouwde locomotieven
doorlopen momenteel de trein-baan integratietesten. Wanneer de eerste
locomotieven die zijn omgebouwd door Siemens beschikbaar komen, zullen ook
deze locomotieven gaan deelnemen aan de trein-baan integratietesten. Tijdens de
trein-baan integratietesten zijn de aansluitbogen tussen de Betuweroute en het
gemengde net nog niet operationeel, om de complexiteit te beperken. Zodra al
deze testen succesvol zijn afgerond, en ook de aansluitbogen operationeel zijn, zal
het A-15-tracé van de Betuweroute zonder verdere beperkingen gebruikt kunnen
worden. Voor het Havenspoorlijn-gedeelte van de Betuweroute geldt momenteel
geen enkele beperking, maar zoals bekend komt daar nog een tijdelijke beperking
in de periode dat de Havenspoorlijn wordt omgeschakeld naar ETCS-beveiliging
en 25kV-tractievoeding. Momenteel wordt onderzocht hoe dat kan worden
uitgevoerd met zo min mogelijk gevolgen voor het vervoer over het spoor.
Kortheidshalve verwijs ik u voor meer informatie over het ingroei-jaar naar de
eerdergenoemde brief van mijn ambtsvoorganger van 13 februari 2007
(Kamerstuk 2006-2007, 22589, nr. 284, Tweede Kamer).
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat