* Persberichten
Groepenbrug: meest gestelde vragen
30 aug 2007
De groepenbrug is van 3 tot en met 21 september afgesloten. De meest
gestelde vragen over deze wegwerkzaamheden hebben we alvast voor u
beantwoord. Wellicht staat uw vraag er ook tussen, en heeft u direct
antwoord op uw vraag. Natuurlijk kunt u met specifieke vragen ook
contact met ons opnemen. Voor actuele informatie kijkt u bij sluiting
groepenbrug.
Is de Groepenbrug wel open voor wandelaars en fietsers?
De Groepenbrug is zelfs toegankelijk voor auto's. Maar auto's
kunnen hun weg naar Harmelen niet vervolgen. Dit is vanwege de
aanleg van de rotonde bij de nieuwe brug. De toeleidende wegen van
en naar de rotonde zijn afgesloten voor autoverkeer. Dit zijn de
Steinhagenseweg tussen Breeveld en de Groepenbrug en de N198 net
ten oosten van de Groepenbrug.
Je kunt dus nog wel van de Utrechtsestraatweg over de Groepenbrug
naar Geestdorp richting Woerden centrum. Maar niet richting
Harmelen. Je kunt wel met de fiets van Breeveld over de
Steinhagenseweg naar Snel en Polanen, maar niet via het
Staatsliedenkwartier bijv. via de Utrechtsestraatweg naar Snel en
Polanen. Ook is het mogelijk om met de fiets van Beeveld onder de
nieuwe Limesbrug door naar de Utrechtsestraatweg te rijden.
Kan ik onder de Groepenbrug doorvaren?
Ja, doorvaart is onbelemmerd mogelijk.
Kan Veldwijk opengesteld worden voor autoverkeer?
Veldwijk is bedoeld voor langzaam verkeer: fietsers en brommers.
Bovendien rijden hier veel scholieren. Om de veiligheid van deze
weggebruikers te garanderen wordt Veldwijk niet opengesteld voor
autoverkeer.
Kan Breeveld opengesteld worden voor autoverkeer?
Breeveld is bedoeld voor langzaam verkeer: fietsers en brommers.
Bovendien rijden hier veel scholieren. Om de veiligheid van deze
weggebruikers te garanderen wordt Breeveld niet opengesteld voor
autoverkeer.
Kan de N198 half afgesloten worden, zodat verkeer om en om mogelijk
is?
Nee, dit is niet mogelijk, omdat de werknemers van de aannemer te
dicht bij het verkeer zouden moeten werken waardoor een zeer
onveilige situatie zou ontstaan. Ook technisch zijn er problemen
bij het verkrijgen van een kwalitatief acceptabel resultaat.
Ook had dat betekend dat de overlast over een veel langere periode
uitgesmeerd zou worden. Door te kiezen voor volledige afsluiting
hebben we de uitvoeringsperiode van 9 naar 3 weken terug kunnen
brengen. Hoewel overlast niet te vermijden is leek ons dit toch de
beste optie.
Wie komen er in aanmerking voor een ontheffing?
Hulpdiensten, medici van het Hofpoortziekenhuis, georganiseerd
leerlingenvervoer en bijzonder vervoer. Alle organisaties die voor
een ontheffing in aanmerking komen zijn inmiddels door de gemeente
benaderd. Denkt u recht te hebben op een ontheffing? Stuur dan een
mailtje naar: hoogdalem.a@woerden.nl
Met een aantal ouders organiseren wij gezamenlijk vervoer van onze
kinderen naar de scholen in Snel en Polanen. Kunnen wij als
georganiseerd vervoer een ontheffing krijgen?
Particulieren komen niet in aanmerking voor een ontheffing. Hoewel
u onderling samenwerkt wordt u toch niet gezien als een
organisatie. Dit criterium wordt zo streng gehanteerd omdat we het
aantal ontheffingen echt tot een minimum willen beperken. Een groot
aantal fietsende scholieren maakt gebruik van Veldwijk. In deze
periode zijn dat soms wat onervaren brugklassers. Deze
verkeersdeelnemers verdienen onze bescherming.
Hoe wordt de verkeersveiligheid op Veldwijk gewaarborgd?
Verkeersregelaars houden toezicht op de naleving van de regels bij
Veldwijk. De politie staat stand-by. Er is tussen de gemeente en de
politie regelmatig overleg over het verloop van de afsluiting. Gaat
alles goed? Moeten er extra maatregelen genomen worden. Ik zal uw
opmerking daar bespreken. Indien nodig kunnen we de politie vragen
eens extra langs te gaan op Veldwijk.
Sinds begin september rijden er voortdurend vrachtauto's door onze
straat. Onze straat is daar niet op berekend. Er spelen kinderen. Kan
dat niet verboden worden?
Wanneer u woont in het Staatsliedenkwartier is het niet de
bedoeling dat daar meer vrachtauto's rijden dan normaal.
Vrachtwagens die in Snel en Polanen de borden gemist hebben en
merken dat ze niet over de Groepenbrug kunnen moeten op de
Steinhagenseweg omdraaien.
Waarom is de afsluiting van de Groepenbrug nodig?
In Woerden is de verkeersdruk erg hoog. Daarom zijn onderhoud en
verbeteringen aan de weg voortdurend noodzakelijk. Bewoners vragen
daar ook om. Alleen op deze manier blijft de doorstroming van het
verkeer ook in de toekomst gewaarborgd.
Werken aan de weg geeft extra overlast. Zorgvuldige planningen en
extra maatregelen zorgen ervoor dat het dagelijkse verkeer hier zo
min mogelijk overlast van heeft. Zo wordt regelmatig overwogen of
werkzaamheden niet in de avonduren of het weekend moeten
plaatsvinden. Ook is doorwerken in de bouwvak een overweging.
Hoewel we graag alle geplande verbeteringen aan het wegennet zo
spoedig mogelijk willen realiseren, organiseren we de werkzaamheden
zo, dat ze elkaar niet in de weg zitten en er voor het verkeer
alternatieve routes overblijven. Het uitgangspunt is dat grote
projecten in Woerden niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.
De A2 is een bouwput, de N458 wordt 6 maanden afgesloten en nu sluit
gemeente Woerden de Groepenbrug af. Kunnen de werkzaamheden niet beter
op elkaar afgestemd worden?
Ook de provincie Zuid Holland, de provincie Utrecht en
Rijkswaterstaat voeren in onze regio wegwerkzaamheden uit. Hoewel
er met deze organisaties regelmatig overleg is heeft de gemeente
Woerden geen invloed op de planningen van deze organisaties. Zo kan
het gebeuren dat tegelijkertijd met de afsluiting van de N198 bij
de Groepenbrug ook de N458 bij Nieuwerbrug / Bodegraven is
afgesloten.
Werken aan de weg geeft extra overlast. Zorgvuldige planningen en
extra maatregelen zorgen ervoor dat het dagelijkse verkeer hier zo
min mogelijk overlast van heeft. Zo wordt regelmatig overwogen of
werkzaamheden niet in de avonduren of het weekend moeten
plaatsvinden. Ook is doorwerken in de bouwvak een overweging.
Hoewel we graag alle geplande verbeteringen aan het wegennet zo
spoedig mogelijk willen realiseren, organiseren we de werkzaamheden
zo, dat ze elkaar niet in de weg zitten en er voor het verkeer
alternatieve routes overblijven. Het uitgangspunt is dat grote
projecten in Woerden niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.
Kunnen de verkeerslichten op Snellerbrug aangezet worden?
Misschien kunt u zich de situatie met verkeerslichten nog
herinneren? Het verkeer liep daar regelmatig vast. Sinds de
verkeerslichten uit zijn verloopt de doorstroming een stuk beter.
Verkeerslichte aan is daarom geen alternatief. Tijdens de spits
regelen verkeersregelaars het verkeer. Dagelijks hebben we overleg
over hoe dat verloopt. Ik zal uw opmerking bespreken in dit
overleg. Misschien moeten er aanvullende maatregelen genomen
worden.
Kunnen de verkeerslichten bij de oprit A12 uitgezet worden? Het is
duidelijk dat ze niet goed afgesteld staan. De verkeerslichten op
Snellerbrug was ook de beste oplossing?
De ene situatie is de andere niet. De gebrekkige capaciteit van de
verkeerslichten op Snellerbrug had te maken met grote verliestijden
vanwege de verkeerslichten die aan elkaar gekoppeld waren en de
beperkte infrastructuur. De verkeerslichten bij de oprit van de A12
hebben in het voorjaar al eens op knipperen gestaan door een
technische storing. Het gevolg was een enorme file voor de oprit
naar de snelweg. Werkende verkeerslichten zijn hier
capaciteitsverhogend.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over de afsluiting van de N198 bij de
groepenbrug? Neem dan contact op met Carla Dupont,
communicatieadviseur gemeente Woerden, tel. (0348) 428 904, via
e-mail: dupont.c@woerden.nl of Diederik Korse, tel. (0348) 428 313,
e-mail: korse.t@woerden.nl
Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden |
tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |
Gemeente Woerden