Gemeente Woerden


* Persberichten

Groepenbrug: meest gestelde vragen

30 aug 2007
De groepenbrug is van 3 tot en met 21 september afgesloten. De meest gestelde vragen over deze wegwerkzaamheden hebben we alvast voor u beantwoord. Wellicht staat uw vraag er ook tussen, en heeft u direct antwoord op uw vraag. Natuurlijk kunt u met specifieke vragen ook contact met ons opnemen. Voor actuele informatie kijkt u bij sluiting groepenbrug.
Is de Groepenbrug wel open voor wandelaars en fietsers?

De Groepenbrug is zelfs toegankelijk voor auto's. Maar auto's kunnen hun weg naar Harmelen niet vervolgen. Dit is vanwege de aanleg van de rotonde bij de nieuwe brug. De toeleidende wegen van en naar de rotonde zijn afgesloten voor autoverkeer. Dit zijn de Steinhagenseweg tussen Breeveld en de Groepenbrug en de N198 net ten oosten van de Groepenbrug.

Je kunt dus nog wel van de Utrechtsestraatweg over de Groepenbrug naar Geestdorp richting Woerden centrum. Maar niet richting Harmelen. Je kunt wel met de fiets van Breeveld over de Steinhagenseweg naar Snel en Polanen, maar niet via het Staatsliedenkwartier bijv. via de Utrechtsestraatweg naar Snel en Polanen. Ook is het mogelijk om met de fiets van Beeveld onder de nieuwe Limesbrug door naar de Utrechtsestraatweg te rijden.

Kan ik onder de Groepenbrug doorvaren?

Ja, doorvaart is onbelemmerd mogelijk.

Kan Veldwijk opengesteld worden voor autoverkeer?

Veldwijk is bedoeld voor langzaam verkeer: fietsers en brommers. Bovendien rijden hier veel scholieren. Om de veiligheid van deze weggebruikers te garanderen wordt Veldwijk niet opengesteld voor autoverkeer.

Kan Breeveld opengesteld worden voor autoverkeer?

Breeveld is bedoeld voor langzaam verkeer: fietsers en brommers. Bovendien rijden hier veel scholieren. Om de veiligheid van deze weggebruikers te garanderen wordt Breeveld niet opengesteld voor autoverkeer.

Kan de N198 half afgesloten worden, zodat verkeer om en om mogelijk is?

Nee, dit is niet mogelijk, omdat de werknemers van de aannemer te dicht bij het verkeer zouden moeten werken waardoor een zeer onveilige situatie zou ontstaan. Ook technisch zijn er problemen bij het verkrijgen van een kwalitatief acceptabel resultaat.

Ook had dat betekend dat de overlast over een veel langere periode uitgesmeerd zou worden. Door te kiezen voor volledige afsluiting hebben we de uitvoeringsperiode van 9 naar 3 weken terug kunnen brengen. Hoewel overlast niet te vermijden is leek ons dit toch de beste optie.

Wie komen er in aanmerking voor een ontheffing?

Hulpdiensten, medici van het Hofpoortziekenhuis, georganiseerd leerlingenvervoer en bijzonder vervoer. Alle organisaties die voor een ontheffing in aanmerking komen zijn inmiddels door de gemeente benaderd. Denkt u recht te hebben op een ontheffing? Stuur dan een mailtje naar: hoogdalem.a@woerden.nl

Met een aantal ouders organiseren wij gezamenlijk vervoer van onze kinderen naar de scholen in Snel en Polanen. Kunnen wij als georganiseerd vervoer een ontheffing krijgen?

Particulieren komen niet in aanmerking voor een ontheffing. Hoewel u onderling samenwerkt wordt u toch niet gezien als een organisatie. Dit criterium wordt zo streng gehanteerd omdat we het aantal ontheffingen echt tot een minimum willen beperken. Een groot aantal fietsende scholieren maakt gebruik van Veldwijk. In deze periode zijn dat soms wat onervaren brugklassers. Deze verkeersdeelnemers verdienen onze bescherming.

Hoe wordt de verkeersveiligheid op Veldwijk gewaarborgd?

Verkeersregelaars houden toezicht op de naleving van de regels bij Veldwijk. De politie staat stand-by. Er is tussen de gemeente en de politie regelmatig overleg over het verloop van de afsluiting. Gaat alles goed? Moeten er extra maatregelen genomen worden. Ik zal uw opmerking daar bespreken. Indien nodig kunnen we de politie vragen eens extra langs te gaan op Veldwijk.

Sinds begin september rijden er voortdurend vrachtauto's door onze straat. Onze straat is daar niet op berekend. Er spelen kinderen. Kan dat niet verboden worden?

Wanneer u woont in het Staatsliedenkwartier is het niet de bedoeling dat daar meer vrachtauto's rijden dan normaal. Vrachtwagens die in Snel en Polanen de borden gemist hebben en merken dat ze niet over de Groepenbrug kunnen moeten op de Steinhagenseweg omdraaien.

Waarom is de afsluiting van de Groepenbrug nodig?

In Woerden is de verkeersdruk erg hoog. Daarom zijn onderhoud en verbeteringen aan de weg voortdurend noodzakelijk. Bewoners vragen daar ook om. Alleen op deze manier blijft de doorstroming van het verkeer ook in de toekomst gewaarborgd.

Werken aan de weg geeft extra overlast. Zorgvuldige planningen en extra maatregelen zorgen ervoor dat het dagelijkse verkeer hier zo min mogelijk overlast van heeft. Zo wordt regelmatig overwogen of werkzaamheden niet in de avonduren of het weekend moeten plaatsvinden. Ook is doorwerken in de bouwvak een overweging.

Hoewel we graag alle geplande verbeteringen aan het wegennet zo spoedig mogelijk willen realiseren, organiseren we de werkzaamheden zo, dat ze elkaar niet in de weg zitten en er voor het verkeer alternatieve routes overblijven. Het uitgangspunt is dat grote projecten in Woerden niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.

De A2 is een bouwput, de N458 wordt 6 maanden afgesloten en nu sluit gemeente Woerden de Groepenbrug af. Kunnen de werkzaamheden niet beter op elkaar afgestemd worden?

Ook de provincie Zuid Holland, de provincie Utrecht en Rijkswaterstaat voeren in onze regio wegwerkzaamheden uit. Hoewel er met deze organisaties regelmatig overleg is heeft de gemeente Woerden geen invloed op de planningen van deze organisaties. Zo kan het gebeuren dat tegelijkertijd met de afsluiting van de N198 bij de Groepenbrug ook de N458 bij Nieuwerbrug / Bodegraven is afgesloten.

Werken aan de weg geeft extra overlast. Zorgvuldige planningen en extra maatregelen zorgen ervoor dat het dagelijkse verkeer hier zo min mogelijk overlast van heeft. Zo wordt regelmatig overwogen of werkzaamheden niet in de avonduren of het weekend moeten plaatsvinden. Ook is doorwerken in de bouwvak een overweging.

Hoewel we graag alle geplande verbeteringen aan het wegennet zo spoedig mogelijk willen realiseren, organiseren we de werkzaamheden zo, dat ze elkaar niet in de weg zitten en er voor het verkeer alternatieve routes overblijven. Het uitgangspunt is dat grote projecten in Woerden niet tegelijkertijd worden uitgevoerd.

Kunnen de verkeerslichten op Snellerbrug aangezet worden?

Misschien kunt u zich de situatie met verkeerslichten nog herinneren? Het verkeer liep daar regelmatig vast. Sinds de verkeerslichten uit zijn verloopt de doorstroming een stuk beter.

Verkeerslichte aan is daarom geen alternatief. Tijdens de spits regelen verkeersregelaars het verkeer. Dagelijks hebben we overleg over hoe dat verloopt. Ik zal uw opmerking bespreken in dit overleg. Misschien moeten er aanvullende maatregelen genomen worden.

Kunnen de verkeerslichten bij de oprit A12 uitgezet worden? Het is duidelijk dat ze niet goed afgesteld staan. De verkeerslichten op Snellerbrug was ook de beste oplossing?

De ene situatie is de andere niet. De gebrekkige capaciteit van de verkeerslichten op Snellerbrug had te maken met grote verliestijden vanwege de verkeerslichten die aan elkaar gekoppeld waren en de beperkte infrastructuur. De verkeerslichten bij de oprit van de A12 hebben in het voorjaar al eens op knipperen gestaan door een technische storing. Het gevolg was een enorme file voor de oprit naar de snelweg. Werkende verkeerslichten zijn hier capaciteitsverhogend.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de afsluiting van de N198 bij de groepenbrug? Neem dan contact op met Carla Dupont, communicatieadviseur gemeente Woerden, tel. (0348) 428 904, via e-mail: dupont.c@woerden.nl of Diederik Korse, tel. (0348) 428 313, e-mail: korse.t@woerden.nl

Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden | tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |