Spits en Metro verliezen marktaandeel onder allochtonen
NIEUWEGEIN, 20070903 -- Het aantal allochtone lezers van Spits en Metro is sinds de komst van De Pers en DAG flink gedaald. Spits wordt nu door 55% van de Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen gelezen, Metro door 54%. De afgelopen drie jaar kon Spits onder allochtonen op een stabiel marktaandeel van rond de 65% rekenen. Metro's marktaandeel lag rond de 60%. De Pers en DAG worden gemiddeld door 20% van de allochtonen gelezen.
Dit blijkt uit de laastste kwartaalcijfers van Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. Aan het onderzoek doen jaarlijks 2.400 allochtonen van 15 jaar en ouder mee. Ze beantwoorden vragen over de kranten die ze lezen, de radiozenders die ze beluisteren, de internetsites die ze bezoeken en de televisiezenders die ze bekijken.
De Pers en DAG doen het beide goed onder allochtonen. 8% van de allochtonen vindt De Pers de beste gratis krant, 10% kiest voor DAG. De Pers krijgt van zijn allochtone lezers een gemiddeld cijfer van 6,3. DAG wordt met een 6,6 gewaardeerd.
Metro krijgt gemiddeld een 7,1 en wordt door 32% van de allochtonen als de beste gratis krant genoemd. Spits scoort van de vier kranten het hoogst. Gemiddeld krijgt deze krant een 7,3 en wordt hij door 50% van de allochtonen als de beste gratis krant gezien.
Allochtonen lezen gemiddeld 2 verschillende gratis kranten per week. Metro en Spits worden intensiever (gemiddeld 3,5 keer per week) gelezen dan De Pers en DAG (gemiddeld 2,8). Alle gratis kranten hebben hun grootste bereik onder Surinamers en onder allochtonen tussen de 20 en 34 jaar.
Foquz Etnomarketing