Rijksuniversiteit Groningen

090 - Nieuwe huisstijl past bij de universiteit anno 2007

Datum: 3 september 2007

Bij de opening van het Academisch Jaar op 3 september 2007 neemt de Rijksuniversiteit Groningen haar nieuwe huisstijl in gebruik. Het verrassend modern ogende beeldmerk, met rood als basiskleur, bestaat uit het wapen van de universiteit, een slash forward en een nieuw woordbeeld voor de naam Rijksuniversiteit Groningen.

Het wapen staat voor de rijke geschiedenis van de universiteit. De slash markeert de vooruitgang. Het nieuwe woordbeeld geeft een eigentijds karakter aan het geheel. "Deze combinatie geeft een jong gezicht aan een lange academische traditie", aldus Rector Magnificus Frans Zwarts, "een gezicht dat past bij wie we nu zijn, wat we kunnen en wat we willen". De vorige grote verandering in het `gezicht' van de universiteit vond plaats in 1990.

Herkenbare stijl

De nieuwe stijl is ontwikkeld door G2K designers in Groningen. "We zijn apetrots dat we deze opdracht hebben gekregen. Onze mensen hebben het afgelopen half jaar keihard gewerkt aan de nieuwe vormgeving. En met een mooi resultaat" zegt Michael Klok, directeur G2K. Dat wordt beaamd door hoofd Communicatie van de universiteit, Piet Bouma. "Met de nieuwe huisstijl wil de universiteit herkenbaarder en zichtbaarder worden voor haar doelgroepen in binnen- en buitenland. Vaste patronen en consequent gebruik van kleuren dragen daar aan bij. Vandaar dat de hoofdkleur rood en de slash terugkerende elementen zijn in de nieuwe huisstijl." Bouma wijst er verder op dat de afkorting RUG in het beeldmerk niet meer voorkomt. "We hanteren nu in het Engels altijd University of Groningen en die naam is in het buitenland lastig te koppelen aan de afkorting RUG, vandaar." Internationale samenwerking is voor de universiteit steeds belangrijker geworden. De RUG heeft de ambitie in 2014, bij haar 400-jarig bestaan, het aantal buitenlandse studenten tot 5000 te verhogen

Website

Ook het uiterlijk van de website heeft een behoorlijke ingreep ondergaan. Aan de structuur van de site en de indeling van de pagina's is echter weinig veranderd, zodat de vaste bezoeker nog steeds snel zijn weg kan vinden in de meer dan 200.000 pagina's met informatie. De komende maanden wordt nog gewerkt aan het verder uitbreiden van de service via de website. Zo zal in de toekomst bijvoorbeeld op de homepage een agenda-overzicht te raadplegen zijn.

Beeldmerk

Het oorspronkelijke universiteitswapen dateert van 1615 en is afgeleid van het wapen van de provincie Groningen. Bij de vorige huisstijlwijziging is het wapen al enigszins vereenvoudigd. Om het wapen in het beeldmerk beter geschikt te maken voor verkleining en voor toepassing op het beeldscherm, is het nu verder vereenvoudigd. Door de aanpassing ontstaat binnen het wapen meer openheid en `ruimte'.
Bij het woordmerk is bewust gekozen voor gebruik van kleine letters, wat resulteert in een rustig en strak beeld. Het gebruikte lettertype is de Egyptienne F. Dit lettertype wordt alleen gebruikt in de zogenoemde logobalk, waarin het betreffende onderdeel van de universiteit hiërarchisch gerangschikt staat.

Noot voor de pers

Meer informatie: P. Bouma, hoofd Communicatie, 050 363 54 47, e-mail: p.bouma@rug.nl