090 - Nieuwe huisstijl past bij de universiteit anno 2007
Datum: 3 september 2007
Bij de opening van het Academisch Jaar op 3 september 2007 neemt de
Rijksuniversiteit Groningen haar nieuwe huisstijl in gebruik. Het
verrassend modern ogende beeldmerk, met rood als basiskleur, bestaat
uit het wapen van de universiteit, een slash forward en een nieuw
woordbeeld voor de naam Rijksuniversiteit Groningen.
Het wapen staat voor de rijke geschiedenis van de universiteit. De
slash markeert de vooruitgang. Het nieuwe woordbeeld geeft een
eigentijds karakter aan het geheel. "Deze combinatie geeft een jong
gezicht aan een lange academische traditie", aldus Rector Magnificus
Frans Zwarts, "een gezicht dat past bij wie we nu zijn, wat we kunnen
en wat we willen". De vorige grote verandering in het `gezicht' van de
universiteit vond plaats in 1990.
Herkenbare stijl
De nieuwe stijl is ontwikkeld door G2K designers in Groningen. "We
zijn apetrots dat we deze opdracht hebben gekregen. Onze mensen hebben
het afgelopen half jaar keihard gewerkt aan de nieuwe vormgeving. En
met een mooi resultaat" zegt Michael Klok, directeur G2K.
Dat wordt beaamd door hoofd Communicatie van de universiteit, Piet
Bouma. "Met de nieuwe huisstijl wil de universiteit herkenbaarder en
zichtbaarder worden voor haar doelgroepen in binnen- en buitenland.
Vaste patronen en consequent gebruik van kleuren dragen daar aan bij.
Vandaar dat de hoofdkleur rood en de slash terugkerende elementen zijn
in de nieuwe huisstijl." Bouma wijst er verder op dat de afkorting RUG
in het beeldmerk niet meer voorkomt. "We hanteren nu in het Engels
altijd University of Groningen en die naam is in het buitenland lastig
te koppelen aan de afkorting RUG, vandaar." Internationale
samenwerking is voor de universiteit steeds belangrijker geworden. De
RUG heeft de ambitie in 2014, bij haar 400-jarig bestaan, het aantal
buitenlandse studenten tot 5000 te verhogen
Website
Ook het uiterlijk van de website heeft een behoorlijke ingreep
ondergaan. Aan de structuur van de site en de indeling van de pagina's
is echter weinig veranderd, zodat de vaste bezoeker nog steeds snel
zijn weg kan vinden in de meer dan 200.000 pagina's met informatie. De
komende maanden wordt nog gewerkt aan het verder uitbreiden van de
service via de website. Zo zal in de toekomst bijvoorbeeld op de
homepage een agenda-overzicht te raadplegen zijn.
Beeldmerk
Het oorspronkelijke universiteitswapen dateert van 1615 en is afgeleid
van het wapen van de provincie Groningen. Bij de vorige
huisstijlwijziging is het wapen al enigszins vereenvoudigd. Om het
wapen in het beeldmerk beter geschikt te maken voor verkleining en
voor toepassing op het beeldscherm, is het nu verder vereenvoudigd.
Door de aanpassing ontstaat binnen het wapen meer openheid en
`ruimte'.
Bij het woordmerk is bewust gekozen voor gebruik van kleine letters,
wat resulteert in een rustig en strak beeld. Het gebruikte lettertype
is de Egyptienne F. Dit lettertype wordt alleen gebruikt in de
zogenoemde logobalk, waarin het betreffende onderdeel van de
universiteit hiërarchisch gerangschikt staat.
Noot voor de pers
Meer informatie: P. Bouma, hoofd Communicatie, 050 363 54 47, e-mail:
p.bouma@rug.nl