AutoRai

Slok op? Volvo start niet!

(9/3/2007)
Volvo Cars komt als eerste autofabrikant op de markt met een volledig geïntegreerde, slimme oplossing om het aantal alcoholgerelateerde ongevallen te verminderen. De Volvo Alcoguard maakt gebruik van vooruitstrevende brandstofceltechniek, is uiterst betrouwbaar en gemakkelijk te bedienen. Het systeem komt begin 2008 al op de Nederlandse markt.

Nu nog is één op de drie ongelukken in Europa gerelateerd aan het gebruik van alcohol. Samen met te hard rijden en het niet gebruiken van de veiligheidsgordel, is alcohol verantwoordelijk voor de meeste doden en gewonden in het verkeer. Volvo levert de Alcoguard vanaf begin 2008 op de S80, de V70 en de XC70. Later volgend jaar wordt het systeem ook op de kleinere modellen van Volvo leverbaar. Volvo verwacht volgend jaar 2.000 Alcoguards te verkopen, vooral aan bedrijven, taxiondernemingen en overheden.

Zweden is de belangrijkste markt voor alcoholsloten, maar Volvo biedt het systeem ook in de rest van Europa en in de VS aan. Dus ook in Nederland.

Motor start niet
De Alcoguard maakt gebruik van de brandstofceltechniek, net als de meetapparatuur die wordt ingezet door politiekorpsen in Europa. Voordat de motor kan worden gestart, moet de bestuurder in een draadloos apparaat blazen dat nog het meest doet denken aan een afstandsbediening. Deze is geplaatst in een vakje achter de zwevende middenconsole. De Alcoguard analyseert de uitgeblazen adem en seint de resultaten door naar het motormanagement. Wordt meer dan 0,2 g/l alcohol gemeten in de adem van de bestuurder, dan start de motor niet. Deze waarde kan door Volvo worden aangepast om aan de wettelijke eisen van het desbetreffende land te voldoen.

De resultaten van de blaastest worden getoond op het apparaat en op het centrale display in het dashboard. Ook kan de mededeling verschijnen dat de test opnieuw moet worden gedaan, omdat bijvoorbeeld te kort is geblazen. De blaastestresultaten blijven tot 30 minuten na het uitschakelen van de motor opgeslagen in het systeem, zodat de bestuurder niet opnieuw hoeft te blazen nadat hij even is gestopt onderweg.

Groen, oranje, rood
Aangezien de âblaasunitâ draadloos is, kan hij ook buiten de auto worden gebruikt. Het apparaat blokkeert het startproces van de motor echter pas wanneer het zich binnen een straal van tien meter van de auto bevindt. De opwarmtijd van het apparaat is op kamertemperatuur maximaal vijf seconden. In de auto begint het opwarmen zodra de portieren worden ontgrendeld. De Alcoguard is daardoor altijd direct klaar voor gebruik. De test zelf neemt ook slechts seconden in beslag. Het eventuele onderhoud aan het systeem, en/of het resetten ervan, wordt meegenomen tijdens een servicebeurt van de auto. Wordt de auto verkocht en stelt de nieuwe eigenaar geen prijs op de Alcoguard, dan is het systeem eenvoudig door Volvo te verwijderen uit de auto.

De Alcoguard is een apparaat dat de bestuurder helpt de juiste beslissing te nemen. Het geeft na de blaastest het resultaat in kleur aan. Groen is veilig, de motor start. Geel wil zeggen dat de bestuurder beter niet kan autorijden, maar de motor start desondanks wel. Het alcoholgebruik van de bestuurder blijft immers net binnen de wettelijk toegestane norm. Rood geeft onverbiddelijk en overduidelijk een NEE, de motor start niet. In noodgevallen (apparaat is zoekgeraakt) kan het systeem worden uitgeschakeld. Daarvoor zijn er twee mogelijkheden: het kan eenmalig of ongelimiteerd worden uitgeschakeld.

Mentaliteitsverandering nodig
Volvo heeft bij de ontwikkeling van de Alcoguard nauw samengewerkt met verzekeringsmaatschappijen en publieke organisaties. De ontwikkeling is financieel gesteund door een onderdeel van het Zweedse Ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat ontwikkelingen op het gebied van de veiligheid op de weg subsidieert. âWij hopen dat we alcoholgerelateerde ongevallen in de toekomst kunnen voorkomen,â zegt Ingrid Skogsmo, directeur van het Volvo Cars Safety Centre, âmaar dat vereist niet alleen technisch geavanceerde apparatuur. Het vereist vooral een omslag in mentaliteit. Daarom geloven wij ook niet in verplichte alcoholsloten op autoâs. Het zou echter al geweldig helpen als kortingen op verzekeringspremies en dergelijke het gebruik van systemen zou stimuleren die het onmogelijk maken om met een slok op een auto te besturen.â