Slok op? Volvo start niet!
(9/3/2007)
Volvo Cars komt als eerste autofabrikant op de markt met een volledig
geïntegreerde, slimme oplossing om het aantal alcoholgerelateerde
ongevallen te verminderen. De Volvo Alcoguard maakt gebruik van
vooruitstrevende brandstofceltechniek, is uiterst betrouwbaar en
gemakkelijk te bedienen. Het systeem komt begin 2008 al op de
Nederlandse markt.
Nu nog is één op de drie ongelukken in Europa gerelateerd aan het
gebruik van alcohol. Samen met te hard rijden en het niet gebruiken
van de veiligheidsgordel, is alcohol verantwoordelijk voor de meeste
doden en gewonden in het verkeer. Volvo levert de Alcoguard vanaf
begin 2008 op de S80, de V70 en de XC70. Later volgend jaar wordt het
systeem ook op de kleinere modellen van Volvo leverbaar. Volvo
verwacht volgend jaar 2.000 Alcoguards te verkopen, vooral aan
bedrijven, taxiondernemingen en overheden.
Zweden is de belangrijkste markt voor alcoholsloten, maar Volvo biedt
het systeem ook in de rest van Europa en in de VS aan. Dus ook in
Nederland.
Motor start niet
De Alcoguard maakt gebruik van de brandstofceltechniek, net als de
meetapparatuur die wordt ingezet door politiekorpsen in Europa.
Voordat de motor kan worden gestart, moet de bestuurder in een
draadloos apparaat blazen dat nog het meest doet denken aan een
afstandsbediening. Deze is geplaatst in een vakje achter de zwevende
middenconsole. De Alcoguard analyseert de uitgeblazen adem en seint de
resultaten door naar het motormanagement. Wordt meer dan 0,2 g/l
alcohol gemeten in de adem van de bestuurder, dan start de motor niet.
Deze waarde kan door Volvo worden aangepast om aan de wettelijke eisen
van het desbetreffende land te voldoen.
De resultaten van de blaastest worden getoond op het apparaat en op
het centrale display in het dashboard. Ook kan de mededeling
verschijnen dat de test opnieuw moet worden gedaan, omdat bijvoorbeeld
te kort is geblazen. De blaastestresultaten blijven tot 30 minuten na
het uitschakelen van de motor opgeslagen in het systeem, zodat de
bestuurder niet opnieuw hoeft te blazen nadat hij even is gestopt
onderweg.
Groen, oranje, rood
Aangezien de âblaasunitâ draadloos is, kan hij ook buiten de auto
worden gebruikt. Het apparaat blokkeert het startproces van de motor
echter pas wanneer het zich binnen een straal van tien meter van de
auto bevindt. De opwarmtijd van het apparaat is op kamertemperatuur
maximaal vijf seconden. In de auto begint het opwarmen zodra de
portieren worden ontgrendeld. De Alcoguard is daardoor altijd direct
klaar voor gebruik. De test zelf neemt ook slechts seconden in beslag.
Het eventuele onderhoud aan het systeem, en/of het resetten ervan,
wordt meegenomen tijdens een servicebeurt van de auto. Wordt de auto
verkocht en stelt de nieuwe eigenaar geen prijs op de Alcoguard, dan
is het systeem eenvoudig door Volvo te verwijderen uit de auto.
De Alcoguard is een apparaat dat de bestuurder helpt de juiste
beslissing te nemen. Het geeft na de blaastest het resultaat in kleur
aan. Groen is veilig, de motor start. Geel wil zeggen dat de
bestuurder beter niet kan autorijden, maar de motor start desondanks
wel. Het alcoholgebruik van de bestuurder blijft immers net binnen de
wettelijk toegestane norm. Rood geeft onverbiddelijk en overduidelijk
een NEE, de motor start niet. In noodgevallen (apparaat is
zoekgeraakt) kan het systeem worden uitgeschakeld. Daarvoor zijn er
twee mogelijkheden: het kan eenmalig of ongelimiteerd worden
uitgeschakeld.
Mentaliteitsverandering nodig
Volvo heeft bij de ontwikkeling van de Alcoguard nauw samengewerkt met
verzekeringsmaatschappijen en publieke organisaties. De ontwikkeling
is financieel gesteund door een onderdeel van het Zweedse Ministerie
van Verkeer en Waterstaat, dat ontwikkelingen op het gebied van de
veiligheid op de weg subsidieert. âWij hopen dat we
alcoholgerelateerde ongevallen in de toekomst kunnen voorkomen,â zegt
Ingrid Skogsmo, directeur van het Volvo Cars Safety Centre, âmaar dat
vereist niet alleen technisch geavanceerde apparatuur. Het vereist
vooral een omslag in mentaliteit. Daarom geloven wij ook niet in
verplichte alcoholsloten op autoâs. Het zou echter al geweldig helpen
als kortingen op verzekeringspremies en dergelijke het gebruik van
systemen zou stimuleren die het onmogelijk maken om met een slok op
een auto te besturen.â
AutoRai