De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
31 augustus 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/6584 2060722030
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Madlener heeft gesteld over het bericht dat
de invoering van de OV-chipkaart in het proefgebied van de Rotterdamse metro opnieuw
vertraging dreigt op te lopen.
1. Bent u bekend met het bericht1 dat de invoering van de ov-chipkaart in het
proefgebied van de Rotterdamse metro opnieuw vertraging dreigt op te lopen?
1. Ja.
2. Kunt u garanderen dat de invoering van de OV-chipkaart voor de reiziger op geen
enkele wijze extra kosten met zich meebrengt? Zo neen, waarom niet?
2. Bij de overgang van strip naar chip is met alle partijen overeengekomen dit
opbrengstneutraal te doen. Dit houdt in dat de overgang niet misbruikt kan worden
om opbrengstverhoging voor de vervoerders middels een autonome tariefverhoging
door te voeren.
Het OV-chipkaartsysteem gaat uit van betalen per km en niet per zone. In het nieuwe
systeem zullen de reizigers door de hogere `nauwkeurigheid' van het systeem precies
gaan betalen voor de afstand is gereisd. Dit heeft tot gevolg dat het grootste deel van
de reizigers (70%) min of meer hetzelfde blijft betalen (+ of 10%), maar er ook
een deel van de reizigers op voorruit en een deel van de reizigers erop achteruit gaat.
1 Algemeen Dagblad, 25 juli 2007
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/6584
Echter, per saldo zullen de reizigers als groep er door de invoering van de OV-
chipkaart niet financieel op achteruit gaan.
Met de komst van de OV-chipkaart kunnen de decentrale overheden hun wettelijke
tariefvrijheid verder invullen. De wet WP200 verplicht deze decentrale overheden de
tarieven jaarlijks te bespreken met vertegenwoordigers van de
consumentenorganisaties. Daarnaast is er een democratische controle op de door
deze overheden genomen besluiten door de raden en de staten.
De aanschaf van de OV-chipkaart is niet gratis. Dit is niet alleen ter dekking van de
productiekosten maar ook om te voorkomen dat er onnodig veel OV-chipkaarten in
omloop worden gebracht. De OV-chipkaart kost 7,50 en gaat 5 jaar mee. De
jaarlijkse kosten zijn dus 1,50.
De huidige praktijk is dat de meeste kaarten met korting kunnen worden verkregen.
In Rotterdam worden tot 1 oktober 2007 persoonlijke kaarten aangeboden voor
1,50 en de anonieme van 3,-. NS geeft 2 miljoen OV-chipkaarten gratis uit aan zijn
vaste klanten. Meer dan 700.000 studenten ontvangen de OV-chipkaart gratis. Een
aantal decentrale overheden overweegt persoonlijke kaarten gratis te gaan uitgeven
dan wel bij aanschaf van een OV-chipkaart direct een bepaald bedrag reistegoed op
de kaart te zetten.
3. Is het waar dat het gebruik van de ov-chipkaart tot extra kosten leidt, bijvoorbeeld
indien de kaart te lang tegen de lezer wordt gehouden? Zo ja, op welke wijze kunnen
reizigers de ten onrechte gemaakte kosten verhalen?
3. Het systeem is zo ontwikkeld dat een reiziger niet 2x vlak achter elkaar kan
inchecken. Theoretisch kan na een check out een nieuwe check in gemaakt worden
als de kaart te lang voor de lezer wordt gehouden. Deze kans is echter klein en het
probleem wordt opgelost door korte tijd later wederom een check out te doen. Er
wordt dan géén geld afgeschreven.
Wanneer een reiziger, om welke reden dan ook, buiten zijn schuld te veel heeft
betaald voor zijn reis dan kan hij zich wenden tot het dichtstbijzijnde loket of de
landelijke website. Daar kan hij zijn geld middels een formulier terug krijgen. Op dit
moment wordt daar coulant mee omgegaan, dus ook bij gebruikersfouten wordt over
het algemeen het volledige bedrag terugbetaald.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
Toelichting: deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Duyvendak (GroenLinks),
ingezonden 25 juli 2007, (vraagnummer 2060721920)
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat