De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
31 augustus 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1306/53082 2060720850
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over de sluis bij Klein
Ternaaien.
1. Wat is uw mening over de grote stremming bij de grote sluis bij Klein Ternaaien
waardoor ruim 60 schepen aanzienlijke vertraging opliepen?
1. De grote sluis van Klein Ternaaien ligt in België en is onderdeel van een belangrijke
verbinding tussen het Belgische en Nederlandse vaarwegennet. Stremmingen daarin
zijn te betreuren, maar helaas kunnen er zich altijd onvoorziene gebeurtenissen
voordoen.
2. Kunt u aangeven wat de gevolgen van deze stremming zijn voor de scheepvaart
tussen België en Nederland? Hoe hoog is de schade?
2. In totaal hebben ruim 60 schepen liggen wachten aan weerszijden van de sluis. Een
aantal schepen heeft na het bekend worden van de stremming en de onzekerheid
over hoe lang deze zou duren, een andere route gekozen, zoals via Antwerpen en de
Rijn-Schelde verbinding. De hoogte en de omvang van de schade is mij niet bekend.
Daar kan ik momenteel dus geen uitspraak over doen.
3. Wat heeft u gedaan met de uitspraak van de voorzitter van Koninklijke Schuttevaer
tijdens het Drachter congres dat zij grote zorgen heeft over Klein Ternaaien?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2007/1306/53082
3. Mijn collega in Wallonië en ik onderschrijven het belang van een betrouwbare
doorvaart tussen Nederland en België. Om deze in de toekomst te kunnen blijven
faciliteren wordt momenteel hard gewerkt aan de uitbreiding van het sluiscomplex bij
Ternaaien. Daarbij heeft mijn Waalse collega het voortouw. Nederland levert een
financiële bijdrage aan de bouw van de vierde sluiskolk in België.
Daarnaast heeft Rijkswaterstaat regelmatig overleg met de Waalse projectleiding van
de nieuwe vierde sluis over de voorbereidingen en de voortgang van de aanleg.
Waar mogelijk wordt versnelling gestimuleerd.
4. Deelt u de mening dat het onverantwoord is om geen preventief onderhoud plaats te
laten vinden aan de sluis bij Klein Ternaaien totdat de nieuwe sluis is aangelegd? Kunt
u uw antwoord toelichten?
4. Aangezien de huidige sluiskolk ook na de uitbreiding in gebruik zal blijven, blijft
onderhoud aan het sluiscomplex nodig. Er is voor mij geen enkele reden aan te
nemen dat dit achterwege zal worden gelaten.
5. Bent u bereid samen met uw Belgische collega maatregelen te nemen om meer
bedrijfszekerheid te bieden aan de schippers voor de passage bij de sluis bij Klein
Ternaaien?
5. Voorzover nodig kunnen maatregelen met betrekking tot de bedrijfszekerheid van de
huidige sluiskolk alleen genomen worden door de Waalse beheerder van de sluis. In
de contacten van Rijkswaterstaat met deze beheerder zal het belang van meenemen
van dergelijke maatregelen worden besproken. Na de aanleg van de nieuwe sluis zal
de kans op een volledige stremming van het sluiscomplex van Ternaaien afnemen,
aangezien er dan twee grote sluizen voorhanden zullen zijn om het
scheepvaartverkeer af te handelen, zie ook mijn antwoord op vraag 3.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat