Provincie Antwerpen
PERSMEDEDELING
MINISTER VAN MOBILITEIT, SOCIALE ECONOMIE EN GELIJKE KANSEN KATHLEEN VAN BREMPT
31 augustus 2007
5,5 miljoen euro voor beter woon-werkverkeer
Pendelfonds ondersteunt 11 vernieuwende projecten
11 projecten krijgen van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt ondersteuning uit het Pendelfonds om het woon-werkverkeer duurzamer te doen verlopen. De 11 projecten werden vandaag, vrijdag 31 augustus, in Brussel voorgesteld. Het Pendelfonds is opgericht om bedrijven en bedrijvengroepen die duurzaam woon-werkverkeer stimuleren te subsidiëren. Kathleen Van Brempt trekt voor die 11 projecten 5,5 miljoen euro uit. Dit geld wordt vrijgemaakt volgens het principe een euro voor een euro. De projecten worden voor vier jaar ondersteund. De indieners vertegenwoordigen samen zo'n 75.500 werknemers. De projecten richten zich rechtstreeks tot zo'n 32.000 werknemers gericht. Op 15 september is er een tweede oproep voor het Pendelfonds.
Het gaat om projecten die inspanningen leveren om de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren. Het innovatieve karakter van de projecten staat centraal. Het kan gaan om infrastructurele ingrepen, gemeenschappelijk vervoer maar ook om maatregelen die fietsgebruik of carpooling stimuleren. Zo organiseert Voka- Kamer van Koophandel Antwerpen- Waasland bijvoorbeeld een nieuw concept voor gemeenschappelijk collectief vervoer voor 6 grote bedrijven (Degussa, Solvay, Monsanto, Bayer, Ineos, Lanxess) in de haven van Antwerpen. Het project Woonwerkmobiel is dan weer een samenwerking van drie bedrijven in Midden-West- Vlaanderen die het aandeel duurzame mobiliteit willen verbeteren door het uitbouwen van een fietspool, carpooling, vanpooling en een shuttledienst. In Leuven zal het project "Woonwerk Dienstfiets" 1000 dienstfietsen beschikbaar stellen, die ook kunnen gebruikt worden voor woon-werkverkeer.
Kathleen Van Brempt: "De auto heeft een te groot aandeel in het woon-werkverkeer. Die modal split moet worden omgebogen. Niet alleen om mobiliteitsredenen, maar ook vanwege het economische en sociale aspect. Om dat te realiseren investeert de overheid de laatste jaren fors in openbaar vervoer en fietsbeleid. Maar om die ambitieuze doelstelling te bereiken, hebben we ook de steun van de bedrijven en sociale partners nodig. Met het Pendelfonds hebben we nu een instrument om te beantwoorden aan concrete noden van werkgevers en werknemers inzake woon-werkverkeer. Op termijn moeten dit soort vernieuwende projecten in heel Vlaanderen ingang vinden."
Het Pendelfonds: belangrijk onderdeel van het Pendelplan
Met de start van het Pendelfonds wordt een van de belangrijkste doelstellingen van het pendelplan gerealiseerd. Het huidige woon-werkverkeer verloopt allesbehalve duurzaam. Momenteel gebeurt 70% van alle verplaatsingen tijdens de spitsperiodes met de wagen. Doelstelling van het pendelplan is om dat aandeel tegen 2010 terug te brengen ten voordele van duurzame verplaastingswijzen. De overheid kan die ambitieuze doelstelling niet alleen halen. Om echt een verschil teweeg te brengen in het pendelverkeer moeten overheid, bedrijven en sociale partners de handen in elkaar slaan.
Van Brempt ontwikkelde het Pendelfonds om inspanningen van bedrijven inzake woon-werkverkeer te stimuleren en te ondersteunen.
Een euro voor een euro, nieuwe oproep in september
Met het Pendelfonds maakt de minister in 2007 meer dan 8 miljoen euro vrij om het pendelen duurzamer te laten verlopen. Daarvan gaat 5,5 miljoen euro naar de 11 projecten die na de eerste oproep werden geselecteerd. Met dat bedrag draagt de Vlaamse overheid bij tot maximaal de helft van de totaalkost van het project. De looptijd van de projecten is vier jaar.
In september volgt een tweede oproep. In 2008 en 2009 voorziet het Pendelfonds telkens 2,7 miljoen euro voor nieuwe projecten.
Bedrijven en bedrijvengroepen konden een subsidie aanvragen als ze op een of andere manier het woon-werkverkeer van hun werknemers duurzamer maken. Dit kan door bijvoorbeeld een nieuwe vorm van woon-werkverkeer aan te bieden, nieuwe infrastructuur te realiseren of de bedrijfsorganisatie aan te passen. Ook lokale en provinciale overheden en publieke instellingen kunnen subsidie aanvragen indien ze samenwerken met private partners
11 projecten in heel Vlaanderen voor 75.500 werknemers
Op basis van het advies van een begeleidingscommissie besliste Kathleen Van Brempt om 11 projecten te subsidiëren. Naast vertegenwoordigers van de Vlaamse Overheid bestond die commissie ook uit afgevaardigden van werknemers- en werkgeversorganisaties.
De 11 geselecteerde projecten vertegenwoordigen samen 75.500 werknemers. De projecten richten zich rechtstreeks tot zo'n 32.000 werknemers.
Antwerpen
1) I-Bus Haven van Antwerpen: Zes bedrijven (Degussa, Solvay, Monsanto, Bayer, Ineos, Lanxess) ontwikkelen in de Antwerpse haven een nieuw concept voor collectief busvervoer. Van aparte busdiensten naar een gezamenlijk bustransport.
Subsidie: 2.673.782 euro
2) Mobilevanto- Levanto: Dit sociaal-economiebedrijf stelt gratis bedrijfsfietsen ter beschikking van haar werknemers. Bovendien krijgen de werknemers die gebruik maken van deze bedrijfsfietsen een vergoeding bovenop de bestaande fietsvergoeding.
Subsidie: 134.934 euro
Oost-Vlaanderen
3) Snel(weg) voor Drongen I: De bedrijven van het bedrijventerrein Drongen I en de stad Gent willen met infocampagnes meer werknemers overtuigen te kiezen voor duurzame vervoermiddelen voor het traject tussen Gent-Sint-Pieters en het bedrijventerrein. Bovendien engageren de bedrijven zich voor betere fietsinfrastructuur. De "mobimanager" coördineert het project.
Subsidie:125.000 euro
4) Baanbrekend Pendelen naar de Gentse Haven- vzw VeGHo: De bestaande pendelbusdiensten in de Gentse Haven worden uitgebreid. Door gerichte sensibilisatiecampagnes worden de werknemers aangespoord de kaart van de duurzame mobiliteit te trekken. De bedrijven investeren op hun beurt in betere fietsvoorzieningen. Een mobiliteitsmanager coördineert.
Subsidie:317.000 euro
West- Vlaanderen
5) Woonwerkmobiel in Mid-West-Vlaanderen- Vaart cvba: Drie sociale-economiebedrijven uit de regio Ieper-Roeselare belonen de werknemers die kiezen voor de fiets of carpoolen met extra vergoedingen. Daarnaast wordt een busshuttle ingelegd voor wie binnen een straal van 12 kilometer woont en twee minibusjes voor wie verder weg woont.
Subsidie: 227.050 euro
6) Hart@Mobiel- vzw H. Hartziekenhuis Roeselare- Menen: De fietsende werknemers zullen kunnen rekenen op een fietsvergoeding, fluojasjes en vernieuwde fietsenstalling. Wie met de bus komt, zal goedkoper reizen dankzij een derdebetalersysteem. Personeelsleden die willen carpoolen, zullen kunnen intekenen op een carpooldatabank.
Subsidie: 207.750 euro
Limburg
7) Genk Industrie beter mobiel- OCMW Genk: Het OCMW van Genk, Ford en Ugine & ALZ Belgium verbeteren de bereikbaarheid van het bedrijventerrein met twee pendelbusjes en 30 pendelfietsen. Met De Lijn wordt bekeken hoe de bestaande buslijnen kunnen worden verbeterd. De twee bedrijven zullen bovendien de fietsenstallingen en douches verbeteren en uitbreiden. U&A voorziet ook extra faciliteiten voor carpoolers.
Subsidie: 560.316 euro
Vlaams Brabant
8) Bike to Work- Colruyt: Wie op maximaal 10 kilometer van de werkplek woont, kan rekenen op een gratis fiets en bijhorende fietsuitrusting.
Subsidie: 175.500 euro
9) Woonwerk Dienstfiets- K.U.Leuven: De personeelsleden van de K.U.Leuven die binnen een straal van 7 kilometer wonen, kunnen kiezen voor een gratis dienstfiets. Bovendien zorgt de universiteit voor gratis herstel in haar mobiele werkplaats.
Subsidie: 512.440 euro
10) Pendelproject Londerzeel- Industriegroep Londerzeel: Om een vlottere en duurzame verbinding tussen het station en het bedrijventerrein te garanderen, kopen het gemeentebestuur en de bedrijven 80 fietsen aan. Groep Intro vzw, een sociaaleconomiebedrijf zorgt voor het herstel en de stalling. De NMBS vernieuwt de bestaande stallingen en stelt de ruimte voor de herstelplaats ter beschikking.
Subsidie: 92.351 euro
11) Verbinding voor Openbaar Vervoer en fietsers tussen Tervuursesteenweg en UZ Leuven: Deze verbindingsweg (250) meter zal alleen open zijn voor de bussen van De Lijn, fietsers en hulpdiensten. Bovendien worden 200 extra fietsenstallingen voorzien.
Subsidie: 442.048 euro
Meer informatie over de concrete projecten vindt u in de bijgevoegde fiches.
Max Mobiel: pendelproject avant-la-lettre
In 2006 ging Max Mobiel reeds van start als voorloper van het Pendelfonds. Het project 'Max Mobiel' zal er via pendelbussen en -fietsen voor zorgen dat werknemers mobieler worden en Gentse bedrijven beter bereikbaar worden. Deze bussen en fietsen zorgen voor een goede aansluiting met het openbaar vervoer, aan beide stations in Gent.
Ook dit project zal voortaan vanuit het Pendelfonds ondersteund worden en dezelfde evaluatieprocedure ondergaan als de 11 nieuwe projecten.
Meer info over het Pendelfonds vindt u op www.mobielvlaanderen.be/pendelfonds .
Persinfo
Steve D'Hulster, woordvoerder Kathleen Van Brempt steve.dhulster@vlaanderen.be , 0478 78 06 46