Ingezonden persbericht


Kwart Nederlandse huishoudens bang voor gevolgen hypotheekcrisis in VS

Consument vooral angstig voor verder stagnerende woningmarkt en stijging van hypotheekrente in Nederland

Rotterdam - 31 augustus 2007. De hypotheekcrisis in de VS heeft duidelijk invloed op de Nederlandse woonconsument: een kwart van de Nederlanders, die bekend zijn met de hypotheekcrisis in de VS, is bang dat de crisis gevolgen zal hebben voor de Nederlandse economie. Slechts 3 op de 10 Nederlanders zijn niet bang voor gevolgen voor de Nederlandse economie. Men verwacht vooral dat de hypotheekrente zal stijgen en banken minder snel hypotheken zullen verstrekken. Ook zal volgens hen de doorstroming op de woningmarkt nog verder stagneren, omdat mensen voorlopig zullen wachten met verhuizen. Dit blijkt uit het continue onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder ruim 1.100 woonconsumenten.

Kwart van de Nederlanders bang voor gevolgen hypotheekcrisis VS Woonconsumenten die (enigszins) op de hoogte zijn van de crisis op de hypotheekmarkt in de VS is gevraagd in hoeverre men bang is dat de Amerikaanse situatie een negatieve invloed heeft op de Nederlandse economie. Hierop antwoordt 25% dat zij (zeer) bang zijn voor de gevolgen voor de Nederlandse economie. Consumenten die aangeven goed op de hoogte te zijn van de crisis in de VS zijn banger (36%) dan consumenten die (enigszins) op de hoogte zijn (23%). Ook qua inkomen zijn er behoorlijke verschillen: huishoudens met een inkomen van minder dan 1675 euro netto per maand zijn banger (30%) voor de gevolgen dan huishoudens met een modaal (20%) en bovenmodaal inkomen (23%).

(pic)
©2007 USP MARKETING CONSULTANCY

Stijgende hypotheekrente meest verwachte probleem
Nederlandse woonconsumenten verwachten problemen voor de Nederlandse woningmarkt als gevolg van de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt. Iets minder dan de helft (47%) verwacht namelijk dat de hypotheekrente gaat stijgen. Ook verwacht 44% dat banken minder snel hypotheken zullen verstrekken. Andere bijkomende effecten zijn volgens een kwart van de Nederlanders een nog verder stagnerende woningmarkt (mensen zullen langer wachten met verhuizen) en het onbetaalbaar worden van de hypotheek voor woningeigenaren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
Drs. Iddo Meijer
Telefoon: 010-2066900
E-mail: meijer@usp-mc.nl Internet : www.usp-mc.nl

Over Woonkennis/technische verantwoording
Woonkennis is een initiatief van USP Marketing Consultancy. Woonkennis is een continue woonmonitor die ieder kwartaal de mening en het gedrag van de Nederlandse woonconsument onderzoekt. Het veldwerk van dit onderzoek is verricht in augustus 2007 onder ruim 1.100 consumenten uit het consumentenpanel DeelUwMening.nl. De cijfers uit dit persbericht hebben betrekking op woonconsumenten die (enigszins) op de hoogte zijn van de situatie op de hypotheekmarkt in de VS. Consumenten die niet op de hoogte zijn van de problemen zijn buiten beschouwing gelaten.


---- --