Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Streekproducten voor eerst als merk in supermarkt

Agro & Co neemt belang in nieuwe onderneming StreekSelecties B.V.

TILBURG (31 augustus 2007) - De productie en verkoop van streekproducten wordt eindelijk volwassen. Onder de naam StreekSelecties bieden supermarkten vanaf januari 2008 voor het eerst hoogwaardige streekproducten aan van een constante kwaliteit. Op termijn brengt StreekSelecties ook producten uit andere regio's op de markt.

StreekSelecties komt tegemoet aan de groeiende behoefte van consumenten en supermarktketens aan hoogwaardige luxe producten uit de eigen regio. Volgens onderzoek (*) hebben streekproducten een omzetpotentieel van 1-1,5 miljard euro. Momenteel wordt daarvan slechts 120-180 miljoen euro verzilverd.


· Brabantse Heerlijckheden. Positioning paper voor Brabantse streekproducten. Maart 2006. Innovaction BV/Agro & Co

Markt bepaalt
Voor de commerciële exploitatie van het merk is een nieuwe onderneming opgericht: StreekSelecties BV. Initiatiefnemer is Agro & Co Brabant. De ontwikkelmaatschappij voor de agrofoodsector kijkt sinds 2005 hoe ze streekproducten een volwaardige plaats in het winkelschap kan geven. Daarbij zijn de wensen van consumenten en retailketens maatgevend, een breuk met het verleden toen producenten het assortiment bepaalden. Door deze nieuwe benadering weet de klant zich verzekerd van een constante kwaliteit en een gegarandeerd aanbod.

Agro & Co heeft met de voltooiing van het businessconcept zijn taak als ontwikkelmaatschappij volbracht. In de persoon van Rogier Arntz (oprichter en medeaandeelhouder van de Boost Group) heeft de organisatie vervolgens een ondernemer gevonden die de bouw en exploitatie van het merk voor zijn rekening neemt. Agro & Co participeert via haar Kapitaalfonds in de nieuwe onderneming. Overige aandeelhouders in Streekselecties B.V. zijn de ZLTO en de ondernemer.

Toetsing
Investment manager Henri Schellen van Agro & Co Kapitaalfonds noemt StreekSelecties BV bij uitstek het voorbeeld van de werkwijze van Agro & Co. ,,Op basis van uitvoerig marktonderzoek hebben we het concept StreekSelecties ontwikkeld en getoetst op zijn haalbaarheid. Vervolgens hebben we de partijen bij elkaar gebracht die in staat zijn het idee, of beter gezegd de streekproducten, naar de supermarkt te brengen.''

Assortiment
Volgens directeur Rogier Arntz van de nieuwe onderneming zijn tal van Brabantse producten geschikt voor het predicaat StreekSelecties. "In de eerste fase zal de onderneming een assortiment van basisproducten (brood/banket, kaas/zuivel en vlees/vleeswaren) voeren." Hoe het definitieve mandje van producten eruit komt te zien kan Arntz nog niet zeggen. Definitieve selectie van producten en producenten vindt in de komende maanden plaats.


---

Over de Boost Group
De Boost Group bestaat uit de bedrijven Boost Concepts, Boost Media en Boost Products. Boost Concepts is de belangrijkste poot van het marketing- en mediabedrijf Boost. Het Brabantse bedrijf is in korte tijd sterk gegroeid. Zij wordt met grote regelmaat ingeschakeld door A-merkfabrikanten als Unilever, Masterfoods, Sara Lee, Procter & Gamble en Philips voor marktintroductie van nieuwe en vernieuwde producten. De onderneming levert diensten op het gebied van merchandising, demo's en introductieacties in warenhuizen en supermarkten. Er zijn ongeveer 250 mensen bij Boost werkzaam.

Over Agro & Co
Agro & Co Brabant is de ontwikkelmaatschappij voor de agrofoodsector en groene ruimte in Brabant. Agro & Co steunt innovatieve bedrijven die het verschil kunnen maken. Zo nodig verstrekt Agro & Co via haar kapitaalfonds risicodragend vermogen om ondernemers de laatste stap naar marktintroductie te kunnen laten zetten. Voor meer informatie kunt u terecht op www.agro-co-brabant.nl

Agro & Co Kapitaalfonds is als enige in zijn soort actief in de agrifood en beschikt over een vermogen van 20 miljoen euro. Aandeelhouders in Agro & Co Kapitaalfonds zijn alle Brabantse Rabobanken, de provincie Noord-Brabant en de zuidelijke land- en tuinbouworganisatie ZLTO. Het fonds kan tot maximaal 1,5 miljoen euro in een bedrijf investeren. Agro & Co neemt altijd een minderheidsbelang als onderdeel van haar investering.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht