Politie Drenthe

Politie Drenthe controleert extra op rijden door roodlicht

Overlevingskans fietser bij aanrijding van 65 km/uur is 15%

Assen, 30-08-2007 o De zomervakantie is ten einde en de scholen uit de provincie Drenthe zijn weer van start gegaan. Dit betekent dat veel scholieren weer deel gaan nemen aan het verkeer. Om onveilige situaties te voorkomen, controleert Politie Drenthe de komende periode extra op het rijden door roodlicht. Politie Drenthe werkt tijdens deze campagne samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN). Want met de landelijke actie De scholen zijn weer begonnen roept VVN weggebruikers op de komende maanden extra alert te zijn, met als doel het aantal verkeersdoden en -gewonden terug te dringen.

Aandacht voor de gevaren
Tijdens de Roodlicht campagne wordt aandacht gegeven aan de gevaren die kleven aan het gedrag in het verkeer en specifiek op het negeren van het rood licht. Door middel van voorlichting kan de houding en mogelijk het gedrag beïnvloedt worden. De moeilijk bereikbare groep zal door middel van handhaving een halt toe geroepen moeten worden. En daar hangt geen goedkoop prijskaartje aan. Met je auto of motor door rood licht rijden kost 130 euro, op de brommer 90, fietsers vanaf 16 jaar betalen vijftig en van 12 tot en met 15 jaar 25 euro. Daarbij legt de politie, samen met VVN, uit waarom ze zo streng controleert en wat er allemaal mis kan gaan.Nog even een stoplichtje pakken kan namelijk dramatische gevolgen hebben. Met name verkeersdeelnemers in de leeftijdscategorie van 12 tot en met 18 jaar maken zich daar nog al eens schuldig aan. Verkeerslichten staan op gevaarlijke of drukke kruisingen en zijn ingesteld om het verkeer zo vlot mogelijk door te laten stromen. Gaat het mis, dan levert het niet alleen de bekende beelden op van totaal verwrongen fietsen en autowrakken, maar vaak ook (zwaar)gewonde verkeersdeelnemers. En worden fietsers of voetgangers aangereden, dan is het leed helemaal niet te overzien.

Minder doorrijders
Gelukkig stoppen vrijwel alle weggebruikers wél gewoon voor het rode licht. En op kruisingen waar vaak gesmokkeld wordt, vormen roodlichtcontroles een goede remedie. Ook roodlichtcameras zijn effectief: hangt er eenmaal zon camera, dan daalt het aantal doorrijders tot minder dan 1%. Niettemin is het verstandig om ook bij groen licht altijd goed te kijken of de kruising inderdaad vrij is.

De kans dat een voetganger bij een roodlicht-botsing overlijdt bij 35 km/h is 5%. Bij 50 km/h is dat 45% en bij 65 km/h is dat 85%.