Universiteit van Tilburg

21 augustus 2007

Economen en psychologen op zoek naar emoties consument

Tiber nieuw onderzoeksinstituut voor economie en psychologie in Tilburg

Tiber, het nieuwe Tilburg Institute for Behavioral Economics Research, gaat op donderdag 30 augustus officieel van start met een conferentie. Wetenschappers van internationale statuur op het gebied van consumentengedrag en sociale psychologie presenteren op de conferentie hun laatste inzichten. Binnen Tiber bestuderen psychologen en economen samen psychologische processen die een rol spelen bij economische beslissingen.

Goede verklaringen van economisch gedrag kunnen niet zonder psychologie. Maar tot dusver werd economische psychologie vooral door psychologen bedreven, en 'behavioral economics' door economen. Tiber is opgericht omdat de Universiteit van Tilburg werk wil maken van de relatie tussen psychologie en economie. Binnen het onderzoeksinstituut werken psychologen, economen en marketingonderzoekers nauw samen. De onderzoekers van Tiber richten zich niet alleen op de rationele overwegingen bij economische beslissingen, zoals de meeste economische psychologen doen, maar ook op irrationele. Emoties waar consumenten zich niet van bewust zijn, spelen wel degelijk een rol in hun keuzes. Zo proberen ze spijt te voorkomen door producten uitvoerig te vergelijken voor de aankoop, of kijken ze naar bepaalde tv-programma's om bij een groep te kunnen horen. En het al dan niet lezen van een advertentie wordt mede bepaald door de grootte van het beeld en de tekstlengte, zonder dat de lezer zich daarvan bewust is. Om het economische gedrag te bestuderen, maken de Tilburgse onderzoekers onder meer gebruik van veldonderzoek en laboratoriumonderzoek met proefpersonen. De harde feiten die zo worden verzameld, leveren inzichten op die economische modellen kunnen verbeteren.

Wetenschappelijk pionier
De openingsconferentie van Tiber wordt onder meer bijgewoond door prof. Robert Cialdini van de University of Arizona, een pionier op het gebied van sociaal- psychologisch onderzoek naar marketing. Ook hij baseerde zijn theorie van universele beïnvloedingsprincipes op veldonderzoek: hij werkte daarvoor undercover als leerling-verkoper. Zijn boek over verkooptechnieken werd een wereldwijde bestseller.

Noot voor de pers
De Tiber conferentie vindt plaats op 30 augustus in de Aula van de Universiteit van Tilburg. Rector Magnificus Frank van der Duyn Schouten opent de bijeenkomst om 10.15 uur, en wetenschappelijk directeur van Tiber Diederik Stapel sluit die om 16.00 uur af, waarop een borrel volgt. Voor meer informatie kunt u de website van Tiber raadplegen (www.tilburguniversity.nl/tiber) of contact opnemen met prof. dr. Diederik Stapel, tel. 013 - 466 8394 of d.a.stapel@uvt.nl. Informatie over onderzoekers van de UvT staat in www.uvt.nl/webwijs. Meer persberichten van de UvT vindt u op www.uvt.nl/persberichten.