UWV


Steeds meer mensen aan het werk via re-integratiecoaching

30 augustus 2007

In de eerste zes maanden van 2007 zijn 13.500 mensen weer aan het werk gegaan na intensieve begeleiding door een re-integratiecoach van UWV. In heel 2006 waren dat er nog 10.500. Het aantal WW-uitkeringen daalde in een jaar tijd met 25% tot bijna 210.000. Dat blijkt uit het verslag over het eerste half jaar (PDF, 109 Kb), dat UWV naar minister Donner heeft gestuurd.

26.500 mensen weer aan het werk
Ongeveer 13.500 mensen zijn weer aan het werk gegaan na intensieve begeleiding door de re-integratiecoach. Het aantal mensen dat met hulp van de re-integratiecoach aan de slag komt, neemt toe nu de re-integratiecoaches in het hele land sinds enige tijd hun functie vervullen. In heel 2006 hebben zij 10.500 mensen weer naar werk begeleid, in het afgelopen half jaar 13.500.
In totaal heeft UWV in de eerste helft van dit jaar 26.500 mensen aan het werk geholpen. 13.000 mensen gingen weer aan de slag na een re-integratietraject. Hiervan hebben 4.650 mensen een IRO gevolgd. Van alle IRO-trajecten die in 2007 zijn beëindigd, heeft 61% tot een baan geleid.

Daling aantal WW- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal mensen dat een WW-uitkering ontvangt gedaald tot bijna 210.000. Dit is 25% lager dan halverwege 2006. Eind juni verstrekte UWV in totaal ruim 848.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WAO, WAZ, Wajong, IVA en WGA). Eind 2006 was dit 862.000. Het aantal WAO-ers daalde tot ruim 613.000. Het aantal Wajong-uitkeringen steeg in dezelfde periode met 5.000 tot ruim 161.000. Het aantal uitkeringen in het kader van de WIA bedroeg eind juni ruim 29.000. Het betreft ruim 6.000 IVA-uitkeringen en bijna 23.000 WGA-uitkeringen.

Dienstverlening aan de klant verbetert
UWV werkt hard aan de verbetering van de dienstverlening. De belangrijkste aandachtspunten zijn een snelle betaling van de uitkering, persoonlijke aandacht, bereikbaarheid en de kwaliteit van de reactie/informatie. De mening van onze klanten hierover komt tot uiting in de Klanttevredenheidsmonitor. In het tweede kwartaal gaven de klanten UWV het rapportcijfer 6,7. Dit is hoger dan in het eerste kwartaal (6,4) en eind 2006 (6,0).
De beslissing over het recht op uitkering en de eerste betaling vinden steeds sneller plaats. Bij de WW kreeg 77% binnen 4 weken de eerste definitieve betaling, dit is boven de norm van 70%. Ook bij de WIA voldoet de tijdigheid nu aan de norm.
Het aantal klachten is in het tweede kwartaal van 2007 verder gedaald. In het tweede kwartaal ontving UWV bijna 3.200 klachten, tegenover bijna 4.000 in het eerste kwartaal. Ruim 95% van de klachten wordt binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

Bedrijfsvoering
Naast het realiseren van de ambities in het eigen jaarplan is de aandacht in het eerste half jaar van 2007 uitgegaan naar het doorvoeren van de beleidsvoornemens in het coalitieakkoord en de afspraken naar aanleiding van de participatietop. Wij geven voorrang aan het uitvoeren van de maatregelen waar onze klanten financieel voordeel van kunnen hebben. Dit heeft geleid tot een verandering in de prioriteit van onder meer de uit te voeren herbeoordelingen. Daarnaast bleek begin dit jaar dat de loonaangifteketen nog niet stabiel is. Er is een gemeenschappelijk beheerteam van UWV en Belastingdienst ingesteld om de samenwerking te intensiveren. UWV en Belastingdienst hebben gezamenlijk een integrale probleemanalyse opgesteld die naar de bewindslieden is gestuurd.

Op 1 juli jl. waren er bij UWV 17.241 mensen in dienst, 500 minder dan op 1 januari 2007. Ten opzichte van 1 januari 2003 is het aantal medewerkers met 6.600 afgenomen. De kosten van de uitvoering waren in de eerste zes maanden van 2007 in lijn met de begroting.