UWV
Steeds meer mensen aan het werk via re-integratiecoaching
30 augustus 2007
In de eerste zes maanden van 2007 zijn 13.500 mensen weer aan het werk
gegaan na intensieve begeleiding door een re-integratiecoach van UWV.
In heel 2006 waren dat er nog 10.500. Het aantal WW-uitkeringen daalde
in een jaar tijd met 25% tot bijna 210.000. Dat blijkt uit het verslag
over het eerste half jaar (PDF, 109 Kb), dat UWV naar minister Donner
heeft gestuurd.
26.500 mensen weer aan het werk
Ongeveer 13.500 mensen zijn weer aan het werk gegaan na intensieve
begeleiding door de re-integratiecoach. Het aantal mensen dat met hulp
van de re-integratiecoach aan de slag komt, neemt toe nu de
re-integratiecoaches in het hele land sinds enige tijd hun functie
vervullen. In heel 2006 hebben zij 10.500 mensen weer naar werk
begeleid, in het afgelopen half jaar 13.500.
In totaal heeft UWV in de eerste helft van dit jaar 26.500 mensen aan
het werk geholpen. 13.000 mensen gingen weer aan de slag na een
re-integratietraject. Hiervan hebben 4.650 mensen een IRO gevolgd. Van
alle IRO-trajecten die in 2007 zijn beëindigd, heeft 61% tot een baan
geleid.
Daling aantal WW- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen
In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal mensen dat een
WW-uitkering ontvangt gedaald tot bijna 210.000. Dit is 25% lager dan
halverwege 2006. Eind juni verstrekte UWV in totaal ruim 848.000
arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WAO, WAZ, Wajong, IVA en WGA). Eind
2006 was dit 862.000. Het aantal WAO-ers daalde tot ruim 613.000. Het
aantal Wajong-uitkeringen steeg in dezelfde periode met 5.000 tot ruim
161.000. Het aantal uitkeringen in het kader van de WIA bedroeg eind
juni ruim 29.000. Het betreft ruim 6.000 IVA-uitkeringen en bijna
23.000 WGA-uitkeringen.
Dienstverlening aan de klant verbetert
UWV werkt hard aan de verbetering van de dienstverlening. De
belangrijkste aandachtspunten zijn een snelle betaling van de
uitkering, persoonlijke aandacht, bereikbaarheid en de kwaliteit van
de reactie/informatie. De mening van onze klanten hierover komt tot
uiting in de Klanttevredenheidsmonitor. In het tweede kwartaal gaven
de klanten UWV het rapportcijfer 6,7. Dit is hoger dan in het eerste
kwartaal (6,4) en eind 2006 (6,0).
De beslissing over het recht op uitkering en de eerste betaling vinden
steeds sneller plaats. Bij de WW kreeg 77% binnen 4 weken de eerste
definitieve betaling, dit is boven de norm van 70%. Ook bij de WIA
voldoet de tijdigheid nu aan de norm.
Het aantal klachten is in het tweede kwartaal van 2007 verder gedaald.
In het tweede kwartaal ontving UWV bijna 3.200 klachten, tegenover
bijna 4.000 in het eerste kwartaal. Ruim 95% van de klachten wordt
binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Bedrijfsvoering
Naast het realiseren van de ambities in het eigen jaarplan is de
aandacht in het eerste half jaar van 2007 uitgegaan naar het
doorvoeren van de beleidsvoornemens in het coalitieakkoord en de
afspraken naar aanleiding van de participatietop. Wij geven voorrang
aan het uitvoeren van de maatregelen waar onze klanten financieel
voordeel van kunnen hebben. Dit heeft geleid tot een verandering in de
prioriteit van onder meer de uit te voeren herbeoordelingen.
Daarnaast bleek begin dit jaar dat de loonaangifteketen nog niet
stabiel is. Er is een gemeenschappelijk beheerteam van UWV en
Belastingdienst ingesteld om de samenwerking te intensiveren. UWV en
Belastingdienst hebben gezamenlijk een integrale probleemanalyse
opgesteld die naar de bewindslieden is gestuurd.
Op 1 juli jl. waren er bij UWV 17.241 mensen in dienst, 500 minder dan
op 1 januari 2007. Ten opzichte van 1 januari 2003 is het aantal
medewerkers met 6.600 afgenomen. De kosten van de uitvoering waren in
de eerste zes maanden van 2007 in lijn met de begroting.