Lexus wijst de weg in hybride technologie
(8/30/2007)
Lexus heeft vooruitlopend op de wensen van de klant en de groeiende
aandacht voor het milieu een serie modellen met Lexus Hybrid Drive
geïntroduceerd: de RX 400h, de eerste sportieve hybride SUV ter
wereld, de GS 450h, de sportieve hybridesedan, en het hybride
vlaggenschip van Lexus, de LS 600h en de verlengde LS 600h L.
Alle drie de modellen zijn uitgerust met een volhybridesysteem, dat
zonder twijfel een schoner, geavanceerder en krachtig alternatief
betekent in de respectievelijke segmenten. Sinds 2005 hebben bijna
30.000 Lexus-klanten gekozen voor Lexus Hybrid Drive. In Nederland en
de rest van West-Europa kiest meer dan 50% van de GS-klanten en meer
dan 80% van de RX-klanten voor Lexus Hybrid Drive.
âDe interesse van klanten in het topsegment voor hybride technologie
heeft onze verwachtingen overtroffenâ, aldus Karl Schlicht, Vice
President van Lexus Europe. âHet enthousiasme voor de kortgeleden
geïntroduceerde LS 600h was groter dan onze eerste voorspellingen.
Dit toont aan dat klanten de daadwerkelijke voordelen van hybride
technologie steeds meer zijn gaan erkennen en er steeds meer naar
vragen.â
Lexus toont met de LS 600h, GS 450h, RX 400h en de IS-F die op de
autosalon in Frankfurt te zien zijn een serie modellen die duidelijk
is ontleend aan de passie voor perfectie van het bedrijf en haar
doelstelling om voortdurend de grenzen van autotechniek op te zoeken,
door autoâs af te leveren die aan de hoogste normen voldoen wat
betreft geavanceerde Pre-Crash veiligheidssystemen, ultiem comfort,
topprestaties en uitzonderlijke rijeigenschappen bij een optimaal laag
brandstofverbruik en een uiterst lage uitstoot.
LS 600h: 219 g/km CO uitstoot
De nieuwe Lexus LS 600h is het symbool van perfectionering van de
huidige autotechniek. De 5,0 liter V8 maakt gebruik van het unieke
Lexus D-4S inspuitsysteem (indirecte en directe inspuiting) en een
VVT-iE inlaatsysteem voor betere prestaties, terwijl tegelijkertijd de
uitstoot, bijgeluiden en trillingen worden teruggebracht. Deze
motoreigenschappen worden geoptimaliseerd door het Lexus Hybrid
Drive-systeem. Een tweetraps elektronisch geregelde continu variabele
transmissie zorgt ervoor dat de LS 600h soepel, lineair en vloeiend
accelereert. Hij is afgestemd op vierwielaandrijving met een
mechanisch TORSEN(TM) middendifferentieel met beperkte slip voor een
uitstekende wegligging en stabiliteit bij hoge snelheden onder alle
omstandigheden. Deze geraffineerde combinatie met 445 pk levert
dezelfde prestaties als een conventionele V12, maar met een
gecombineerd brandstofverbruik van 9,3 l/100 km en een
CO -uitstoot van 219 g/km, wat vergelijkbaar is met de schoonste
concurrerende modellen met dieselmotor in dit segment. Hierdoor komt
de LS 600h in aanmerking voor een C-energielabel.
Bovendien is de LS 600h L de eerste uitvoering van Lexus met een 12 cm
verlengde wielbasis, met een entertainmentsysteem voor de
achterpassagiers en een comfortsysteem dat o.a. bestaat uit een stoel
met verstelbare rugleuning, een high end massagesysteem en een
verstelbare onderbeen- en voetensteun, een nog niet eerder toegepaste
optie in dit segment.
GS 450h: 186 g/km CO -uitstoot
De GS 450h is de eerste sportieve hybridesedan ter wereld. Een
traditioneel voorin geplaatste motor gecombineerd met
achterwielaandrijving legt de basis voor onvervalst sportieve
rijeigenschappen, terwijl de 3,5 liter V6 benzinemotor de eerste in
zijn segment was met D-4S brandstofinspuiting voor een hoger
motorrendement en betere prestaties. Het brandstofverbruik in de
gecombineerde cyclus van de 345 pk sterke GS 450h is 7,9 l/100 km met
een CO -uitstoot van slechts 186 g/km, een van de laagste in het
segment.
De vernieuwde GS 450h zal later dit jaar worden geïntroduceerd en zal
zijn uitgerust met subtiel gewijzigde koplampen, bumpers, grille en
verfijnde details in het interieur. Een elektronisch geregeld actief
stabilisatorsysteem in combinatie met run-flat banden is als optie
leverbaar.
RX 400h: 192 g/km CO -uitstoot
De RX 400h bracht een radicale verandering teweeg in het topsegment
van de SUVâs door een unieke combinatie van krachtige prestaties
(systeemvermogen van 200 kW/272 pk), een gereduceerd brandstofverbruik
(8,1 l/100 km in de gecombineerde cyclus) en een lage CO -uitstoot
(192 g/km).
IS-F
De IS-F is de high-performance versie van het succesvolle IS-model. De
sportief getunede 5,0 liter V8, in combinatie met de enige Direct
Sport Shift (DSS) transmissie met acht versnellingen, levert meer dan
400 pk en een koppel van meer dan 500 Nm. Hij accelereert van 0-100
km/h in 4,9 s. Een begrensde topsnelheid van 270 km/h en een
CO -uitstoot van 285 g/km zorgen ervoor dat de IS-F een van de
krachtigste en tegelijkertijd schoonste sportieve sedans in zijn
segment is.
AutoRai