AutoRai

Lexus wijst de weg in hybride technologie

(8/30/2007)
Lexus heeft vooruitlopend op de wensen van de klant en de groeiende aandacht voor het milieu een serie modellen met Lexus Hybrid Drive geïntroduceerd: de RX 400h, de eerste sportieve hybride SUV ter wereld, de GS 450h, de sportieve hybridesedan, en het hybride vlaggenschip van Lexus, de LS 600h en de verlengde LS 600h L.

Alle drie de modellen zijn uitgerust met een volhybridesysteem, dat zonder twijfel een schoner, geavanceerder en krachtig alternatief betekent in de respectievelijke segmenten. Sinds 2005 hebben bijna 30.000 Lexus-klanten gekozen voor Lexus Hybrid Drive. In Nederland en de rest van West-Europa kiest meer dan 50% van de GS-klanten en meer dan 80% van de RX-klanten voor Lexus Hybrid Drive.

âDe interesse van klanten in het topsegment voor hybride technologie heeft onze verwachtingen overtroffenâ, aldus Karl Schlicht, Vice President van Lexus Europe. âHet enthousiasme voor de kortgeleden geïntroduceerde LS 600h was groter dan onze eerste voorspellingen. Dit toont aan dat klanten de daadwerkelijke voordelen van hybride technologie steeds meer zijn gaan erkennen en er steeds meer naar vragen.â

Lexus toont met de LS 600h, GS 450h, RX 400h en de IS-F die op de autosalon in Frankfurt te zien zijn een serie modellen die duidelijk is ontleend aan de passie voor perfectie van het bedrijf en haar doelstelling om voortdurend de grenzen van autotechniek op te zoeken, door autoâs af te leveren die aan de hoogste normen voldoen wat betreft geavanceerde Pre-Crash veiligheidssystemen, ultiem comfort, topprestaties en uitzonderlijke rijeigenschappen bij een optimaal laag brandstofverbruik en een uiterst lage uitstoot.

LS 600h: 219 g/km CO uitstoot
De nieuwe Lexus LS 600h is het symbool van perfectionering van de huidige autotechniek. De 5,0 liter V8 maakt gebruik van het unieke Lexus D-4S inspuitsysteem (indirecte en directe inspuiting) en een VVT-iE inlaatsysteem voor betere prestaties, terwijl tegelijkertijd de uitstoot, bijgeluiden en trillingen worden teruggebracht. Deze motoreigenschappen worden geoptimaliseerd door het Lexus Hybrid Drive-systeem. Een tweetraps elektronisch geregelde continu variabele transmissie zorgt ervoor dat de LS 600h soepel, lineair en vloeiend accelereert. Hij is afgestemd op vierwielaandrijving met een mechanisch TORSEN(TM) middendifferentieel met beperkte slip voor een uitstekende wegligging en stabiliteit bij hoge snelheden onder alle omstandigheden. Deze geraffineerde combinatie met 445 pk levert dezelfde prestaties als een conventionele V12, maar met een gecombineerd brandstofverbruik van 9,3 l/100 km en een

CO -uitstoot van 219 g/km, wat vergelijkbaar is met de schoonste concurrerende modellen met dieselmotor in dit segment. Hierdoor komt de LS 600h in aanmerking voor een C-energielabel.

Bovendien is de LS 600h L de eerste uitvoering van Lexus met een 12 cm verlengde wielbasis, met een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers en een comfortsysteem dat o.a. bestaat uit een stoel met verstelbare rugleuning, een high end massagesysteem en een verstelbare onderbeen- en voetensteun, een nog niet eerder toegepaste optie in dit segment.

GS 450h: 186 g/km CO -uitstoot
De GS 450h is de eerste sportieve hybridesedan ter wereld. Een traditioneel voorin geplaatste motor gecombineerd met achterwielaandrijving legt de basis voor onvervalst sportieve rijeigenschappen, terwijl de 3,5 liter V6 benzinemotor de eerste in zijn segment was met D-4S brandstofinspuiting voor een hoger motorrendement en betere prestaties. Het brandstofverbruik in de gecombineerde cyclus van de 345 pk sterke GS 450h is 7,9 l/100 km met een CO -uitstoot van slechts 186 g/km, een van de laagste in het segment.

De vernieuwde GS 450h zal later dit jaar worden geïntroduceerd en zal zijn uitgerust met subtiel gewijzigde koplampen, bumpers, grille en verfijnde details in het interieur. Een elektronisch geregeld actief stabilisatorsysteem in combinatie met run-flat banden is als optie leverbaar.

RX 400h: 192 g/km CO -uitstoot
De RX 400h bracht een radicale verandering teweeg in het topsegment van de SUVâs door een unieke combinatie van krachtige prestaties (systeemvermogen van 200 kW/272 pk), een gereduceerd brandstofverbruik (8,1 l/100 km in de gecombineerde cyclus) en een lage CO -uitstoot (192 g/km).

IS-F
De IS-F is de high-performance versie van het succesvolle IS-model. De sportief getunede 5,0 liter V8, in combinatie met de enige Direct Sport Shift (DSS) transmissie met acht versnellingen, levert meer dan 400 pk en een koppel van meer dan 500 Nm. Hij accelereert van 0-100 km/h in 4,9 s. Een begrensde topsnelheid van 270 km/h en een CO -uitstoot van 285 g/km zorgen ervoor dat de IS-F een van de krachtigste en tegelijkertijd schoonste sportieve sedans in zijn segment is.