GAIA


___________________

Persbericht © GAIA

29 augustus 2007

WAREGEM KOERSE 2007 VOOR ALLE PAARDEN GOED AFGELOPEN

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: "Geen enkel paard gekwetst, dus ben ik een gelukkig mens"

"Ik ben een gelukkig mens," verklaarde Michel Vandenbosch gisteren na afloop van de 160ste editie van Waregem Koerse. De tiende editie sinds het baanbrekende akkoord uit 1996 tussen de dierenrechtenorganisatie en de organisatoren, dat een einde maakte aan de slachtpartijen van weleer, is vanuit het oogpunt van het paardenwelzijn, een succes geworden. "Wat het paardenwelzijn betreft en in zijn geheel bekeken een van de beste, zoniet de beste ooit," besluit de GAIA-voorzitter.
Alle paarden hebben hun ren heelhuids en zonder noemenswaardige kwetsuur beëindigd. Op één licht schaafwondje na liep geen enkel van de 47 paarden die in totaal aan de vier hindernisrennen deelnamen, ook maar de geringste verwonding op. GAIA spreekt dan ook van een van de paardvriendelijkste, zoniet dé paardvriendelijkste Waregem Koerse ooit.
"Ongetwijfeld hebben de bijkomende aanpassingen, die GAIA en de organisatoren voor dit jaar overeengekomen waren, hun vruchten afgeworpen," voegt Michel Vandenbosch, die de afgelopen vijftien jaar op elke editie aanwezig was, eraan toe.

Bezorgd

Hoewel de dieren aan de strenge selectiecriteria conform het akkoord beantwoordden, had Michel Vandenbosch tijdens een persconferentie maandag over de balans van 15 jaar GAIA op Waregem Koerse, zijn bezorgdheid geuit over het aantal ingeschreven paarden, het hoogste aantal sinds 1995: 48 in totaal, gespreid over de vier hindernisrennen. Maandagavond na de keuring door de dierenartsen (waarop de dierenarts van GAIA, dr. François Sivine, toezicht houdt) viel één paard af. Uiteindelijk kwamen acht paarden aan de start van de eerste ren (Kleine Steeple Chase), veertien voor de hagenren, dertien begonnen aan de Grote Steeple Chase van Vlaanderen en twaalf aan de laatste ren (Steeple Chase). Met vijftien waarnemers van GAIA, twee tot drie aan elke hindernis, volgde de dierenrechtenorganisatie het verloop van de rennen met camera's op de voet.

Zonder erg

Bij elke steeple chase deed zich telkens enkele valpartijen voor zonder erg. In de hagenren wierp een paard een jockey af. In de overige hindernisrennen wierpen enkele paarden hun jockey af. Behoorlijk wat paarden bereikten de finish niet, in de meeste gevallen omdat de jockey zijn paard deed stoppen, wat positief is.

Eerste betrachting gerealiseerd

In ieder geval werd GAIA's eerste en voornaamste betrachting, geen gekwetste paarden, gisteren gerealiseerd. De verwijdering van alle dikke takken uit de hagen op vraag van GAIA, op de plek waar de paarden over de hindernissen springen, en de vervanging door nieuwe, buigzame beplanting, heeft daar in grote mate toe bijgedragen. Zo wordt voorkomen dat een paard aan zo'n dikke en onbuigzame tak blijft haperen en gevaarlijk uit evenwicht raakt. En komt een paard toch ten val, dan is risico op een kwetsuur beperkt. Ook het gedrag van de jockey's, die hun paard niet onnodig forceerden of opjaagden en tijdig deden stoppen had een positief effect. Waarschijnlijk speelde de optimale bodemgesteldheid eveneens een belangrijke rol.

Hindernissen na afloop in goede staat

Hoewel de Rail Ditch & Fence moest hersteld worden na een van de hindernisrennen, stelde GAIA vast dat voor het eerst alle hindernissen zich na afloop nog in goede staat bevonden.

Overblijvende pijn- en aandachtspunten

Tweede betrachting van GAIA is het aantal valpartijen reduceren tot nul. Wat dat betreft, is er nog werk aan de winkel. Pijnpunt blijft de Open Ditch, de hindernis waar (nog steeds) de meeste valpartijen, gelukkig zonder erg, werden opgetekend. In dat opzicht maar in mindere mate, speelt ook de Ierse Berm nog parten.

Wetenschappelijke analyse

Zoals Michel Vandenbosch maandag aankondigde zal GAIA alle edities sinds 1996 op basis van beelden en andere gegevens zo gedetailleerd en grondig mogelijk wetenschappelijk laten analyseren. Bedoeling hiervan is de nog onbekende oorzaken op te sporen van bepaalde valpartijen, al dan niet zonder erg met het oog op het vinden van oplossingen om herhaling te voorkomen.