EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

29 augustus 2007

Bedrijfsleven Gedeeltelijk in het gelijk gesteld in bezwaarprocedure Hollandse Brug

EVO, TLN, KNV, Vereniging Bedrijfskring Almere en VNO-NCW / MKB Flevoland hebben gedeeltelijk gelijk gekregen in hun bezwaar tegen het besluit om de Hollandse Brug in Flevoland af te sluiten voor al het vrachtverkeer. De minister is het met de organisaties eens dat het verbod voor vrachtauto's niet de gehele periode moet gelden. Maar de minister gaat niet mee met de eis dat lichte vrachtauto's (tot 12 ton) wel moeten worden toegelaten. Een domper voor het bedrijfsleven dat enorme schade van de afsluiting ondervindt.

In het verkeersbesluit was opgenomen dat het vrachtautoverbod zou gelden voor de gehele periode tot de brug hersteld zou zijn, dus tot aan het tweede kwartaal van 2008. De minister laat nu onderzoeken of toeritdosering van vrachtauto's mogelijk is zodra de brug gedeeltelijk gerepareerd is in het vierde kwartaal van 2007. Als dat veilig kan, zal de minister een nieuw besluit nemen. De minister handhaaft het verkeersbesluit voor de huidige fase waarin de reparatie gedeeltelijk nog niet is uitgevoerd.

Het verzoek om lichte vrachtauto's tot 12 ton toe te laten wordt om reden van handhaving niet toegekend. Volgens de KLPD is het niet gemakkelijk om onderscheid te maken tussen lichte en zware vrachtauto's. Het bedrijfsleven betreurt dit ten zeerste, omdat zij menen dat dit onderscheid zelfs met het blote oog zichtbaar is. Het handhaven van de maatregel om vrachtauto's tot 12 ton toe te laten is volgens de organisaties geen enkel probleem.

De economische schade van de afsluiting voor het bedrijfsleven is enorm. Naar schatting kost de afsluiting ondernemers 160.000 euro per dag. Deze schade had beperkt kunnen worden door lichte vrachtauto's tot 12 ton wel toe te laten in plaats van een totaalverbod. Het bedrijfsleven beraadt zich op verdere stappen.