Audi introduceert de nieuwe Audi A4
(8/29/2007)
Audi introduceert de nieuwe Audi A4, een auto die een indrukwekkende
'roadpresence' combineert met pure hightech. Zo beschikt de A4
optioneel over Audi drive select, directe brandstofinspuiting voor
alle benzine- en dieselmotoren en diverse geavanceerde technieken, die
uit grotere Audi-modellen stammen. De sportiefste auto in zijn klasse
komt in december op de Nederlandse markt. Zijn publieksdebuut vindt
plaats op de IAA in Frankfurt.
De nieuwe Audi A4 is 4.703 mm lang en 1.862 mm breed. Daarmee is hij
groter dan de meeste van zijn concurrenten. Toch valt hij vooral op
door zijn fraaie proporties met een korte overhang vóór, een
langgerekte motorkap en een coupé-vormige daklijn. Ook de grote
wielen en de opvallende wielkasten verlenen de A4 een dynamisch
accent.
Het front van de nieuwe A4 valt op door een sportieve uitvoering van
de single frame grille, maar ook door de fraai vormgegeven
koplampunits met dagrijverlichting (afhankelijk van de uitvoering in
LED-techniek). Ook de achterzijde straalt sportiviteit uit door de
vlakke achterlichtunits en de recht naar achteren gerichte
uitlaatpijpen die voor alle versies standaard zijn (óók TDI).
Sportiviteit als basis
De Audi A4 is de sportiefste auto in zijn klasse. Dat komt met name op
het conto van de vooruitstrevende ondersteltechniek. Er zijn twee
sportief afgestemde onderstellen beschikbaar en daarnaast is er Audi
drive select. Dit systeem biedt keus uit drie âsettingsâ: comfort,
auto of dynamic. In de laatste stand reageert de A4 sneller op
bijvoorbeeld het gaspedaal, schakelt de tiptronic-versnellingsbak over
bij hogere toerentallen, wordt de besturing directer en de afstemming
van het onderstel steviger. Dat laatste is mogelijk door de toepassing
van elektronisch instelbare schokdempers. Autoâs die zijn uitgevoerd
met MMI (Multi Media Interface) beschikken bovendien over een
Individual-setting waarbij 24 variabelen instelbaar zijn voor een
weggedrag âop maatâ. Alle combinaties tussen zeer comfortabel en super
sportief zijn mogelijk.
Dynamisch sturen
In het onderstel van de A4 is veel aluminium verwerkt. Dat geldt zowel
voor de voorwielophanging met zijn vijf geleidearmen als voor de
achterwielophanging. Dit zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het
onafgeveerde gewicht. Daarnaast kan de A4 uitgebreid worden met Audi
dynamic steering. Dit systeem past de overbrenging van de
stuurinrichting aan op basis van de snelheid. Doordat de
stuurinrichting nauw samenwerkt met het ESP kunnen bijvoorbeeld over-
of onderstuurreacties in de kiem worden gesmoord: Dankzij kleine maar
extreem snelle stuurcorrecties, die automatisch worden uitgevoerd,
blijft de A4 stabiel als de grens tussen grip en slip in zicht komt.
Naast deze innovatieve meeroptie is de standaard
stuurbekrachtigingspomp zó efficiënt dat hij het brandstofverbruik
met circa 0,1 l/100 km terugbrengt.
Contact!
De optionele adaptieve schokdempers van de A4 zorgen voor een optimaal
band-wegdek-contact. Dat leidt niet alleen tot maximale stabiliteit
maar ook tot een zeer hoge mate aan dynamiek. Overigens zijn
stabiliteit en dynamiek ook gebaat bij de nieuwe plaatsing van het
differentieel en de koppeling. Deze zijn van plaats gewisseld en
daardoor kon de vooras 154 mm naar voren worden geplaatst. Dat draagt,
evenals het verplaatsen van de accu naar de bagageruimte, bij aan een
ideale gewichtsverdeling. Bovendien heeft de A4 een forse spoorbreedte
(1564 mm vóór, 1551 mm achter). De wielmaten variëren van 16- tot
18-inch. Al met al draagt de geavanceerde ondersteltechniek er in
belangrijke mate aan bij dat de nieuwe Audi A4 de sportiefste auto in
zijn klasse is. De remmen zijn daarop aangepast: de A4 heeft vóór
remschijven met een diameter van 314 mm (V6-modellen: 320 mm) en
achter bedraagt de diameter 300 mm. ESP van de nieuwste generatie is
op alle modellen standaard.
De kracht van directe injectie
Bij de introductie zijn er vijf motoren voor de nieuwe A4 beschikbaar.
Zowel de diesel- als de benzinemodellen maken gebruik van directe
brandstofinspuiting.
De nieuwe 3.2 FSI V6 is met een vermogen van 195 kW/265 pk en een
koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min) de
krachtigste motor voor de A4. Deze motor is voorzien van het
innovatieve AVS ofwel Audi valvelift system. Hiermee kan de mate van
opening van de kleppen worden gevarieerd en dat helpt bij een optimale
cilindervulling. De Audi A4 3.2 FSI wordt standaard geleverd met
quattro-aandrijving. Met de handgeschakelde versnellingsbak is hij
goed voor een topsnelheid van 250 km/h en een sprint van 0-100 km/h in
slechts 6,2 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 9,2
l/100 km â een vermindering van 1,2 l/100 km ten opzichte van de
voorganger met de 255 pk sterke motor. De Audi A4 3.2 FSI wordt medio
2008 ook leverbaar met de zestraps tiptronic automaat.
De 1.8 TFSI combineert directe benzine-inspuiting met
turbotechnologie. Dat leidt tot een topvermogen van 118 kW/160 pk en
een indrukwekkend koppel van 250 Nm (tussen 1.500 en 4.500 t/min). De
topsnelheid van de A4 1.8 TFSI bedraagt 225 km/h, de sprint van 0-100
km/h is in 8,6 seconden geklaard en het gemiddelde verbruik blijft
steken bij slechts 7,1 l/100 km â een winst van 1,1 l/100 km
vergeleken met zijn voorganger. De 1.8 TFSI, die nauw verwant is aan
de veelgeprezen 2.0 TFSI, werkt met een inspuitdruk van 150 bar en
nieuwe injectors. De turbo pakt al bij 2.000 t/min op. De Audi A4 1.8
TFSI met voorwielaandrijving is leverbaar met een handgeschakelde
versnellingsbak of de multitronic continu variabele transmissie.
Sublieme trekkracht: TDI
Voor de nieuwe A4 staan vanaf het begin drie TDI-motoren ter
beschikking. De drieliter V6 (standaard met quattro) levert een
vermogen van 176 kW/240 pk en een ontzagwekkend koppel van 500 Nm. Dat
leidt tot een top van 250 km/h en een â0-100â in 6,1 seconden â dat
alles bij een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. De nieuwe 3.0 TDI
is pure hightech met onder meer de nieuwste generatie common-rail
injectie met piezo-injectoren en een turbocompressor met variabele
geometrie. Mede dankzij een nieuw uitlaatgasrecirculatiesysteem
voldoet hij nu al aan de komende Euro 5 emissie-eisen.
De 2.7 V6 TDI is afgeleid van de 3.0 TDI. Deze versie wordt geleverd
in combinatie met voorwielaandrijving en de multitronic
versnellingsbak. Het topvermogen van deze motor bedraagt 140 kW/190 pk
en het koppel 400 Nm (tussen 1.400-3.250 t/min). Darmee is de 2.7 TDI
goed voor een top van 226 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,7
seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km.
1.100 kilometer op een volle tank
Ook de viercilinder common-rail 2.0 TDI is een perfect voorbeeld van
vooruitstrevende dieseltechnologie, met bijvoorbeeld een inspuitdruk
van 1.800 bar en de toepassing van piezo-injectoren. De 2.0 TDI levert
een vermogen van 105 kW/143 pk en een koppel van maar liefst 320 Nm
(beschikbaar tussen 1.750-2.500 tpm). Daarmee is de Audi A4 2.0 TDI
goed voor een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in
9,4 seconden. Met de standaard zesversnellingsbak bedraagt het
gemiddelde verbruik slechts 5,5 l/100 km. In combinatie met de 65
liter grote brandstoftank leidt dat tot een actieradius van ruim 1.100
km. Ook dit model voldoet nu al ruimschoots aan de Euro 5
emissie-eisen. De A4 2.0 TDI is optioneel leverbaar met de
multitronic-versnellingsbak.
quattro
Vanzelfsprekend is de nieuwe A4 ook als quattro verkrijgbaar. De 3.2
FSI en 3.0 TDI zijn standaard uitgerust met dit geavanceerde
vierwielaandrijvingsysteem. De quattro âset-upâ voor de A4 is extra
sportief. Onder normale omstandigheden gaat 40% van de aandrijfkracht
naar de voor- en 60% naar de achterwielen. Het zelfblokkerende
middendifferentieel kan, als de omstandigheden daartoe aanleiding
geven, extra trekkracht naar de as met de meeste grip sturen.
Ruime keuze in versnellingsbakken
Alle transmissies voor de nieuwe A4 zijn efficiënt en eenvoudig te
bedienen. Ze beschikken over een indicator, die aangeeft welke
versnelling is ingeschakeld. Tevens geeft hij aan welke versnelling
ingeschakeld kan worden voor een zo gunstig mogelijk verbruik.
De A4 3.2 FSI wordt op termijn ook leverbaar met een zestraps
tiptronic-automaat. Deze versnellingsbak reageert nu nog sneller en
directer.
Voor de 2.7 TDI, de 1.8 TFSI en de 2.0 TDI is de continu variabele
multitronic-versnellingsbak beschikbaar. Ook deze is verder verbeterd
met onder meer een nog breder bereik aan overbrengingsverhoudingen.
Door de Sport-modus te selecteren, kan de bestuurder handmatig acht
opeenvolgende âvasteâ schakelpunten kiezen.
Lichter, stijver, veiliger
Het koetswerk van de nieuwe A4 is lichter, maar toch stijver en
veiliger dan dat van zijn voorganger. Hoewel de nieuwe A4 bijna
twaalf centimeter langer en vijf centimeter breder is dan zijn
voorganger, weegt zijn koetswerk 10% minder. De A4 1.8 TFSI weegt
bijvoorbeeld slechts 1.410 kg. De gewichtsbesparing zit hem met name
in het gebruik van nieuwe, extreem lichte en sterke staalsoorten. Dit
zogenaamde ultra high strength steel zorgt voor extra stijfheid en dat
leidt weer tot een sportief weggedrag en een hoge mate aan comfort â
ook vibraties worden door de bijzondere carrosseriestructuur tot een
minimum beperkt.
Stil en ruim
De Cw-waarde van de carrosserie bedraagt slechts 0,27; dat draagt bij
aan minimaal windgeruis. De inzittenden hebben volop ruimte dankzij de
grote wielbasis van 2.808 mm. Vergeleken met het vorige model A4 is de
beenruimte toegenomen met 908 mm. Voor de achterpassagiers is de
knieruimte met 36 mm toegenomen. Ook de hoofdruimte en de ruimte ter
hoogte van de schouders is fors toegenomen. Het interieur is typisch
Audi met materialen van hoge kwaliteit en een afwerkingsniveau dat op
eenzame hoogte staat. Het bedieningsgemak is eveneens van bijzondere
klasse. Elke schakelaar heeft bijvoorbeeld zijn eigen weerstandsniveau
en werkt uitermate precies. Elke vorm van speling is uitgebannen. Zo
wordt kwaliteit voelbaar.
Ongeacht de uitvoering of de aandrijvingsvorm (voorwielaandrijving of
quattro) heeft de nieuwe A4 een kofferruimte van 480 liter. De
laadvloer is volkomen vlak en de tilhoogte bedraagt slechts 673 mm.
De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt; het
maximale laadvolume bedraagt 962 liter.
Voor de veiligheid
De stijve koetswerkstructuur van de A4 vormt een goede basis voor
optimale inzittendenbescherming. In het nieuwe model werken alle
veiligheidssystemen nauw samen. Zo bepalen sensors in de geleiderails
van de voorstoelen de exacte positie ten opzichte van het stuur van de
bestuurder. Deze gegevens worden in het geval van een aanrijding
âdoorgegevenâ aan de adaptieve gordelspanners en de airbags. Deze
passen hun werking dan automatisch aan de omstandigheden aan.
In de nieuwe A4 zijn zes airbags standaard, zijairbags voor de
achterpassagiers zijn optioneel. Dat geldt mede voor
ISOFIX-vergrendelingspunten voor kinderzitjes. Ook de passagiersstoel
is te voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten.
De nieuwe A4 voldoet aan alle nieuwe Japanse en Europese eisen op het
gebied van voetgangersveiligheid. Bovendien weerstaat hij botsingen
met stilstaande objecten of met andere voertuigen tot een snelheid van
15 km/h zonder dat de koetswerkstructuur daarbij beschadigd raakt.
Ideale zitpositie
De zitpositie in de nieuwe Audi A4 is voor elke bestuurder optimaal in
te stellen. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar en het stuur kan
zowel in hoogte (50 mm) als in lengte (60 mm) worden versteld.
Elektrisch bedienbare stoelen met memory-functie zijn evenals
sportstoelen met een kantelbare zithoek en verlengbare zitting
optioneel. Ook zijn comfortstoelen met klimaatregeling beschikbaar.
Deze zijn met geperforeerd leer bekleed en uitgevoerd met zes interne
ventilatoren voor een aangename koeling van het lichaam.
Ergonomie volgens Audi
De cockpit van de nieuwe A4 heeft veel gemeen met die van de A6. De
middenconsole is naar de bestuurder gericht en het display van het
bestuurdersinformatiesysteem bevindt zich centraal op het dashboard.
In het midden van het dashboard bevindt zich een 6,5 inch scherm
waarop informatie over audio en airco wordt weergegeven. Via het
CAR-menu zijn diverse instellingen te wijzigen. De Audi A4 met
navigatiesysteem is tevens uitgevoerd met MMI (Multi Media Interface),
waarbij 15 grote drukknoppen zijn gegroepeerd rondom een grote
draai-/drukknop. Via MMI zijn alle navigatie-, audio-, telefoon- en
set-upfuncties eenvoudig te bedienen.
Elektromechanische handrem
De nieuwe A4 heeft standaard een elektromechanische handrem. Deze
helpt de bestuurder bij het wegrijden en heeft ook een noodremfunctie.
De plaats die vroeger werd ingenomen door de handremgreep is nu een
âcomfortzoneâ met ruimte voor een armsteun en twee optionele
twaalfvolt-aansluitingen.
De elektronische sleutel van de A4 kan diverse instellingen en
servicemededelingen van de auto opslaan. Bij uitvoeringen met advanced
key is het zelfs niet noodzakelijk om de sleutel in het contactslot te
steken. Starten gaat dan via een knop in de middenconsole.
Licht en (frisse) lucht
Voor de nieuwe A4 zijn diverse lichttechnologieën beschikbaar. De
nieuwe A4 kan worden uitgevoerd met Xenon plus koplampen. Dit kan
worden gecombineerd met adaptive light-technologie waarbij de
koplampen meebewegen op basis van de stuuruitslag.
Een automatische airconditioning is standaard op alle modellen. Het
koelvermogen van deze nieuwe unit is met 10% verbeterd, terwijl het
energieverbruik ervan met 20% is teruggebracht. Als optie is een
drie-zone uitvoering leverbaar met speciale klimaatzones voor
bestuurder, bijrijder en passagiers achter.
Assistentie van hoog niveau
De bestuurder staat er in de nieuwe A4 niet alleen voor. Zo maakt het
Audi parking system advanced parkeren tot kinderspel dankzij een
optionele achteruitrijcamera. Dit systeem helpt ook bij het optimaal
uitrichten van de auto.
De optionele Audi lane assist waarschuwt de bestuurder door middel van
een trilling in het stuur voor het overschrijden van de wegbelijning.
Dit gebeurt alleen als de richtingaanwijzer niet wordt gebruikt.
Audi side assist, dat als optie op de nieuwe A4 te krijgen is,
waarschuwt via een oplichtende LED in de buitenspiegel voor (snel)
achteropkomend verkeer. Deze LED gaat sneller knipperen als de
bestuurder de richtingaanwijzer activeert (intentie tot
rijbaanwisseling).
De optionele Adaptive Cruise Control van de A4 is bruikbaar tussen
snelheden van 30-230 km/h. De Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat
de afstand tot de voorligger constant blijft, ook als die voorligger
remt.
De persoonlijke A4
Voor de A4 is een breed scala aan opties beschikbaar, zodat ook in dit
opzicht een hoogstpersoonlijke âset-upâ kan worden gerealiseerd. Zo is
een uitgebreid multimediaprogramma verkrijgbaar met onder meer
DVD-navigatie, een TV-tuner en een high-end tienkanaals soundsystem
van Bang & Olufsen met 14 speakers en een 505-watt versterker.
Uiteraard is ook een Bluetooth telefoonvoorbereiding voor handsfree
bellen leverbaar.
De nieuwe Audi A4 komt in december op de Nederlandse markt. Op dit
moment zijn de uitvoeringsspecificaties en prijzen nog niet bekend.
AutoRai