Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Reclamehistoricus docent aan Vrije Universiteit

Wilbert Schreurs doceert reclameschiedenis

De overeenkomst tussen Even Apeldoorn bellen en Leuker kunnen we t niet maken is in ieder geval dat het bekende reclame-uitspraken zijn. Meer valt er als leek eigenlijk niet over te zeggen. Wilbert Schreurs kan dat, als expert op het gebied van reclame en creativiteit, wel. Hij zal dit in de praktijk brengen als docent Reclamegeschiedenis aan de Vrije Universiteit, waar hij het afgelopen jaar reeds onderwijsactiviteiten heeft ontwikkeld.

De aanstelling van Schreurs, die twee jaar zal duren, wordt gesponsord door de Vereniging van Communicatie-adviesbureaus (VEA), die het belangrijk vindt dat er aandacht wordt gegeven aan de geschiedenis van de reclame. Schreurs zal voor de opleiding Algemene Cultuurwetenschappen de vakken Reclamegeschiedenis en Creatieve revolutie aanbieden.

In zijn colleges gaat Schreurs aandacht besteden aan de ontwikkeling van de na-oorlogse reclame in binnen- en buitenland. Daarbij richt hij zich vooral op de omwenteling die zich vanaf de jaren zestig in de reclame heeft voltrokken. Deze heeft tot een nieuwe wijze van reclamemaken geleid, waarin de samenhang tussen tekst en beeld cruciaal is. Daarnaast gaat Schreurs de komende twee jaar onderzoek doen naar de relatie tussen creativiteit en reclame.

Schreurs is auteur van diverse boeken en artikelen op het gebied van reclamegeschiedenis. Zijn boek Geschiedenis van de reclame in Nederland. Overzicht van de reclame in Nederland van 1870 tot nu dat hij in 2001 publiceerde, geldt als standaardwerk op het gebied van de Nederlandse reclamegeschiedenis. Ook schreef hij boeken over de historie van tv-reclame (Leuker kunnen we t niet maken) en over radioreclame (Moet je luisteren&)