Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 29 augustus 2007

dienstverlening gemeente Alkmaar: Service en kwaliteit binnen de afgesproken tijd

De gemeente Alkmaar streeft naar een steeds hogere kwaliteit van dienstverlening. Daarom is er vanaf 1 september 2007 voor een aantal producten vastgelegd binnen welke termijn (aan)vragen behandeld worden. Lukt het onverhoopt niet om aan de zogeheten servicenormen te voldoen, dan stelt de gemeente daar een klein gebaar tegenover.

Met het instellen van de servicenormen wil de gemeente duidelijk maken wat burgers kunnen verwachten. Zo weten burgers binnen welke termijn zij antwoord krijgen. Gebeurt dat onverwachts niet, dan biedt de gemeente, als tegenprestatie, iets extra's aan. Zoals een kopje koffie bij een wachttijd van een kwartier of twee toegangskaartjes voor het Stedelijk Museum na een half uur aan de publieksbalies.

Maar ook voor een aantal andere gemeentelijke producten zijn servicenormen vastgesteld. Zo kan het aanvragen van een paspoort of ID-kaart bij naturalisatie al één week na de naturalisatieceremonie en wordt de aan- en afmelding van hondenbelasting binnen twee maanden afgehandeld.

Meer informatie
De lijst van producten waarvoor servicenormen zijn vastgesteld breidt in de toekomst verder uit. Kijk voor meer informatie over de servicenormen en de producten waarvoor ze zijn vastgelegd op www.alkmaar.nl/servicenormen.

Met vriendelijke groet,

Chantal Kolleman
afdeling Communicatie
072-5488986