Nieuws uit B&W
Besluiten van het College van Burgemeester en Wethouders
Voorstellen aan de gemeenteraad
Data en agenda's van raad en raadscommissies
Datum 29 augustus 2007
Kenmerk 35
Persberichten
47 miljoen voor grootschalige renovatie van
metrotunnel Oostlijn
Het college van B&W trekt 47 miljoen euro uit voor de grootschalige renovatie van de
metrotunnel tussen Amsterdam Centraal en Amstelstation. De spoorconstructie in de
metrotunnel van de Oostlijn is na dertig jaar versleten en moet geheel worden vernieuwd.
Naast de spoorconstructie wordt de tunnelveiligheid verbeterd. In de zomer van 2008 gaat
de metrotunnel zeven weken lang nagenoeg dicht. Na de zomervakantie moet de metro
weer rijden. De werkzaamheden maken onderdeel uit van het project Renovatie Oostlijn.
Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer: "De lijn is na dertig jaar aan vernieuwing toe. Naast
het onderhoud aan de sporen en de verbetering van de veiligheid, gaan we ook nieuwe
metro's aanschaffen. In de OV-visie staat dat de kwaliteit van het openbaar vervoer
verbeterd moet worden, en deze renovatie levert daar een belangrijke bijdrage aan. Na
deze aanpassingen en met de aanschaf van de nieuwe metro's, voldoet de lijn weer
volledig aan de eisen van deze tijd."
Tunnelveiligheid
De veiligheid in de tunnel moet ook voldoen aan de eisen van deze tijd. Daarom komen er
anti-ontsporingsrails, diverse branddetectie- en blusvoorzieningen en een verhoogd en
breder vluchtpad in de tunnel. Speciale stroomschakelaars worden aangebracht zodat het
mogelijk wordt om op afstand stroom uit te schakelen én kort te sluiten, zodat bij een
eventuele calamiteit de nood- en hulpdiensten snel te werk kunnen gaan. De veiligheid
van de stations wordt vanaf 2009 aangepakt. Dan worden onder meer rookafvoerkanalen
en een brandalarmsysteem aangebracht en worden de vluchtwegen in de stations
verbeterd.
Vervangend vervoer
Door het GVB wordt momenteel, in samenspraak met de NS, een vervoerplan opgesteld
voor de zomer van 2008, waarin zeer beperkt gebruik kan worden gemaakt van de
metrotunnel. Er is voor de zomer gekozen omdat er dan minder reizigers zijn. Los van de
reguliere bussen, trams en de trein wordt tijdens de tunnelrenovatie aanvullend vervoer
ingezet.
Renovatie Oostlijn
Alle stations van de dertig jaar oude Oostlijn (Geinlijn en Gaasperplaslijn) worden
gerenoveerd. De stations worden zo ingericht dat ze goed schoon en heel te houden zijn.
Hierdoor voelen reizigers zich veiliger. De komende jaren worden de bovengrondse
perrons aangepakt. Het gaat om onderhoud van de daken, verlichting, vloeren en de
Nieuws uit B&W van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/archief
Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
29 augustus 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 35 Bestuursdienst
Pagina 2 van 6
funderingen van de perronvloeren. De stations blijven open voor de
metroreizigers. Behalve de perrons worden ook de toegangen en de stationshallen van de
ondergrondse en bovengrondse metrostations gerenoveerd. In 2012 moet de renovatie
van de Oostlijn gereed zijn.
Dit besluit wordt op 12 september in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur besproken en op 10 oktober in de gemeenteraad.
Stefan Rutte 552 3409/Hella Sauer, dIVV, 556 5115
Betere dienstverlening voor de Amsterdammer
Op dinsdag 28 augustus heeft het college van B&W de Servicecode vastgesteld.
Deze code draagt bij aan een betere dienstverlening, en legt vast waar de
Amsterdammer de gemeente aan kan houden. De Servicecode is één onderdeel van
de verbetering van de gehele dienstverlening van de gemeente Amsterdam. Na een
half jaar zal gekeken worden of de gemeente zich aan de afspraken over de
dienstverlening houdt.
Tjeerd Herrema, wethouder Dienstverlening: "De dienstverlening is het visitekaartje van
de gemeente, en die moet dan ook heel goed zijn. De Amsterdammer moet er vanuit
kunnen gaan dat vragen aan de gemeente op een vriendelijke manier, adequaat en goed
beantwoord worden. In de Servicecode staat precies wat de Amsterdammer van ons kan
verwachten. Iets wat volgens mij elke Amsterdammer zou willen weten, is bijvoorbeeld de
termijn voor beantwoording van vragen en klachten. Die moet ook bij alle diensten en
stadsdelen hetzelfde zijn. Wordt deze termijn overschreden, dan kunnen diensten zelf
besluiten iets aan te bieden, bijvoorbeeld een bloemetje."
Verbeterde dienstverlening
Amsterdam is hard bezig haar dienstverlening te verbeteren. Door de invoering van
`Antwoord' hoeft de Amsterdammer nog maar één telefoonnummer te onthouden voor
alles wat hij of zij wil weten over de gemeente. Ook de dienstverlening via Internet
verbetert: steeds meer producten zijn aan te vragen via het loket op Amsterdam.nl.
Amsterdam werkt daarnaast mee aan een project van het MKB om de doorlooptijden van
een aantal vergunningen voor ondernemers te meten. De Servicecode is een volgende
stap in de verbetering van de dienstverlening.
Servicecode
De normen die in de Servicecode staan gelden onder andere voor de termijn van
afhandeling van vragen en klachten, voor de manier waarop de burger geholpen wordt en
voor bijvoorbeeld wachttijden bij balies. In de Servicecode staat onder andere dat de
burger altijd binnen 24 uur een ontvangstbevestiging van de e-mail krijgt, en binnen vijf
dagen antwoord. Bij een klacht ontvangt de Amsterdammer binnen vijf dagen een
bevestiging van ontvangst. De klacht wordt binnen zes weken afgehandeld. De wachttijd
bij de balie mag niet meer zijn dan 20 minuten, en mensen die bellen krijgen altijd binnen
een dag antwoord.
Gebaar bij trage reactie
In de zomer is de gemeenteraad akkoord gegaan met het voorstel van het raadslid L.G.F.
Ivens (SP) om een gebaar te maken naar de burger als het te lang duurt voordat hij of zij
antwoord krijgt. Het college heeft besloten dat de verschillende diensten zelf een gebaar
maken naar de burger, als er klachten zijn. De diensten zijn hier verantwoordelijk voor en
betalen de attentie uit eigen budget.
29 augustus 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 35 Bestuursdienst
Pagina 3 van 6
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
De Tweede Kamer heeft ingestemd met een initiatief wetsvoorstel, dat het mogelijk maakt
een dwangsom op te leggen als de overheid te traag een beslissing neemt, bijvoorbeeld
bij bezwaarschriften. Deze wet wordt op 1 januari 2009 van kracht, afhankelijk van de
behandeling in de Eerste Kamer. De gemeente Amsterdam gaat de mogelijkheden om
eerder te starten met een eigen verordening onderzoeken.
Stefan Rutte 552 3409
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Noord-Holland en de gemeente
Amsterdam
Asbest aangetroffen op terrein in haven Amsterdam
Tijdens saneringswerkzaamheden van grond bij het bedrijf Eurotank in de haven
van Amsterdam is in juli asbest aangetroffen. Na deze vondst zijn de
Arbeidsinspectie en de gemeente Amsterdam meteen ter plaatse een onderzoek
gestart. Om de betrokken delen van het terrein zijn hekken geplaatst waardoor het
terrein beperkt toegankelijk is.
De bedrijfsactiviteiten zijn in juli op een deel van het terrein enkele dagen stilgelegd.
Inmiddels is het bedrijf weer operationeel nadat op last van de Arbeidsinspectie
(ministerie van Sociale Zaken) beschermende maatregelen op het terrein zijn genomen.
Door de GGD Amsterdam is geconcludeerd dat er geen sprake is van blootstellingrisico
voor mensen in de omgeving.
De Arbeidsinspectie heeft Eurotank opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de
risico's voor de werknemers van het bedrijf. Op bepaalde delen van het terrein worden
vanaf juli de werkzaamheden met beschermende kleding uitgevoerd. Op andere delen
van het terrein wordt nog onderzoek verricht.
De provincie Noord-Holland is de vergunningverlener voor dit olieoverslagbedrijf. Zij
controleert op de uitvoering van bedrijfsactiviteiten, in dit geval het overslaan van olie en
benzine.
Uit nader onderzoek zal moeten blijken waar het asbest vandaan komt. Ook wordt
bekeken hoe en wanneer gestart kan worden met de asbestsanering. De
saneringswerkzaamheden zijn gebonden aan strenge regels om gevaar voor de
volksgezondheid te voorkomen. De beoordeling of deze sanering op de juiste wijze wordt
uitgevoerd is de bevoegdheid van de gemeente Amsterdam (Dienst Milieu en
Bouwtoezicht).
De betrokkenen van de huidige saneringwerkzaamheden op het terrein en de
werknemers zijn inmiddels geïnformeerd.
Meriam Juthan 552 2619/06 5375 4331/Carla van 't Wuijver, provincie Noord-Holland,
023 514 4240/06 1860 9206
Andere A-besluiten
(genomen op basis van stukken en discussies)
Gemeentesecretaris
Om de gebruiksvriendelijkheid en de insourcing applicatiebeheer van Andreas te
verhogen, heeft het college ingestemd met het beschikbaar stellen van een aanvullend
rendabel krediet van 250.000 met een looptijd van anderhalf jaar (af te schrijven in vijf
29 augustus 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 35 Bestuursdienst
Pagina 4 van 6
jaar). De kapitaallasten die verbonden zijn aan dit krediet zullen gedekt worden binnen het
budgettaire kader van de Bestuursdienst met ingang van het Jaarplan 2008.
Openbare Orde en Veiligheid
Het college heeft ingestemd met het doen van een melding aan het College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP) dat de gemeentelijke informatiehuishouding radicalisering voor
de uitvoering van haar taken persoonsgegevens verwerkt. Deze handeling kan als
formeel worden gezien daar het CBP al informeel geïnformeerd is.
Economische Zaken
Het college heeft ingestemd met het toekennen van een maximale gemeentelijke bijdrage
van 700.000 aan de Stichting Amsterdam Wereldboekenstad. Dit bedrag zal worden
gedekt uit het Evenementenfonds. Een belangrijke voorwaarde aan deze subsidie is dat
de stichting het restbedrag voor hun begroting van 3.587.600 voor 1 januari 2008
gedekt moet hebben. Als dit niet het geval is, dan vervalt de bijdrage van 700.000. De
bijdrage wordt gefaseerd uitgekeerd, het eerste deel via een voorschot van 40% (
280.000). Op 8 juni 2006 is Amsterdam door de Unesco verkozen tot Wereldboekenstad
voor 2008. Eerder droegen Turijn, Montreal, Antwerpen en Bogota de titel World Book
Capital. Amsterdam mag zich Wereld Boekenstad noemen van 23 april 2008 tot 23 april
2009. Het sluit aan bij de doelstellingen van Kinderen Eerst en Amsterdam Topstad.
Zorg
Het college heeft ingestemd met de Bijzondere Subsidieverordening voor de
ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers in de informele zorg 2008. Deze
verordening is daarmee vrijgegeven voor inspraak. De gemeente heeft in het kader van
de Wmo de taak om mensen te stimuleren om een bijdrage te leveren aan het welzijn van
anderen en zorg te hebben voor elkaar. Daarom is het belangrijk dat mantelzorgers en
vrijwilligers goed ondersteund en gestimuleerd worden. Het uiteindelijke subsidieplafond
bij de verordening stelt het college op 23 oktober vast. De datum van behandeling in de
raadscommissie en in de gemeenteraad is nog niet bekend.
Ruimtelijke Ordening
Het college legt het ontwerpbesluit, waarin wordt voorgesteld om voor het
bestemmingsplan Andreas Ensemble in het stadsdeel Slotervaart hogere grenswaarden
dan de voorkeurgrenswaarden als gesteld in de Wet geluidhinder vast te stellen, ter
inzage. De waarden worden in verband met wegverkeerslawaai vastgesteld voor nieuwe
woningen en nieuwe maatschappelijke voorzieningen. Het plangebied ligt dicht bij de A10
en de Cornelis Lelylaan.
ICT
Het college heeft kennisgenomen van het Handboek Architectuur. In dit handboek is
beschreven hoe de gemeentelijke informatiehuishouding verder verbeterd kan worden.
Het handboek beschrijft hoe de informatievoorziening op verschillende niveaus binnen de
organisatie er uitziet en wordt verplicht gesteld voor alle diensten en bedrijven. Het
Handboek Architectuur wordt ter kennisneming naar de leden van de raadscommissie
gestuurd voor de vergadering op 26 september.
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Het college heeft kennisgenomen van de rapportage over het Project IJsei, 1e kwartaal
2007. Het budget van het Project IJsei wordt voldoende geacht tot 2012. In het eerste
kwartaal zijn de onderhandelingen over een nieuwe planning tot het einde van het project
gestart. De hoofdaannemer heeft grote voortgang geboekt met de werkzaamheden. Er is
gewerkt aan de zuidelijke tunnelbuis en de inritten. In mei is gestart met de bouw van het
busplatform. Hiervoor worden allereerst de kolommen van het platform gebouwd. De
voorbereidingen voor de bouw van de overkapping van het busstation zijn ook gestart.
Behandeling in de raadscommissie is op 3 oktober.
29 augustus 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 35 Bestuursdienst
Pagina 5 van 6
Het college heeft kennisgenomen van de stand van zaken van het onderhoud aan de
bestaande metro-infrastructuur over het tweede halfjaar van 2006. De spoorvervanging
tussen Van der Madeweg en Amstelstation is technisch gereed. Er werden bijna 3 km
spoor en 31 wissels vervangen. De spoorvervanging tussen Amstelstation en Centraal
Station zal gecombineerd worden met de renovaties van de ondergrondse stations en
tunnelveiligheid in het project `Tunnelwerk 2008'. De bovengrondse metroperrons van de
Oostlijn worden in 1½ jaar gerenoveerd in plaats van in vier jaar. Dit is mogelijk doordat er
niet alleen in de zomer gewerkt wordt, maar het hele jaar. Alle stations blijven tijdens de
uitvoeringswerkzaamheden open. Behandeling in de raadscommissie is op 3 oktober.
Volkshuisvesting
Het college heeft kennisgenomen van de notitie over stadsvernieuwingsnomaden. In de
vergadering van de raadscommissie op 6 juni jl. is de vraag gesteld of er
stadsvernieuwingskandidaten zijn die van de ene naar de andere te slopen woning
trekken. In de notitie is te lezen dat 1% van de stadsvernieuwingskandidaten in de
afgelopen vijf jaar al eens eerder gedwongen moest verhuizen. Er zijn geen mensen die in
tien jaar tijd voor de derde keer stadsvernieuwingskandidaat zijn geworden. Het grootste
risico wordt gelopen in Nieuw West, maar ook daar valt niet te verwachten dat het aantal
mensen dat twee keer voor de sloop moet wijken zal toenemen. Corporaties doen alles
wat mogelijk is om dit te voorkomen. Behandeling in de raadscommissie is op 3 oktober.
Volkshuisvesting/Grondzaken
Het college heeft kennisgenomen van het Stedenbouwkundig Plan Kadoelerbreek in het
stadsdeel Amsterdam-Noord. Dit plan is onderdeel van het vernieuwingsplan De Banne.
Het plan omvat de bouw van ongeveer 272 woningen, waarvan 130 sociale huur, 66
markthuur en 76 koop; 200 woningen zijn bestemd voor senioren. Er komen vier
groepswoningen voor 24 psychogeriatrische bewoners. Er is ongeveer 3000 m²
opgenomen voor een dienstencentrum en er komen ongeveer 210 gebouwde
parkeerplaatsen. Het college heeft ingestemd met de grondexploitatiebegroting met een
investeringsniveau van 3.266.000, 1.272.000 aan opbrengsten en een tekort van
1.948.000. Dit tekort wordt ten laste gebracht van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.
Het college verleent een krediet van 3.592.600 voor de uitvoering van het
stedenbouwkundig plan.
Het college heeft kennisgenomen van het Stedenbouwkundig Plan Aakstraat in het
stadsdeel Amsterdam-Noord. Dit plan omvat de bouw van ongeveer 140 woningen,
waarvan 30% sociale huur, 108 grote eengezinswoningen (waarvan 26 sociale huur) en
32 wibo-woningen (woningen in een beschermde omgeving). Er is 125 m² opgenomen
voor maatschappelijke voorzieningen. Het college heeft ingestemd met de
grondexploitatiebegroting, waarin de kosten zijn begroot op 2.154.000 en de
opbrengsten op 311.000. Het tekort van 1.824.000 wordt ten laste gebracht van het
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting. Het college verleent een krediet van 2.384.800
voor de uitvoering van het plan.
B-besluiten
(routinematig; geen stukken)
Algemene Zaken
· Aanwijzing gemeentelijke archiefbewaarplaats.
Juridische Zaken
· Bezwaarschrift van een gewezen ambtenaar voorheen werkzaam bij de Dienst
Persoonsgegevens over ontslag met ingang van 7 mei 2007 op grond van artikel
1121a van het ARA.
29 augustus 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 35 Bestuursdienst
Pagina 6 van 6
· Bezwaarschrift van de Stichting Asko Kamerkoor gericht tegen de afwijzing van het
verzoek om subsidie voor amateurkunst.
· Bezwaarschrift van 19-03-2007, ingediend door S. Costermans, gericht tegen besluit
van B&W van 02-02-2007 over bestuursdwang ADM Haven.
· Bezwaarschrift van 19-03-2007, ingediend door B. de Witte, gericht tegen besluit van
B&W van 02-02-2007 over bestuursdwang ADM Haven.
· Bezwaarschrift van 13-03-2007, ingediend door mevr. M. Ouwehand, gericht tegen
besluit van B&W van 02-02-2007 over bestuursdwang ADM Haven.
· Bezwaarschrift van 19-03-2007, ingediend door J.J. Arnold, gericht tegen besluit van
B&W van 02-02-2007 over bestuursdwang ADM Haven.
· Bezwaarschrift van 26-04-2007, ingediend door mevr. M. Woelinga namens S.M.
Daamen, gericht tegen besluit van B&W over de lichting van een pleziervaartuig.
· Bezwaarschrift van een ambtenaar voorheen in dienst bij DWI gericht tegen besluit
van B&W over de afwijzing van het verzoek om aanvulling pensioentekort.
Ruimtelijke Ordening
· Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over het bestemmingsplan Banne-
Centrumgebied van het stadsdeel Amsterdam-Noord.
· Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over het bestemmingsplan Banne-
Toren IJdoornlaan-Statenjachtstraat van het stadsdeel Amsterdam-Noord.
· Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over de verlening van een verklaring
van geen bezwaar voor het veranderen en vergroten tot theatergebouw aan de
Marnixstraat 394A-404 en Leidsekade 90-91 van het stadsdeel Centrum.
Grondzaken
· Aankoop pand Tolstraat 129 van de (gemeentelijke) BV `Hotel Du Vieux Doelen van
ouds de Oude Doelen N.V.'.
Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in
principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de
dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.
Raad en raadscommissies
Voor de actuele agenda's, inclusief de vergaderstukken, zie
www.gemeenteraad.amsterdam.nl
De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de verschijningsdatum van
deze publicatie. Informatie over de definitieve agenda's van de vergaderingen van de
gemeenteraad en de raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het
Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij de vergaderingen
behorende stukken ter inzage.
Adres Voorlichtingsloket:
Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM
Telefoon 14 020
Postbus 202 Directie Communicatie
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl
---- --
Gemeente Amsterdam