Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 29 augustus 2007

Capgemini werpt licht op softwaretrends en -oplossingen voor de transportsector

Transportation Report 2007: Roep om integratie van software in transportsector houdt aan

Het creëren van geïntegreerde softwareoplossingen is binnen de transportsector een aanhoudende trend, zo blijkt uit de derde editie van het Transportation Report 2007 dat Capgemini Nederland b.v. vandaag uitbrengt. Het rapport biedt, op basis van onderzoek onder 38 belangrijke softwareleveranciers in Europa en Amerika, een uitgebreide analyse van de softwareoplossingen die wereldwijd beschikbaar zijn voor de transportsector. Daarnaast worden de belangrijkste trends en uitdagingen beschreven en worden handreikingen geboden om efficiënt te kunnen bewegen in een steeds complexere markt.

De integratie van software blijkt binnen de transportsector, nog meer dan in voorgaande jaren, een belangrijke trend te zijn. Met name de integratie van transportsoftware met ERP-, CRM-, en gerelateerde software pakketten staat hoog op de agenda van de leveranciers. Maar liefst 76% van de ondervraagden benoemt dit als een belangrijke ontwikkeling. De integratie met mobiele oplossingen, zoals boordcomputers, wordt eveneens vaak genoemd (71%).

De aanhoudende integratietrend wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door de toenemende complexiteit binnen de transport- en logistieke sector. Luc Scheidel, principal consultant Transport en Logistieke dienstverlening bij Capgemini Nederland b.v.: Het plannen en uitvoeren van transport wordt mede door de globalisering, de toenemende vraag om flexibele supply chains en aandeelhouders die operational excellence eisen steeds complexer. Om aan deze complexiteit tegemoet te komen is het van groot belang flexibel te kunnen handelen en communiceren met andere systemen. Dit kan alleen als applicaties en systemen geïntegreerd zijn. Service Oriented Architecture (SOA) speelt hierbij volgens het rapport en 40% van de ondervraagden een belangrijke rol. SOA maakt het gebruik van nauw samenwerkende én flexibele applicatiearchitecturen mogelijk , aldus Scheidel.

De toepassing van RFID wordt eveneens door 40% van de ondervraagden als belangrijke trend genoemd. RFID is de pilotfase voorbij en zal op korte termijn daadwerkelijk geïmplementeerd worden. Uit het rapport blijkt tevens dat de markt van transportsoftware de afgelopen jaren flink in beweging is. Zo hebben er sinds 2005 een groot aantal overnames en fusies plaatsgevonden. Dit heeft een positief effect gehad op de financiële stabiliteit en het innoverend vermogen van softwareleveranciers. Slechts één van de ondervraagde leveranciers geeft aan het afgelopen jaar geen winst te hebben gemaakt; dat is aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren.

Naast de analyse van belangrijkste trends en uitdagingen, werpt het Transportation Report - aan de hand van business insight-artikelen - licht op een aantal actuele strategische thema s. Beschreven wordt welke rol software kan spelen in de toenemende trend van offshoring, hoe de planning van FTL (Full Truck Load) / LTL (Less Than Truck Load) zo efficiënt mogelijk kan worden ingevuld en hoe gebruik van standaard software een organisatie concurrentievoordeel kan opleveren.

Met de publicatie van dit rapport zetten we onze traditie van Thought Leadership op het gebied van supply chain management voort , zegt Luc Scheidel. Bedrijven zien in toenemende mate de strategische waarde van transport en de complexiteit binnen de sector. Met dit rapport verschaffen we inzicht in die complexiteit en bieden we handvatten om hier strategisch mee om te gaan.

Over Capgemini

Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 75.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT