Heineken N.V.

Heineken N.V. rapporteert sterke autonome nettowinstgroei van 35% over de eerste helft van 2007




Date: 29 August 2007
Location: Amsterdam, The Netherlands
Publisher: Heineken N.V.

Amsterdam, 29 augustus 2007 - Heineken N.V. heeft vandaag een sterke volumegroei en een autonome nettowinstgroei van 35% over de eerste zes maanden van 2007 bekendgemaakt. Alle regio's hebben aan het groter volume en de hogere winst bijgedragen. Heineken bevestigt de verwachting van een autonome nettowinstgroei van 20-25% voor het gehele jaar 2007. De aan het begin van 2007 verwachte winststijging van 10-13% werd in juli naar boven bijgesteld, met name als gevolg van een hogere verkopen in de eerste maanden van 2007 door uitzonderlijk zacht weer in Europa. Heineken zal op 20 september 2007 een verhoogd interimdividend van EUR 0,24 per aandeel uitkeren (in 2006 was dit EUR 0,16).

Kerncijfers1

1e halfjaar 2007 1e halfjaar 2006 wijziging Autonome groei (miljoen hl ) (miljoen hl)
Groep biervolume 68,1 62,8 8,5% 7,6%
Geconsolideerd biervolume 58,2 53,3 9,5% 8,3%
(miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 6.127 5.738 6,8% 8,0%
EBIT 649 759 -14,5% -
EBIT (beia) 906 726 24,8% 26,8%
Nettowinst 302 433 -30,4% -
Nettowinst(beia) 548 410 33,6% 35,2%

(EUR) (EUR)
Verwaterde winst per aandeel 0,62 0,88 -30,4% - Verwaterde winst per aandeel (beia) 1,12 0,84 33,6% -


* Solide autonome EBIT (beia) groei van 27%: De EBIT (beia) nam met 26,8% toe tot EUR 906 miljoen. De nettowinst (beia) steeg autonoom met 35%, met name door een stijging van de EBIT (beia) en door EUR 24 miljoen lagere financieringskosten. De gerapporteerde nettowinst was 30,4% lager als gevolg van bijzondere lasten van EUR 240 miljoen in 2007 vergeleken met EUR 28 miljoen aan bijzondere baten over de eerste helft van 2006.


* Versnelde omzetgroei: De omzet steeg autonoom met 8,0% dankzij hogere volumes, een betere verkoopmix en hogere prijzen. Het geconsolideerde biervolume bedroeg 58,2 miljoen hectoliter, een stijging met 9,3%. Van deze groei was 8,3% autonoom en had 1% betrekking op voor het eerst geconsolideerde volumes. De biermarkten profiteerden in de eerste maanden van 2007 van uitzonderlijk zacht weer in grote delen van Europa. Een sterke volumegroei werd gerealiseerd in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en het Verre Oosten. Innovaties leverden opnieuw een positieve bijdrage: het volume van tapbier in nieuwe verpakkingsvormen, zoals het Tapvat, steeg ten opzichte van de eerste helft van 2006 met 20% tot 346.000 hectoliter.


* Marktaandeel van het Heineken merk sterk gegroeid: Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment steeg met 10,8% tot 12,1 miljoen hectoliter. Het marktaandeel van het merk in dit segment nam opnieuw toe. Het volume van Heineken Premium Light in de Verenigde Staten steeg met 30% tot 402.000 hectoliter.


* F2F vaste kostenratio verder verlaagd: De ratio van de F2F vaste kosten is verbeterd tot 31,5% (voor het gehele jaar 2006 was dit 33,1%). Fit2Fight, het driejarige programma van Heineken voor verlaging van de vaste kosten, heeft over de eerste zes maanden van 2007 tot verdere brutobesparingen van EUR 75 miljoen geleid. Voor het gehele jaar wordt een brutokostenbesparing van EUR 135-155 miljoen verwacht. Heineken verwacht dat de totale herstructureringskosten over de gehele driejarige looptijd van het Fit2Fight-programma zullen uitkomen op EUR 250-300 miljoen. Dit is een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting van EUR 325-375 miljoen.

Verklaring van de CEO

Jean François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO, merkte op:

"In de eerste zes maanden van 2007 hebben we uitstekende voortgang geboekt met onze inspanningen om een meer prestatiegerichte bedrijfscultuur binnen Heineken te ontwikkelen. Zelfs wanneer we rekening houden met de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden in Europa in het afgelopen halfjaar, dan nog is de gerealiseerde groei boven verwachting.

De voortdurende aandacht die we aan onze topprioriteiten besteden, heeft geleid tot een sterke autonome omzetgroei en belangrijke voortgang in de realisatie van onze ambitieuze doelstellingen voor kostenbesparing.

Met een volumegroei in de dubbele cijfers en een toegenomen marktaandeel in het internationale premiumsegment ontwikkelde het Heineken merk zich opnieuw uitstekend De gestegen bijdrage van onze activiteiten in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Azië laat zien dat wij een goede balans hebben tussen de winstgevendheid van onze ontwikkelde markten en het potentieel van onze opkomende markten.

Daarnaast ben ik er trots op dat we in de eerste helft van het jaar twee belangrijke stappen hebben gezet in de verder uitbouw van onze onderneming. In de eerste plaats de vernieuwing van het contract met FEMSA in de Verenigde Staten voor 10 jaar. Dit stelt onze Amerikaanse operatie in staat om zich om te vormen tot een bedrijf met een volledig merkenportfolio. In de tweede plaats onze beslissing om in Zuid-Afrika een brouwerij te bouwen nadat wij de controle over ons Amstel merk in dat land hebben teruggekregen. Hierdoor krijgen we in Zuid-Afrika een sterkere onderneming met een hogere winstgevendheid.

Heineken is nu slagvaardiger en meer prestatiegericht en ik heb er alle vertrouwen in dat we nu een uitstekende uitgangspositie hebben om onze wereldwijde activiteiten verder uit te breiden".

Winstverwachting voor het gehele jaar 2007

In juli heeft Heineken N.V. de prognose voor de autonome nettowinstgroei over 2007 naar boven bijgesteld tot 20-25%, als gevolg van de sterke groei van het volume en de omzet die met name in het eerste halfjaar in Centraal- en Oost-Europa, Afrika en Azië werd gehaald. Deze goede ontwikkeling was gedeeltelijk het gevolg van het uitzonderlijk zachte weer in de eerste vier maanden van 2007. Heineken verwacht dat de volumegroei in de tweede helft van 2007 zal worden voortgezet, zij het in een, relatief gezien, gematigder tempo, als gevolg van het wisselvallige weer aan het begin van het tweede halfjaar van 2007 in vergelijking met het sterke tweede halfjaar van 2006.

Het volume van het Heineken merk in het internationale premiumsegment is met 10,8% gegroeid, waarbij het marktleiderschap in dit segment nog verder is uitgebouwd. Het segment van internationale premiumbieren blijft sneller groeien dan de totale biermarkt en het Heineken merk verkeert in een prima positie om maximaal van deze trend te profiteren.

Heineken heeft zich volledig ingedekt voor de benodigde grondstoffen en verpakkingsmateriaal voor de rest van 2007. In lijn met de eerdere afgegeven verwachting van Heineken zullen de gemiddelde kosten van grondstoffen en verpakkingsmaterialen per hectoliter in 2007 met circa 8% stijgen als gevolg van de gestegen inkoopprijzen. Het effect hiervan zal in de tweede helft van 2007 relatief groter zijn.

Het Fit2Fight-programma verloopt volgens schema en zal naar verwachting aan het einde van het jaar een cumulatieve brutobesparing van EUR 250-270 miljoen hebben opgeleverd. Dit komt overeen met 55-60% van de totale besparing van EUR 450 miljoen die in het kader van het gehele programma worden nagestreefd. Voor het gehele jaar 2007 worden bijzondere lasten voor belastingen van EUR 65-100 miljoen verwacht.

Interimdividend

Heineken N.V. heeft aan het begin van het jaar het dividendbeleid gewijzigd, waarbij de dividenduitkering is verhoogd van 20-25% tot 30-35% van de nettowinst (beia). Het interimdividend werd daarbij vastgesteld op 40% van het totale dividend over het voorafgaande jaar. In overeenstemming hiermee wordt per aandeel van EUR 1,60 nominaal een interimdividend van EUR 0,24 betaalbaar gesteld op 20 september 2007. De aandelen Heineken N.V. zullen op 30 augustus 2007 ex-dividend worden genoteerd.


1 Voor een toelichting op de gebruikte terminologie, raadpleeg de woordenlijst aan het einde van het persbericht

Download hieronder het volledige persbericht Zie het origineel