Gemeente Alphen aan den Rijn
Stadshart tevreden over winkel
Bezoekers Stadshart tevreden over winkelaanbod
Meer evenwicht tussen Hoge en Lage Zijde
Meer dan 35 procent van de Alphenaren en bijna vijftig procent van de
mensen in de regio zeggen vaker naar het Stadshart te komen sinds alle
vernieuwingen. Ze geven het Stadshart gemiddeld een 7,4 als
rapportcijfer. Dit geldt zowel voor het Stadshart als geheel als het
nieuwste deel aan de Hoge Zijde (Rijnplein e.o.).
Twintig procent van de Alphenaren en bijna tien procent van mensen uit
de regio (Alkemade, Bodegraven, Boskoop, Jacobswoude, Liemeer,
Nieuwkoop, Rijnwoude en Ter Aar noemen het Stadshart de belangrijkste
aankoopplaats voor dagelijkse artikelen. Voor niet-dagelijkse
artikelen is dat 44,2 resp. 22,8 procent. Vooral de compleetheid van
het winkelaanbod is hiervoor een belangrijke reden.
Deze en vele andere cijfers komen uit de Stadshartmonitor 2006, de
tweede meting sinds de werkzaamheden in het Stadshart begonnen. In
juni 2006 werden meer dan 640 bezoekers van het Stadshart ondervraagd
door bureau BRO in opdracht van de gemeente en de Kamer van
Koophandel. Ook via internet werden vragen gesteld. Belangrijkste
conclusie: de rol die het Stadshart vervult als regionaal
winkelcentrum is de afgelopen jarenn verder gegroeid. BRO zegt: De
investeringen die gedaan zijn door de ontwikkeling van het Rijnplein
en omgeving lonen. De waarderingscijfers zijn gestegen, zowel voor de
compleetheid van het winkelaanbod als de verbeterde sfeer en
gezelligheid.
Belangrijke achtergrond voor de ontwikkeling van het Stadshart was en
is het economisch functioneren van de detailhandel. Uit de omzetindex
blijkt een dalende omzetsgroei sinds 1999. Hiermee volgt Alphen aan
den Rijn de landelijke trend.
Verbeterpunten
BRO noemt ook een aantal verbeterpunten die uit het onderzoek naar
voren komen. Zo blijkt de wisselwerking tussen de Lage Zijde en de
Hoge Zijde nog niet optimaal te zijn. Weliswaar is het aanbod van
functies meer in evenwicht gekomen (vooral door de uitbreiding van het
aantal winkels aan de Hoge Zijde), er is nog wel behoefte aan meer
samenhang. Een ander verbeterpunt volgens de ondervraagden is de
verkeersveiligheid en de uitstraling van de openbare ruimte en
bebouwing aan de Lage Zijde. Het masterplan Lage Zijde besteedt hier
veel aandacht aan.
Wethouder Groen in t Wout is tevreden met de uitkomsten. We zijn op de
goede weg. Duidelijk is dat de achterstand van Alphen aan den Rijn in
vergelijking met andere gemeenten is ingelopen. We zitten weer op het
landelijk gemiddelde qua winkelaanbod en voorzieningen. Ik ben ook
blij dat de plannen voor de Lage Zijde ook sterk het evenwicht van
beide oevers benadrukken. Dat blijkt ook voor Alphenaren en de
bezoekers uit de regio belangrijk te zijn.
Medeopdrachtgever De Roo van de Kamer van Koophandel reageert eveneens
positief op de uitkomsten van het onderzoek. Vanuit de huidige
situatie zal Alphen aan den Rijn beter kunnen concurreren met haar
omringende steden. Aandachtspunt hierbij is dat beide zijden elkaar
gaan versterken, zodat bezoekers langer verblijven en gemiddeld meer
besteden.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn
4