Gemeente Alphen aan den Rijn

Stadshart tevreden over winkel

Bezoekers Stadshart tevreden over winkelaanbod

Meer evenwicht tussen Hoge en Lage Zijde

Meer dan 35 procent van de Alphenaren en bijna vijftig procent van de mensen in de regio zeggen vaker naar het Stadshart te komen sinds alle vernieuwingen. Ze geven het Stadshart gemiddeld een 7,4 als rapportcijfer. Dit geldt zowel voor het Stadshart als geheel als het nieuwste deel aan de Hoge Zijde (Rijnplein e.o.).

Twintig procent van de Alphenaren en bijna tien procent van mensen uit de regio (Alkemade, Bodegraven, Boskoop, Jacobswoude, Liemeer, Nieuwkoop, Rijnwoude en Ter Aar noemen het Stadshart de belangrijkste aankoopplaats voor dagelijkse artikelen. Voor niet-dagelijkse artikelen is dat 44,2 resp. 22,8 procent. Vooral de compleetheid van het winkelaanbod is hiervoor een belangrijke reden.

Deze en vele andere cijfers komen uit de Stadshartmonitor 2006, de tweede meting sinds de werkzaamheden in het Stadshart begonnen. In juni 2006 werden meer dan 640 bezoekers van het Stadshart ondervraagd door bureau BRO in opdracht van de gemeente en de Kamer van Koophandel. Ook via internet werden vragen gesteld. Belangrijkste conclusie: de rol die het Stadshart vervult als regionaal winkelcentrum is de afgelopen jarenn verder gegroeid. BRO zegt: De investeringen die gedaan zijn door de ontwikkeling van het Rijnplein en omgeving lonen. De waarderingscijfers zijn gestegen, zowel voor de compleetheid van het winkelaanbod als de verbeterde sfeer en gezelligheid.

Belangrijke achtergrond voor de ontwikkeling van het Stadshart was en is het economisch functioneren van de detailhandel. Uit de omzetindex blijkt een dalende omzetsgroei sinds 1999. Hiermee volgt Alphen aan den Rijn de landelijke trend.

Verbeterpunten
BRO noemt ook een aantal verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen. Zo blijkt de wisselwerking tussen de Lage Zijde en de Hoge Zijde nog niet optimaal te zijn. Weliswaar is het aanbod van functies meer in evenwicht gekomen (vooral door de uitbreiding van het aantal winkels aan de Hoge Zijde), er is nog wel behoefte aan meer samenhang. Een ander verbeterpunt volgens de ondervraagden is de verkeersveiligheid en de uitstraling van de openbare ruimte en bebouwing aan de Lage Zijde. Het masterplan Lage Zijde besteedt hier veel aandacht aan.

Wethouder Groen in t Wout is tevreden met de uitkomsten. We zijn op de goede weg. Duidelijk is dat de achterstand van Alphen aan den Rijn in vergelijking met andere gemeenten is ingelopen. We zitten weer op het landelijk gemiddelde qua winkelaanbod en voorzieningen. Ik ben ook blij dat de plannen voor de Lage Zijde ook sterk het evenwicht van beide oevers benadrukken. Dat blijkt ook voor Alphenaren en de bezoekers uit de regio belangrijk te zijn.

Medeopdrachtgever De Roo van de Kamer van Koophandel reageert eveneens positief op de uitkomsten van het onderzoek. Vanuit de huidige situatie zal Alphen aan den Rijn beter kunnen concurreren met haar omringende steden. Aandachtspunt hierbij is dat beide zijden elkaar gaan versterken, zodat bezoekers langer verblijven en gemiddeld meer besteden.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn

4