Gemeente Delft

Gratis openbaar vervoer op zaterdag in Delft stopt eind 2007

Het college stelt de raad voor om eind 2007 te stoppen met gratis openbaar vervoer op zaterdag. Reden is dat de proef niet heeft geleid tot meer bezoekers aan de binnenstad. Maar vijf procent zou zijn thuis gebleven als het openbaar vervoer niet gratis was. De proef trok wel veel extra (bus)reizigers. Sinds 6 januari 2007 waren bus en tram in Delft tussen 11.00 en 18.00 uur gratis. Ook kon gratis worden gereisd op Lichtjesavond 2006 en op Koninginnedag 2007.

Connexxion spreekt van "een grote reizigerstoename" en heeft tijdens de proef (ook in de zomer) vier extra bussen in moeten zetten om de extra passagiers op zaterdag te kunnen vervoeren. Op de bussen is een reizigersgroei van 12 % geconstateerd. Volgens de HTM trokken de trams "niet noemenswaardig" meer reizigers.

Uit telgegevens van de oude lijn 61 en de vergelijkbare nieuwe lijn 81, blijkt ter hoogte van het Bolwerk een stijging van de bezetting van 32% naar 90% en een toename van het aantal reizigers met 283%. Ter hoogte van het station steeg de bezetting van 33% naar 74% en het aantal reizigers nam toe met 222%. Ook lijn 80/82 liet een goede bezetting zien. Bij het station richting centrum was de gemiddelde bezetting 126% en richting Voorhof 111%. Bij de halte Krakeelpolderweg (richting station) lag de bezetting gemiddeld op 116%.

Passagiers konden tijdens de proef gebruik maken van een gratis vervoerbewijs. In totaal werden 105.000 van deze gratis vervoerbewijzen verspreid. Dat gebeurde huis-aan-huis (46.000 stuks), via de Publieksbalie en het informatiepunt van Connexxion (24.000 stuks in één week). In totaal zijn nog 35.000 vervoerbewijzen bijgedrukt. Hoe vaak een gratis vervoerbewijs is gedownload via www.gemeentedelft.info is niet bekend.

Onderzoek via het Delft Internet Panel (mei 2007) wijst uit dat de bekendheid met het gratis openbaar vervoer hoog was (92%). Meer dan de helft (56%) geeft aan geen gebruik te hebben gemaakt van het gratis openbaar vervoer. Dertig procent heeft dat wel gedaan. Maar een klein deel van de respondenten (5%) geeft aan dat men thuis zou zijn gebleven als het vervoer niet gratis zou zijn geweest. Passagiers zouden de reis hebben betaald of zouden op een andere manier hebben gereisd (auto, fiets, te voet).

Op 13 september bespreekt de commissie Wijkzaken, Verkeer en Beheer het voorstel.

Noot voor de redactie (