'High Five' concept tegen overgewicht, steunt ontwikkelingsgebieden

28/08/2007 14:07



Markies Catering




- Effectieve, niet-belerende aanpak in de strijd tegen overgewicht
- '4-2' producten subsidiëren kinderen in ontwikkelingsgebieden

Met het 'High Five - lekker eten' concept gaat Markies Catering de strijd aan tegen overgewicht onder jongeren en studenten. 'High-Five - lekker eten' is een concept waarbij gezonde voeding actief wordt gepromoot onder studenten in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. 'High Five - lekker eten' onderscheidt zich van andere methoden door een positieve en niet-belerende benadering.

Overgewicht is een steeds groter wordend probleem onder jongeren. Inmiddels kampen meer dan 400.000 jongeren in Nederland met een bepaalde vorm van obesitas. Om haar maatschappelijke betrokkenheid te tonen heeft Markies Catering daarom het 'High Five - lekker eten' concept ontwikkeld, waarbij jongeren in hun eigen taal worden aangemoedigd te eten volgens de regels van de Schijf van Vijf. Gezond eten is niet alleen goed voor je lijf, maar bovenal erg lekker.

Effectieve, niet-belerende aanpak
Kenmerkend voor het concept is dat er promotiematerialen ingezet worden die positieve associaties leggen tussen gezond eten en thema's die aansluiten bij jongeren en studenten. Met boodschappen als 'als je gezond eet, voel je je lekker'; 'als je gezond eet, zie je er goed uit'; 'gezond eten is cool' en 'gezond eten past bij een sportieve levensstijl' worden studenten en jongeren op een positieve manier geprikkeld om gezonder te gaan eten. De benadering is, in tegenstelling tot initiatieven uit het verleden, positief en niet-belerend. Hierdoor zal 'High Five - lekker eten' een effectieve methode zijn om overgewicht onder jongeren terug te dringen. In aanvulling hierop wordt een aparte lijn met voedingsproducten onder de naam "High Five" aangeboden die geheel in lijn is met de richtlijnen van de Schijf van Vijf en aansluit bij de smaak en voorkeuren van studenten. In de "High Five" -lijn zitten alleen producten die écht in de smaak vallen bij studenten en leerlingen. Dit komt voort uit het idee dat studenten en leerlingen alleen te bewegen zijn om gezonder te eten indien zij het ook echt lekker vinden. Marc Damen, directeur van Markies Catering verklaart: "Het besef en de ervaring dat je jezelf na het eten van een broodje gezond lekkerder voelt dan na het eten van een zak chips, dat het broodje gezond net zo lekker of zelfs lekkerder is en dat door gezonde voeding je er beter uitziet, is de combinatie die een ander eetpatroon bijbrengt."Tevens zorgt gerichte productinformatie ervoor dat studenten en leerlingen zich kunnen oriënteren en bewust worden van de verschillen tussen voedingswaren.

'4-2' producten
Een ander kenmerk van de 'High Five' productlijn de speciale '4-2' (spreek uit 'for two') producten. Bij verkoop van ieder '4-2' product subsidieert Markies een dag lang onderwijs en voeding van een kind in een ontwikkelingsland. Op deze manier tracht Markies jongeren en studenten tevens maatschappelijk bewust te maken waarbij niet alleen het eigen individu voorop staat.





http://www.markiescatering.nl