RFID-project Schiphol en Haven Amsterdam van start

04/09/2007 09:11



Air Cargo Netherlands



Amsterdam/Schiphol, 4 september 2007 - Ruim 50 praktijkmensen uit de luchtvrachtindustrie en de Amsterdamse havens hebben op 28 augustus deelgenomen aan de kick-off bijeenkomst van een groot onderzoeksproject waarbij RFID toepassingen in logistieke ketens centraal staan. RFID staat voor Radio Frequency Identification, een soort elektronische barcode. Doel van het project is om de aantrekkelijkheid van de regio als vestigingsplaats én draaischijf voor vervoer te versterken. De logistieke sector is één van de speerpunten waar het kabinet op in zet om de concurrentiekracht van Nederland te verbeteren. Logistiek is één van de 'Pieken in de Nederlandse Delta' en de 'Smart Cargo Hub', een initiatief van overheid en bedrijfsleven in de Noordvleugel van de Randstad, past uitstekend in dit beleid. Smart Cargo Hub richt zich op het verbeteren van logistieke processen in deze regio door betere en slimmere samenwerking tussen overheden en bedrijfsleven. Eén van de projecten in dit kader is de toepassing van RFID in logistieke ketens.

Het ministerie van EZ, de provincie Noord Holland, de gemeente Amsterdam en Haven Amsterdam hebben middelen vrijgemaakt om samen met het bedrijfsleven te onderzoeken welke logistieke stromen zich het best lenen voor RFID toepassingen en hoe de aantrekkelijkheid van de regio als vestigingsplaats voor verladers en logistieke dienstverleners hierdoor vergroot kan worden. Smart Cargo Hub speelt in op het unieke gegeven dat er in de Noordvleugel zowel een grote luchthaven als een grote zeehaven is, die beiden in Europa tot de top behoren. Bij het onderzoek naar de RFID toepassingen wordt ook gekeken hoe de onderlinge relatie versterkt kan worden. De brancheverenigingen ORAM en ACN zijn de trekkers van het onderzoek. Atos Consulting, Cargonaut en SmartLoxs voeren het project samen met een kleine 20 deelnemende bedrijven uit.

Ad Rutten, Executive VP en Chief Operations Officer van de Schiphol Group, die de kick-off van de RFID workshop verzorgde, "steunt het uitgangspunt van de Smart Cargo Hub om de decentrale ligging van Schiphol te compenseren door slimmere processen. Die moeten in goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven ontwikkeld worden. Voor de regio Amsterdam is het goed dat dit vanuit airport-seaport optiek gebeurt. Misschien kunnen we van elkaar leren en het maakt de regio ook aantrekkelijker. Technologie kan helpen om de ketens transparanter te maken en dat is goed voor de betrouwbaarheid en de veiligheid, in het belang van de sector en de overheid. De technologie bestaat, het gaat erom dat we dit slim aan elkaar knopen, net zoals we dat met DGVS ook hebben gedaan," aldus Rutten.

In de luchtvracht is het voorkomen van administratieve fouten in de virtuele vrije douane zone een mogelijke toepassing, waarbij meteen de overslagprocessen bij de afhandelaar en in de tweede linie loodsen verbeterd kunnen worden. Versnelling van het importproces is een belangrijk doel daarbij. RFID kan ook nuttig zijn in de export, bijvoorbeeld voor het identificeren van e-freight zendingen en het registreren van de status van zendingen in het kader van Cargo 2000. Voor de logistici uit de Amsterdamse havens is ketenintegratie het voornaamste oogmerk voor toepassing van RFID. Daarnaast vormen knelpunten op het gebied van security, administratie en inspecties aanknopingspunten. Concreet zijn er al drie importstromen geïdentificeerd voor nader onderzoek (waaronder een logistieke stroom die zowel van de lucht- als de zeehaven gebruik maakt) en moeten enkele situaties nog nader bekeken worden. De komende maanden zullen de voorgestelde pilot projecten verder worden uitgewerkt en in de praktijk worden getoetst. Begin volgende jaar zullen de resultaten daarvan bekend worden gemaakt.





http://www.acn.nl