Introductie van milieubesparende Ford ECOnetic-modellen in Frankfurt
(8/28/2007)
Met de introductie van een geheel nieuwe serie Ford ECOnetic modellen
op de aankomende autotentoonstelling van Frankfurt biedt Ford Europa
de consument nog meer alternatieven op het gebied van
CO -vriendelijke auto's.
Ford gebruikt in deze auto's de nieuwste common-rail dieselmotoren in
combinatie met andere, zorgvuldig geselecteerde technieken waarmee de
CO -uitstoot tot een absoluut minimum kan worden beperkt. De eerste
in deze reeks, die eind 2007 wordt verwacht, is de Ford Focus
ECOnetic, met een ongekend lage CO -uitstoot van slechts 115g/km â
gebruik makend van conventionele technologie.
"Onze huidige Europese modellen zijn al uitermate concurrerend op het
gebied van CO -uitstoot, maar we weten ook dat steeds meer
consumenten een zo laag mogelijke uitstoot een belangrijk
aankoopargument vinden en dat ze steeds meer auto's hebben om uit te
kiezen," aldus John Fleming, President en CEO van Ford Europa.
"Met de introductie van een aantal modellen met lage CO -uitstoot en
speciale Ford ECOnetic-logo's willen we een goed alternatief bieden
aan klanten die lage emissies zwaar laten meewegen in hun
aankoopbeslissing.
"We hebben de naam Ford ECOnetic gekozen omdat deze milieuvriendelijke
technologie in verband brengt met het nieuwe 'kinetic design' van
Ford, dat 'energie in beweging' uitdrukt," vervolgt Fleming. "Maar
de naam maakt ook duidelijk dat de nadruk op ultralage emissies
beslist niet ten koste zal gaan van de kwalitatief hoogwaardige
rijdynamiek die onze klanten van Ford gewend zijn."
Ford Focus ECOnetic: Ongekend lage emissies
Meer details over de Ford ECOnetic-modellen worden in september
bekendgemaakt op de Frankfurt Motor Show 2007. De eerste auto waarin
de nieuwe techniek wordt toegepast is het populairste Ford-model, de
Focus.
De nieuwe Ford Focus ECOnetic (leverbaar vanaf begin 2008) is het
bewijs dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde
CO -uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele
motortechnologie, gekoppeld aan een slimme combinatie van
afzonderlijke maatregelen voor brandstofbesparing.
De nieuwe Ford Focus ECOnetic wordt aangedreven door een buitengewoon
efficiënte 109 pk (80 kW) sterke 1.6 liter Duratorq TDCi-motor met
standaard dieselpartikelfilter. Deze motor heeft een gemiddeld
verbruik van slechts 4,3 l/100km, wat overeenkomt met een gemiddelde
CO -uitstoot van 115g/km.
"De grootste uitdaging voor ons engineeringteam was het realiseren van
een zo groot mogelijke CO -reductie met beschikbare, betaalbare
technologie," zegt Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director voor Ford
bij de divisie Medium Cars. "Het resultaat van deze inspanning is
zowel een ongeëvenaard schone auto op basis van een ultramoderne
conventionele motor, als een aantal nuttige ontdekkingen die we op den
duur ook kunnen toepassen in andere dieselmodellen van Ford."
Uitgangspunt voor het bereiken van deze resultaten was het verminderen
van de rijweerstand en het verbeteren van de aerodynamica. Door de
auto te verlagen en er een aerodynamische kit en 195/65R15-banden op
te monteren, kon een bijzonder lage cw-waarde van 0,31 worden bereikt.
Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand die voor
het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie van een
nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld door
Ford-partner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo
groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie zal worden geïntroduceerd
in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.
Meer keuze
Door de nieuwe Ford ECOnetic-dieseluitvoeringen toe te voegen aan het
ruime productaanbod, biedt Ford de consument een duidelijke en
betaalbare keuze in milieuvriendelijke auto's.
Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op
basis van energie uit hernieuwbare biomassa. De Ford Focus en Ford
C-MAX zijn al beschikbaar als Flexifuel-modellen, die kunnen rijden op
bio-ethanol E85 (een mengsel van 85% bio-ethanol en 15% benzine) of
benzine of op elk mogelijk mengsel van beide brandstoffen in één
tank, en vormen een alternatief voor conventionele
benzine-uitvoeringen.
Als bio-ethanol wordt gebruikt in combinatie met Fords
Flexifuel-technologie, kan de totale CO (broeikasgas)-uitstoot in
de gehele levensduur van de auto met 30 tot 80 procent worden
verminderd zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties of
rijeigenschappen. Vanaf begin 2008 kunnen ook Flexifuel-versies van de
nieuwe Ford Mondeo, de Galaxy en de S-MAX worden geleverd en heeft
Ford het ruimste Flexifuel-aanbod van Europa.
In een aantal Europese markten levert Ford van bepaalde modellen ook
omgebouwde uitvoeringen voor LPG (Liquified Petroleum Gas) en CNG
(Compressed Natural Gas). Deze zijn verkrijgbaar in landen zoals
Duitsland en Oostenrijk, waar de benodigde infrastructuur aanwezig is
om klanten die voor deze optie kiezen te bedienen.
"Welk model onze klanten ook kiezen â de Ford ECOnetic, Flexifuel, LPG
of CNG â ze zijn verzekerd van betaalbare, praktische technologie voor
lage CO -emissies én de vaste kwaliteiten van ons merk, zoals de
uitstekende rijeigenschappen en de betrouwbaarheid gedurende de hele
levensduur van de auto," zegt Fleming.
"Er bestaat niet één ultieme oplossing voor duurzame mobiliteit,
maar Ford blijft zich inspannen voor milieutechnisch geavanceerde
auto's en technologieën om de ontwikkeling gaande te houden. De Ford
ECOnetic-modellen zijn de volgende stap in deze ontwikkeling, een stap
waarmee ons aanbod alweer breder wordt," aldus Fleming.
AutoRai