AutoRai

Introductie van milieubesparende Ford ECOnetic-modellen in Frankfurt

(8/28/2007)
Met de introductie van een geheel nieuwe serie Ford ECOnetic modellen op de aankomende autotentoonstelling van Frankfurt biedt Ford Europa de consument nog meer alternatieven op het gebied van CO -vriendelijke auto's.

Ford gebruikt in deze auto's de nieuwste common-rail dieselmotoren in combinatie met andere, zorgvuldig geselecteerde technieken waarmee de CO -uitstoot tot een absoluut minimum kan worden beperkt. De eerste in deze reeks, die eind 2007 wordt verwacht, is de Ford Focus ECOnetic, met een ongekend lage CO -uitstoot van slechts 115g/km â gebruik makend van conventionele technologie.

"Onze huidige Europese modellen zijn al uitermate concurrerend op het gebied van CO -uitstoot, maar we weten ook dat steeds meer consumenten een zo laag mogelijke uitstoot een belangrijk aankoopargument vinden en dat ze steeds meer auto's hebben om uit te kiezen," aldus John Fleming, President en CEO van Ford Europa.

"Met de introductie van een aantal modellen met lage CO -uitstoot en speciale Ford ECOnetic-logo's willen we een goed alternatief bieden aan klanten die lage emissies zwaar laten meewegen in hun aankoopbeslissing.

"We hebben de naam Ford ECOnetic gekozen omdat deze milieuvriendelijke technologie in verband brengt met het nieuwe 'kinetic design' van Ford, dat 'energie in beweging' uitdrukt," vervolgt Fleming. "Maar de naam maakt ook duidelijk dat de nadruk op ultralage emissies beslist niet ten koste zal gaan van de kwalitatief hoogwaardige rijdynamiek die onze klanten van Ford gewend zijn."

Ford Focus ECOnetic: Ongekend lage emissies

Meer details over de Ford ECOnetic-modellen worden in september bekendgemaakt op de Frankfurt Motor Show 2007. De eerste auto waarin de nieuwe techniek wordt toegepast is het populairste Ford-model, de Focus.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic (leverbaar vanaf begin 2008) is het bewijs dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO -uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele motortechnologie, gekoppeld aan een slimme combinatie van afzonderlijke maatregelen voor brandstofbesparing.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic wordt aangedreven door een buitengewoon efficiënte 109 pk (80 kW) sterke 1.6 liter Duratorq TDCi-motor met standaard dieselpartikelfilter. Deze motor heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,3 l/100km, wat overeenkomt met een gemiddelde CO -uitstoot van 115g/km.

"De grootste uitdaging voor ons engineeringteam was het realiseren van een zo groot mogelijke CO -reductie met beschikbare, betaalbare technologie," zegt Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director voor Ford bij de divisie Medium Cars. "Het resultaat van deze inspanning is zowel een ongeëvenaard schone auto op basis van een ultramoderne conventionele motor, als een aantal nuttige ontdekkingen die we op den duur ook kunnen toepassen in andere dieselmodellen van Ford."

Uitgangspunt voor het bereiken van deze resultaten was het verminderen van de rijweerstand en het verbeteren van de aerodynamica. Door de auto te verlagen en er een aerodynamische kit en 195/65R15-banden op te monteren, kon een bijzonder lage cw-waarde van 0,31 worden bereikt.

Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand die voor het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld door Ford-partner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie zal worden geïntroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.

Meer keuze

Door de nieuwe Ford ECOnetic-dieseluitvoeringen toe te voegen aan het ruime productaanbod, biedt Ford de consument een duidelijke en betaalbare keuze in milieuvriendelijke auto's.

Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op basis van energie uit hernieuwbare biomassa. De Ford Focus en Ford C-MAX zijn al beschikbaar als Flexifuel-modellen, die kunnen rijden op bio-ethanol E85 (een mengsel van 85% bio-ethanol en 15% benzine) of benzine of op elk mogelijk mengsel van beide brandstoffen in één tank, en vormen een alternatief voor conventionele benzine-uitvoeringen.

Als bio-ethanol wordt gebruikt in combinatie met Fords Flexifuel-technologie, kan de totale CO (broeikasgas)-uitstoot in de gehele levensduur van de auto met 30 tot 80 procent worden verminderd zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties of rijeigenschappen. Vanaf begin 2008 kunnen ook Flexifuel-versies van de nieuwe Ford Mondeo, de Galaxy en de S-MAX worden geleverd en heeft Ford het ruimste Flexifuel-aanbod van Europa.

In een aantal Europese markten levert Ford van bepaalde modellen ook omgebouwde uitvoeringen voor LPG (Liquified Petroleum Gas) en CNG (Compressed Natural Gas). Deze zijn verkrijgbaar in landen zoals Duitsland en Oostenrijk, waar de benodigde infrastructuur aanwezig is om klanten die voor deze optie kiezen te bedienen.

"Welk model onze klanten ook kiezen â de Ford ECOnetic, Flexifuel, LPG of CNG â ze zijn verzekerd van betaalbare, praktische technologie voor lage CO -emissies én de vaste kwaliteiten van ons merk, zoals de uitstekende rijeigenschappen en de betrouwbaarheid gedurende de hele levensduur van de auto," zegt Fleming.

"Er bestaat niet één ultieme oplossing voor duurzame mobiliteit, maar Ford blijft zich inspannen voor milieutechnisch geavanceerde auto's en technologieën om de ontwikkeling gaande te houden. De Ford ECOnetic-modellen zijn de volgende stap in deze ontwikkeling, een stap waarmee ons aanbod alweer breder wordt," aldus Fleming.