Reizen en ruimte volgens Dodge: Journey
(8/27/2007)
Dodge zet op de autotentoonstelling van Frankfurt de volgende stap in
zijn indrukwekkende modellenoffensief. De Dodge Journey, die er zijn
wereldpremière viert, is een uitermate veelzijdige cross-over met een
sportief uiterlijk, de praktische eigenschappen van een MPV en de
veelzijdigheid van een SUV.
Hij wordt leverbaar met vier- en zescilinder benzinemotoren en met een
direct ingespoten diesel. Daarbij is het de eerste Amerikaanse auto
die beschikbaar is met een versnellingsbak met dubbele koppeling.
De Journey is gemaakt om te reizen. Maar dan wel op de Dodge-manier.
Zo is de Journey een vijfzitter met een enorme kofferruimte. Maar de
Journey is er ook als 5+2 â daar zijn ze op de sportvereniging ook
blij mee. Hoeveel mensen er ook mee gaan in de Journey, ze hebben
allemaal een perfect uitzicht dankzij de bioscoopopstelling van de
zitrijen (hoe verder naar achteren, des te hoger de zitplaats). Zelfs
de instap is praktisch: de Journey heeft deuren die onder een hoek van
maximaal 90 graden kunnen openen. Tip ân Slide draagt bij aan een
optimale toegang naar de derde zitrij: door de hendel van de
zitplaatsen op de tweede rij naar voren te bewegen, vouwt de zitting
op en schuift een gedeelte (2/3 â 1/3) van die zitrij automatisch naar
voren.
Ruimte tot in detail
De Journey biedt mede dankzij zijn buitenmaten (L/B/H 4,89/1,83/1,70
m) en de riante wielbasis van 2,89 meter volop ruimte voor zijn
passagiers. Ook in detail wordt elk hoekje en gaatje benut. Zo is de
Journey leverbaar met Flip ân Stow: de zittingen van de voorstoelen
zijn naar voren te klappen en geven dan toegang tot een ruim
bagagevak, waar met gemak een paraplu, een portefeuille of een
koptelefoon in past. De Journey maakt het ook mogelijk om kinderen
letterlijk onder handbereik te houden: de zitting van het breedste
gedeelte van de in twee delen neerklapbare tweede zitrij kan daartoe
vijf centimeter naar voren worden geschoven. Door de leuning van de
passagierstoel ook neer te klappen, zit de kroost nog geen armlengte
ver weg. Bovendien is de complete tweede zitrij over een lengte van 12
centimeter verschuifbaar. Optioneel zijn geïntegreerde kinderzitjes
voor de tweede zitrij beschikbaar. Deze zijn geschikt voor kinderen
met een lengte tot 1,45 m en/of een gewicht van 22-39 kilo. Deze
zitjes verhogen de zitpositie met ruim 10 centimeter waardoor de
kinderen probleemloos de standaard veiligheidsgordel kunnen gebruiken.
Geheime vakken en dorstige momenten
De vijfzits Journey heeft achter de tweede zitrij een variabel in te
delen âgeheimeâ bergruimte. Deze is zodanig in te delen dat
bijvoorbeeld een volle boodschappentas er stevig in opgeborgen kan
worden. De zevenzits Journey heeft achter de derde zitrij een extra
bergvak.
Dodge denkt ook aan dorstige momenten en daarom bevindt zich achter
beide voorstoelen een vak met plaats voor 12 blikjes frisdrank. Deze
vakken zijn waterdicht en dus is het geen probleem er ook ijsblokjes
in te doen om de drankjes koel te houden. De vakken zijn eenvoudig
schoon te maken.
Uiterlijk een echte
Gebruiksgemak en veelzijdigheid zijn echte Dodge-kenmerken, maar
uiteraard is de Journey ook qua uiterlijk âeen echteâ. Dat begint al
bij de typerende grille met daarnaast de scherp gesneden koplampen.
Ook het profiel is strak en daarbij springen de forse wielkasten (met
plaats voor wielen tot 19 inch) direct in het oog. Roofrails zijn
afhankelijk van de uitvoering standaard of optioneel. In de ruim
uitgesneden achterklep benadrukt de geïntegreerde spoiler het
dynamische karakter van de Journey nog eens.
Diesel of benzine
Het nieuwe Dodge ontwikkelt autoâs waarbij nadrukkelijk rekening wordt
gehouden met Europese wensen en eisen. Het motorenaanbod bestaat uit
een efficiënte 2,4 liter World Engine met 173 pk en een koppel van
225 Nm. Daarnaast is er een 2,7 V6 met een topvermogen van 186 pk en
een koppel van 259 Nm. Deze soepele V6 is geschikt voor het gebruik
van E85. Uiteraard is de Journey er ook met een krachtige en zuinige
dieselmotor. De 2.0 CRD met standaard roetfilter is gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak en levert een vermogen van 140 pk en een koppel
van 310 Nm. Deze uitvoering verbruikt nog geen 7,0 l/100 km.
Schakelen op maat
De Dodge Journey met de tweeliter turbodieselmotor is tegen meerprijs
leverbaar met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling
en handschakelmogelijkheid. Deze transmissie is ontwikkeld in
samenwerking met Getrag. Als een bepaalde versnelling is ingeschakeld,
zet de tweede koppeling de volgende versnelling vast stand-by. Dat
maakt opschakelen zonder verlies van trekkracht mogelijk. Dat leidt
tot sneller overschakelen en een brandstofbesparing van circa 6% ten
opzichte van een conventionele automaat. De Journey met de 2,7-liter
V6 heeft standaard een automatische zesversnellingsbak.
De Journey maakt gebruikt van het zogenaamde D-platform van Chrysler.
Hij deelt dus zijn solide technische basis (inclusief
voorwielaandrijving) met onder andere de Dodge Avenger. De Journey
heeft echter een 12,4 cm langere wielbasis.
Reizen met een gerust gevoel
Prettig reizen begint met een gerust gevoel. Daarom is de Dodge
Journey standaard uitgerust met ABS, ESP, Electronic Roll Mitigation
en zes airbags ( multistage front airbags, zijairbags en
gordijnairbags). Een achteruitrijcamera voor een goed overzicht en
makkelijk (in)parkeren is als optie verkrijgbaar.
Reizen in 2008
In Amerika wordt de Dodge Journey leverbaar in de uitvoeringen SE, SXT
en R/T. De levering in de Verenigde Staten begint in het eerste
kwartaal van 2008. Naar verwachting komt de Journey is de tweede helft
van 2008 naar Europa. Hoe het leveringsprogramma er dan uit ziet is
nog niet bekend. Ook over uitvoeringsspecificaties en prijsstelling
kunnen op dit moment nog geen mededelingen worden gedaan
AutoRai