Onderzoek: Nederland zit lekker in zijn vel

24/08/2007 10:06



Adviesbureau ExPRtease




- PERSBERICHT -

Rotterdam, 24 augustus 2007

NEDERLANDERS LEKKER IN HUN VEL

Het feit dat de huid zich vanzelf herstelt na een wondje, vinden Nederlanders de meest bijzondere eigenschap van de huid. Verder gaan vrouwen voor een zachte, mannen voor een strakke huid. Autochtone Nederlanders beginnen met smeren op hun 21e, Surinamers bijvoorbeeld al op hun 13e en bovendien smeren zij vaker. Zeeuwen zijn zuinig op hun voeten en Friezen houden het meest van een zongebruind tintje. Belangrijk: wij zitten lekker in ons vel en geven onze huid een 7.2. Aldus enkele van de resultaten uit het representatieve onderzoek 'Applaus voor de huid' van Vaseline. Dit onderzoek is de start van een grootschalige bewustwordingscampagne van Vaseline om het belang van onze huid te onderstrepen. Op 30 augustus vindt er in Rotterdam een live fototentoonstelling plaats. Ook is Vaseline een samenwerking aangegaan met het Huidfonds.

Mannen laatbloeiers
Maar zorgen we goed voor onze huid, verkopen we deze wel duur genoeg? De huid is per slot van rekening ons grootste orgaan en beschermt ons tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf. In het licht van het toenemend aantal mensen dat last heeft van een huidaandoening - inmiddels meer dan 2 miljoen mensen- een interessante vraag. Nederland lijkt zich in ieder geval redelijk laat te beseffen hoe bijzonder de huid is en dat we er goed voor moeten zorgen. Echter, het verschil hiertussen per persoon en vooral per groep is opvallend te noemen. Vrouwen beginnen met smeren als zij 19 jaar oud zijn, mannen op hun 23ste. Naar herkomst afgemeten blijken helemaal grote verschillen te bestaan. Het lijkt er op dat mensen van allochtone herkomst het belang van een goede huidverzorging eerder door hebben; Surinamers en Antillianen beginnen er bijvoorbeeld al mee als ze 13 jaar oud zijn.

Zacht en donker voeren boventoon
In algemene zin blijkt dat wij met zijn allen goed in ons vel zitten: wij geven onze huid gemiddeld een ruime voldoende; een 7,2. Mannen zijn iets vaker tevreden dan vrouwen en Flevolanders vieren de boventoon met een 7,5. Vrouwen roemen vooral de zachtheid van de huid; mannen gaan meer voor een strak huidje. Unaniem vinden we de zachtheid van de huid wel de mooiste eigenschap van de huid van onze partner. Opvallend is dat mensen met een (licht)bruine huid de kleur van hun huid als mooiste ervaren. De meeste Nederlanders met een lichtere huid zouden graag een teintje donkerder zijn.

Humberto Tan en Katja Schuurman hebben volgens de Nederlander de mooiste huid van de BN-ers. Zij verslaan hiermee onder andere Sylvie Meis en Chantal Janzen.

Topfotografe Patricia Steur en Vaseline brengen een ode aan de huid De huid is bijzonder. Hoe verschillend ook, het vangt klappen op, heelt, ademt, toont onze emoties en kan stralen. Daarom verdient de huid applaus.

Volgende week donderdag, 30 augustus, organiseert Vaseline een zeer bijzondere tweedaagse live fototentoonstelling " Applaus voor de huid". Gedurende deze dag wordt de huid in al haar bijzonderheid en diversiteit vastgelegd door topfotografe Patricia Steur. Honderd handen van het winkelend publiek worden ter plekke op de gevoelige plaat vastgelegd op het Beursplein in Rotterdam. Van zeer jong tot zeer oud, met tatoeages of sproeten, van donker tot licht. De bijzondere foto's worden direct geëxposeerd in het WTC waardoor zich in de loop van de dag een heel bijzonder schouwspel voltrekt.

Vaseline en het Huidfonds
Bij meer dan 2 miljoen mensen doet de huid soms minder goed zijn werk door een huidaandoening. Vaseline, al 148 jaar dé autoriteit op het gebied van de huid, wil hier de aandacht op vestigen en is daarom als onderdeel van de bewustwordingscampagne een samenwerking aangegaan met Het Huidfonds. De fototentoonstelling "Applaus voor de huid" is een eerste aanzet daartoe. Peter Simons, directeur van het Huidfonds: "Het onderzoek toont aan hoe mensen over hun huid denken en hoe ze ermee omgaan. Deze inzichten kunnen bijdragen aan een nog betere voorlichting over het belang van een gezonde huid. Iets waar het Huidfonds zich al jaren voor inzet."

Over het onderzoek
Het "Applaus voor je Huid" onderzoek is uitgevoerd door MarketResponse in opdracht van Vaseline. Onder bijna 1000 Nederlanders. Het gaat om een landelijk representatief onderzoek onder bijna 800 Nederlanders, tussen de 18 en 50 jaar. Bijzonder is dat deze zijn aangevuld met bijna 200 allochtone Nederlanders, vier groepen: Surinamers/Antillianen, Turken/Marokkanen, Aziaten en Zuid-Europeanen. Het onderzoek is bijgevoegd.


- EINDE BERICHT -