Postbank start campagne rondom verlaging van maandlasten
Zes op de tien consumenten ontvangt geen kortingsaanbod bij afsluiten
hypotheek
23 augustus 2007
Amsterdam, 23 augustus 2007. Door de hevige concurrentie op de
hypothekenmarkt wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rente- en
actietarieven. Maar de laagste rente betekent vaak niet de laagste
maandlasten. Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van de
Postbank blijkt dat 60% van de personen die een hypotheek willen
afsluiten bijvoorbeeld niet weten dat ze korting kunnen krijgen op hun
maandlasten. Dat de afname van aanvullende producten korting kan
opleveren is bij 85% van de hypotheekklanten niet bekend. De Postbank
adviseert consumenten verder te kijken dan de rente alleen.
Een groot deel van de Nederlandse huizenkopers weet niet dat
bijkomende producten (zoals verzekeringen of het storten van het
salaris op een betaalrekening) bij het afsluiten van een hypotheek van
grote invloed kunnen zijn op de maandlasten die niet alleen in de
eerste maand, maar ook gedurende de verdere looptijd van de hypotheek
gelden. Opvallend is dat 60% van degenen die het afgelopen jaar een
hypotheek hebben afgesloten van hun adviseur ook geen kortingsaanbod
hebben ontvangen. Van degenen die wel een korting hebben ontvangen
geeft 43% aan niet meer te weten hoe groot deze korting was. Toch zijn
de meeste consumenten wel op zoek naar een gunstig aanbod; 71% vraagt
om deze reden meerdere hypotheekoffertes aan.
Tot 15% korting op de maandlasten
De Postbank start op maandag 27 augustus met een nieuwe massamediale
hypothekencampagne waarin verlaging van de maandlasten centraal staat.
Door aanvullende producten en diensten af te nemen kan de klant bij de
Postbank tot 15% korting op de maandlasten krijgen. De korting wordt
berekend op basis van drie elementen: de rentekorting bij
verschillende hypotheekopties, korting vanwege de afname van
aanvullende producten en gunstige tarieven voor ondersteunende
diensten zoals de Taxatie- en NotarisService. Op Postbank.nl kan
iedereen door negen eenvoudige vragen te beantwoorden erachter komen
hoeveel korting op de maandlasten er voor hem of haar mogelijk is.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Postbank N.V., Afdeling Public Relations, Cindy Penders
Telefoon: (020) 584 6441. Email: cindy.penders@postbankmail.nl
Onderzoeksmethode
Voor dit onderzoek zijn door het bureau Blauw Research 613 consumenten
die tussen april 2006 en juni 2007 een hypotheek hebben afgesloten via
een online vragenlijst ondervraagd. De uitkomsten van het onderzoek
zijn gewogen naar segment en verstrekker.
Over Postbank
De Postbank is met 7,5 miljoen rekeninghouders een van de grootste
financiële dienstverleners van Nederland. Klanten kunnen bij de
Postbank terecht voor alle financiële producten: betalen, sparen,
lenen, hypotheken, verzekeren, beleggen en pensioenen. De Postbank
stelt ze in staat om zelf financiële keuzes te maken en doelen te
realiseren met betrouwbare producten die tegen een scherpe prijs
worden aangeboden.
De Postbank is onderdeel van ING Groep.
Postbank N.V. is statutair gevestigd te Amsterdam, Handelsregister nr.
33184000 Amsterdam